Τουριστική Αγορά τ. 279

95 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ αξίες μας! Μακριά από εμάς ο ιδιωτικός τομέας! Δεν ξεπουλιόμαστε!» και λοιπά αντίστοιχα ευφάνταστα φληναφήματα... Το Μουσείο του Λούβρου «δείχνει» τον δρόμο! Εξυπακούεται πως, στη συντριπτική πλειονότητα, η διεθνής πρακτική που ακολουθείται είναι εντελώς διαφορετι- κή. Βλέπετε, τα πάντα σταθμίζονται με βάση αριθμητικά δεδομένα, το εύρος και τον βαθμό της πολλαπλασιαστικής επίδρασης, τη συνολικότερη ωφέλεια και, φυσικά, το γεγονός ότι επιλέγοντας ένα μνημείο, ένα μουσείο, μια πόλη ή μια χώρα, αυτομάτως κάποια άλλα έχουν αποκλειστεί και κατ’ επέκταση δεν απολαμβάνουν τα αντίστοιχα κέρδη, πλεονεκτήματα και οφέλη. Λαμβάνοντας υπόψη τα προαναφερ- θέντα, το Μουσείο του Λούβρου, στο Παρίσι, δεν δίστασε στιγμή να παραχω- ρήσει τους χώρους του προκειμένου να γυριστεί ένα βιντεοκλίπ που θα… έντυ- νε εικαστικά το τραγούδι με τον τίτλο «Apeshit» του μουσικού συγκροτήματος Carters. Μια μικρή λεπτομέρεια: Οι Carters απαρτίζονται από ένα ντουέτο, τόσο στη μουσική όσο και τη ζωή! Πρό- κειται για τους Beyoncé και Jay-Z, δύο από τις πλέον αναγνωρίσιμες φιγούρες στο παγκόσμιο στερέωμα, με επίδραση που εκτείνεται πέραν της μουσικής. Α, και δεν αναφερόμαστε σε κάποιο περιφερειακό ή άγνωστο μουσείο, κα- θώς το Μουσείο του Λούβρου αποτελεί το κορυφαίο σε επισκεψιμότητα μουσείο διεθνώς, υποδεχόμενο περισσότερα από 8,1 εκατομμύρια επισκέπτες σε ετήσια βάση. Τα 2/3 εξ αυτών προέρχονται από ολόκληρο τον κόσμο, ενώ από αυτούς το 50% είναι κάτω των 30 ετών. Παρ’ όλα αυτά, η πρόσθετη δημοσιότητα είναι πάντοτε ευπρόσδεκτη και, φυσικά, δεν έβλαψε ποτέ κανέναν. Κάθε άλλο. Μέσα από αυτήν, οι υπεύθυνοι φορείς που δίνουν το πράσινο φως προσδοκούν να πετύχουν δύο –εμφανείς, τουλάχιστον κεντρικούς στόχους: Αφενός, να διεισ- δύσουν περαιτέρω σε ακόμη περισσό- τερες αγορές και κοινό και, αφετέρου, να απευθυνθούν και να προκαλέσουν το ενδιαφέρον σε άτομα μικρότερης ηλικί- ας που έχουν άγνοια περί του πλούτου των εκθεμάτων, της ιστορίας, της κουλ- τούρας και της φιλοσοφίας, αλλά και της πολλαπλής αξίας του συγκεκριμένου μουσείου. Όπως ανέφερε προ ημερών και ο δι- ευθυντής του Μουσείου του Λούβρου Jean-Luc Martinez, πρόθεσή του είναι να κάνει την εξαιρετικά μεγάλη συλ- λογή του πιο προσιτή στο ευρύ κοινό. «Όχημά» του; Ένα εξαιρετικά δημοφιλές ζευγάρι, με εντυπωσιακή απήχηση σε ευρεία κλίμακα από ομάδες πληθυσμού σε κάθε άκρη της υδρογείου. Αρκεί να σημειωθεί πως κατά το πρώτο τρίμηνο της ανάρτησης του επίσημου βιντεοκλίπ στο YouTube, έχει καταφέρει να συγκε- ντρώσει