Τουριστική Αγορά τ. 280

27 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (Ε.ΛΙΜ.Ε) που ιδρύθηκε το 2002 κι αποτελεί τον συλλο- γικό εκφραστή του συνόλου των Ελληνικών Λιμενικών Οργανισμών, ανεξαρτήτως της νομικής τους μορφής, ανακοίνωσε πρόσφατα τα στατιστικά στοιχεία της κρουαζιέρας στη χώρα μας. Θα πρέπει να υπογραμ- μιστεί πως αυτά αντιστοιχούν σε αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (εκτός ημερόπλοιων) κι επισκέψεις επιβατών κρουαζιέρας, σε 43 καταγεγραμμένους προορισμούς της Ελλάδος (χερσαίους και νησιωτικούς). Το 2018 η χώρα μας υποδέχτηκε 3.410 κρουαζιερόπλοια και 4.788.642 επι- βάτες Συγκεκριμένα, το 2018 στη χώρα μας έδεσαν συνολικά 3.410 κρουαζιερό- πλοια, μεταφέροντας 4.788.642 επιβά- τες, έναντι 3.415 σκαφών και 4.625.363 επιβατών το 2017. Η καλύτερη χρονιά σε επίπεδο απόλυτων μεγεθών και στις δύο κατηγορίες ήταν αδιαμφισβήτητα το 2016, όταν 4.307 κρουαζιερόπλοια και 5.204.231 άτομα προσέγγισαν και αποβιβάστηκαν στα ελληνικά λιμάνια. Η αμέσως επόμενη κορυφαία χρονιά ήταν το 2015, όταν 4.299 πλοία μετέφεραν 4.964.443 τουρίστες κρουαζιέρας. Όπως επισημαίνεται από την Ε.ΛΙΜ.Ε, η πρώτη δεκάδα προορισμών παραμένει σταθερή κατά την τελευταία οκταετία, παρά τις μικρές ανακατατάξεις. Συμπερασματικά, για το 2018 παρατη- ρείται η ίδια εικόνα με το 2017, κατα- γράφοντας σχεδόν ίδιο αριθμό αφίξεων πλοίων και μία ελαφρά άνοδο στις επι- σκέψεις επιβατών, της τάξης του 3,5% περίπου. Αυτό αποδεικνύει ότι, παρά τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία δύο χρόνια από τις γεωπο- λιτικές αναταράξεις στην Ανατολική Με- σόγειο, η Ελληνική κρουαζιέρα διατηρεί τη δυναμική της, έχοντας υποστεί μικρή διαφοροποίηση από τα υψηλά επίπεδα της διετίας 2015–2016. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από την επεξεργασία των αριθμητικών δεδομένων έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι επιβάτες είναι πολλαπλάσιοι, πα- ρότι το πλήθος των κρουαζιερόπλοιων που δένουν στα λιμάνια είναι μικρότερο. Σε ό,τι αφορά τα κορυφαία 10 λιμάνια της χώρας σε επίπεδο αποδεκτών του τουριστικού ρεύματος που σχετίζεται με την κρουαζιέρα, οι διαφοροποιήσεις είναι αξιοσημείωτες κι αποκαλυπτικές. Ανά περίπτωση δύναται, μάλιστα, να εξηγήσουν τις αδυναμίες, τις προοπτι- κές, το παρόν και το μέλλον τους στη συγκεκριμένη τουριστική κατηγορία. Στους κερδισμένους του Top–10 η Σαντορίνη, το Ηράκλειο, η Κεφαλονιά και τα Χανιά Παρότι ο Πειραιάς συναντάται στην κορυφή του Top–10, σε επίπεδο μεγεθών βίωσε τη χειρότερη χρονιά της τελευταί- ας τετραετίας. Για την ακρίβεια, καταγρά- φεται σταθερά πτωτική τροχιά τόσο σε πλήθος αφίξεων κρουαζιερόπλοιων όσο κι επιβατών. Αποτέλεσμα; Από τα 625 πλοία και τους 1.094.135 τουρίστες που κατάφερε να πετύχει ως peak το 2016, έπεσε στα 524 κρουαζιερόπλοια και κάτω από το ψυχολογικό όριο του 1 εκατομμυ- ρίου επισκεπτών το 2018. Για την ακρί- βεια, 961.632 άτομα. Ακολουθεί η Σαντορίνη που καταλαμ- βάνει τη 2η θέση σε επίπεδο τουριστών που αφίχθησαν, αλλά την 3η σε πλοία που υποδέχτηκε. Στα θετικά συγκαταλέ- γεται το γεγονός ότι αμφότερα τα μεγέθη ενισχύθηκαν σημαντικά κατά τη διάρκεια του 2018. Αναλυτικά, από 406 πλοία και 620.570 άτομα το 2017, το Κυκλαδίτικο νησί υποδέχθηκε πέρυσι 474 κρουαζιε- ρόπλοια και 749.286 άτομα αντίστοιχα. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι οι τοπικές Αρχές επιχειρούν να ακολουθήσουν μια λελογισμένη στρατηγική σε ό,τι αφορά την περαιτέρω προσέλκυση κρουαζιε- ρόπλοιων. Το νησί αφενός ήδη βιώνει το φαινόμενο του υπερτουρισμού και τις ανάλογες επιπτώσεις του αφετέρου υπο- δέχεται πληθώρα πλοίων σε διευρυμένο χρονικό διάστημα, που ξεφεύγει από τα «στενά» όρια των θερινών μηνών. Μικρή αύξηση σε επίπεδο προσέλκυ- σης πλοίων σημειώθηκε στο λιμάνι της Κέρκυρας κατά τη διάρκεια της περυσι- νής περιόδου, καθώς από 410 το 2017 ανήλθαν σε 413 το 2018. Αντιθέτως, τα μεγέθη των επιβατών φάνηκαν ικανο- ποιητικά, καθώς αυξήθηκαν κατά 56.151 (735.832 πέρυσι, έναντι 679.681 το 2017). Μάλιστα, συγκαταλέγονται μεταξύ των πλέον βελτιωμένων δεδομένων σε ό,τι αφορά την επιβατική κίνηση σε ολόκλη- ρη τη χώρα. Το παράδοξο της μικρότερης προσέ- λευσης κρουαζιερόπλοιων της τελευ- ταίας τετραετίας «γεύτηκε» το λιμάνι της Μυκόνου, με αύξηση, ωστόσο, του αριθμού επιβατών τους. Συγκεκριμένα, στο νησί έδεσαν 484 σκάφη το 2018, μέσω των οποίων μεταφέρθηκαν συνο- λικά 702.256 άτομα. Την αμέσως προη- γούμενη χρονιά, τα μεγέθη ήταν 501 και 699.304 αντίστοιχα. Βέβαια, η αλήθεια “ Παρότι ο Πειραιάς συναντάται στην κορυφή του Top–10, σε επίπεδο μεγεθών βίωσε τη χειρότερη χρονιά της τελευταίας τετραετίας. Καταγράφεται σταθερά πτωτική τροχιά τόσο σε πλήθος αφίξεων κρουαζιερόπλοιων όσο κι επιβατών ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=