Τουριστική Αγορά τ. 279

88 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Σύμφωνα με την Cruise Lines Inter- national Association (CLIA), το σύνολο των οικονομικών μεγεθών από τη δρα- στηριότητα κρουαζιέρας εκτιμάται σε € 489 εκατ. για το 2015, μέγεθος μειωμένο κατά 3,4% σε σχέση με το 2014. Η εν λόγω μείωση προκλήθηκε κυρίως από τη σημαντική πτώση των προμηθειών, αλλά και από την αντίστοιχη μείωση της αγοράς καυσίμων. Η μείωση αυτή αντι- σταθμίστηκε εν μέρει από την αύξηση κατά 21% των δαπανών στα ελληνικά ναυπηγεία και από την αντίστοιχη ενί- σχυση κατά 2,7% των δαπανών από τους επιβάτες και τα πληρώματα. Από το σύνολο αυτό, οι δαπάνες των επιβατών στην Ελλάδα εκτιμώνται σε € 324 εκατομμύρια, αντιπροσωπεύοντας το 66% του συνόλου. Αυτά τα ποσά περιλαμβάνουν εκδρομές στα λιμάνια ελλιμενισμού, κρατήσεις σε ξενοδοχεία, πιθανά αεροπορικά ταξίδια, ψώνια κ.ο.κ. Η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία είναι οι προμήθειες σκαφών συνολικού ύψους 159 εκατομμυρίων ευρώ, που αντιπροσωπεύουν το 33% του συνόλου. Οι αγορές αυτές αφορούν τη λειτουργία των κρουαζιερόπλοιων και περιλαμ- βάνουν τα αγαθά που καταναλώνονται επί του σκάφους, τις προμήθειες σε πρακτορεία ταξιδιών, τα καύσιμα και τις χρηματοπιστωτικές και επιχειρηματικές υπηρεσίες όπως η ασφάλιση, η διαφήμι- ση και άλλες υπηρεσίες. Οι κατηγορίες που σχετίζονται με την κατασκευή και συντήρηση των κρουαζιερόπλοιων απο- τελούν το 1% των συνολικών δαπανών, δηλαδή μόλις 6 εκατομμύρια ευρώ. Όσο για τη μισθοδοσία του διοικητικού προσωπικού των εταιρειών κρουαζιέρας στην Ελλάδα, ανέρχεται σε € 200.000. Η μελέτη της GBR Consulting κατέ- δειξε πως το homeporting έχει άμεση οικονομική επίπτωση στην τοπική οικονομία. Για την Ελλάδα, η Τράπεζα της Ελλάδος έχει υπολογίσει με βάση τα δεδομένα του 2016 ότι το 9,1% των επιβατών κρουαζιερόπλοιων στην Ελ- λάδα αφορά το homeporting, δηλαδή περίπου 308.000 επιβάτες. Το υπόλοιπο 90,9% των επιβατών κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα είναι transit. Σύμφωνα δε με τις εκτιμήσεις της CLIA, 201.000 επι- βάτες ξεκίνησαν την κρουαζιέρα τους στην Ελλάδα (2015), ενώ τα στοιχεία Medcruise-CLIA του 2014 δείχνουν συ- νολικά 256.000 επιβάτες. Όσον αφορά τις δαπάνες, η Τράπεζα της Ελλάδος έχει υπολογίσει ότι οι επι- βάτες κρουαζιέρας δαπανούν € 139 στο home port. Αυτό πιθανότατα είναι πολύ χαμηλό, δεδομένου ότι τα € 6 αντιστοι- χούν στις τοπικές μεταφορές. Η CLIA χρησιμοποιεί το ποσό των € 288 για κάθε επιβάτη που ξεκινά το ταξίδι του στο home port. Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι άμεσες οικονομικές επιπτώσεις είναι μόνο 56% του συνόλου των οικονομικών επιπτώ- σεων, συμπεριλαμβανομένων των έμμε- σων επιπτώσεων, σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης, ο συνολικός αντίκτυπος θα ήταν 110,3 εκατομμύρια ευρώ. TRENDS “ Ο ναυτικός τουρισμός αποτελείται από τον τομέα του yachting, της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας, έχοντας άμεση οικονομική επίδραση 2,3 δισ. ευρώ ή 1,3% του ΑΕΠ. Όσο για τους άμεσα απασχολούμενους στον κλάδο, ανέρχονται σε 22.500 άτομα. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=