περισσότερα από 120 εκατομ- μύρια προβολές. Μέγεθος αρκούντως εντυπωσιακό και σε ελάχιστο χρόνο, αν σκεφτεί κανείς ότι ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που επιθυμεί να πετύχει αντί- στοιχα αποτελέσματα χρειάζεται πολύ περισσότερο χρόνο και αρκετά χρήματα. Επίσης, πρέπει να αναφερθεί ότι, ακόμα και όλα αυτά να γίνουν, δεν πρόκειται καν να πλησιάσει το σημείο της διείσδυ- σης που κατάφεραν οι Carters… Ειδικά σχεδιασμένο art tour Τα οφέλη, ωστόσο, όχι μόνο δεν σταματούν εδώ για το Μουσείο του Λούβρου, αλλά μόλις τώρα ξεκινούν. Τα στοιχεία που αφορούν στη διαδικτυακή αναζήτηση των έργων που προβάλλο- νται μέσω του συγκεκριμένου βιντε- οκλίπ (όπως η Νίκη της Σαμοθράκης, η Μόνα Λίζα, ο πίνακας της βασιλικής στέψης του Ναπολέοντα Βοναπάρτη, η Αφροδίτη της Μήλου, το πορτρέτο της Μαντάμ Ρεκαμιέ, το άγαλμα της Μεγά- λης Σφίγγας της Θίνιδος, ο πίνακας της Σχεδίας της Μέδουσας κ.ά.) έχουν … χτυπήσει κόκκινο. Μάλιστα, η διοίκηση του Μουσείου δεν επέλεξε να μείνει αμέτοχος παρατηρητής επί του θέματος, αλλά αποφάσισε να το κεφαλαιοποιήσει διαμέσου της εξασφάλισης ενός πρό- σθετου παρεχόμενου προϊόντος προς το ενδιαφερόμενο κοινό: Σχεδίασε ένα εντελώς καινούργιο και ξεχωριστό art tour, μια περιήγηση τέχνης που βασίζε- ται στα εκθέματα που εμφανίζονται στο βιντεοκλίπ του τραγουδιού «Apeshit», η οποία διαρκεί 90 λεπτά. Ο οδηγός πε- ριγράφει με λεπτομέρεια κάθε έκθεμα που εμφανίζεται στο βιντεοκλίπ, ενώ παράλληλα επιχειρεί να προσφέρει μια εξήγηση σχετικά με το τι σηματοδοτεί και πώς «μεταφράζεται» η παρουσία τους σε αυτό. Και αν νομίζετε πως το τίμημα που πρέπει να καταβάλλει η ενδιαφερόμενη εταιρεία ή παραγωγός κινείται σε δυσθε- ώρητα επίπεδα, ενδεχομένως να αναθε- ωρήσετε μόλις πληροφορηθείτε πως το μέγιστο κόστος δεν ξεπερνά τα 15.000 ευρώ για γυρίσματα ολόκληρης ημέρας στους χώρους του Μουσείου. Όσο για τον χρόνο κατά τον οποίο πραγματοποιούνται τα γυρίσματα; Στη συγκεκριμένη περίπτωση, έλαβαν χώρα το βράδυ, έπειτα από το κλείσιμο του Μουσείου και διήρκεσαν μέχρι νω- ρίς το πρωί, λίγο πριν από το άνοιγμά του. Οπότε, ένα ακόμη αντεπιχείρημα, στο οποίο συχνά αρέσκονται να… επεν- δύουν όσοι αντιτάσσονται στη λογική της αξιοποίησης των μνημείων πολιτι- στικής κληρονομιάς, καταντά ανενεργό και άνευ περιεχομένου. • “ Το Μουσείο του Λούβρου αποτελεί το κορυφαίο σε επισκεψιμότητα μουσείο διεθνώς, υποδεχόμενο περισσότερα από 8,1 εκατομμύρια επισκέπτες σε ετήσια βάση. Τα 2/3 εξ αυτών προέρχονται από ολόκληρο τον κόσμο, ενώ από αυτούς το 50% είναι κάτω των 30 ετών. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=