Τουριστική Αγορά τ. 280

97 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Η συνέχεια είναι, λίγο έως πολύ, γνω- στή, με την Πορτογαλία να εξέρχεται του προγράμματος διάσωσης τον Μάιο του 2014 και την ίδια χρονιά να επιστρέφει σε ρυθμούς ανάπτυξης. Έκτοτε έχει θέ- σει τις βάσεις μιας οικονομικής άνθησης που κινείται με ρυθμούς της τάξεως του 2,7% σε ετήσια βάση! Η αντιπαράθεση των δεδομένων που…πληγώνει! Απλώς, για… εκπαιδευτικούς λόγους, προβάλλονται ορισμένα μεγέθη: Η Ελ- λάδα έχει πληθυσμό 10,8 εκατομμυρίων, το ονομαστικό ΑΕΠ ανέρχεται στα 200,6 δισεκατομμύρια δολάρια, με μέσο ρυθ- μό ετήσιας ανάπτυξης 1,4% και κατά κεφαλήν ΑΕΠ στα 18.637 δολάρια. Το εργατικό δυναμικό της χώρας φτάνει στα 4,7 εκατομμύρια άτομα, η ανεργία βρίσκεται στο 18,6% και ο μέσος κα- θαρός μισθός ανέρχεται στα $10.100. Όσο για τις εξαγωγές της πατρίδας μας, αυτές διαμορφώνονται σε αξία στα 28,8 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ οι εισαγωγές στα 50,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Εάν αναρωτιέστε το πού κατατάσσεται η Ελλάδα στην παγκόσμια λίστα σχετικά με τον δείκτη ευκολίας διεξαγωγής του επιχειρείν, βρίσκεται στην 72η θέση για τη φετινή χρονιά που μόλις ξεκίνησε. Από την άλλη πλευρά, τα αντίστοιχα δεδομένα που αφορούν την Πορτογαλία έχουν ως εξής: Ο πληθυσμός της είναι 10,3 εκατομμύρια άτομα, το ονομαστικό ΑΕΠ φτάνει στα 237,9 δισεκατομμύρια δολάρια, ο μέσος ρυθμός ετήσιας ανά- πτυξης ανέρχεται στο 2,8% και το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στα 23.176 δολάρια. Το εργατικό δυναμικό της χώρας φτάνει στα 5,3 εκατομμύρια άτομα, η ανεργία βρίσκεται στο 6,7% κι ο μέσος καθαρός μισθός ανέρχεται στα $22.050. Οι δε εξαγωγές της φτάνουν σε αξία στα 84,3 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ οι εισαγωγές στα 80,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Την ίδια στιγμή, η Πορτογαλία κατατάσσεται στην 34η θέση της παγκόσμιας κατάτα- ξης αναφορικά με τον δείκτη ευκολίας διεξαγωγής του επιχειρείν για το 2019! Το case της Πορτογαλίας είναι ένα απτό δείγμα πως, όταν υπάρχει θέληση, σχέδιο, συνοχή και συνεννόηση, τότε ακόμη κι εξαιρετικά δύσκολα προβλή- ματα που μοιάζουν (και είναι) «βουνό», όπως τα οικονομικά εγχειρήματα, δύνα- ται να βρουν λύση, και δη αποτελεσμα- τική. Όταν ο πήχης τίθεται ψηλά με αιτία και σχεδιασμό Κάπως έτσι σκέφτηκαν και τα στελέχη της Λιμενικής Αρχής της Λισσαβόνας, όταν πριν από λίγο καιρό έθεσαν τον μεγάλο τους στόχο, ήτοι, τον διπλασια- σμό της κίνησης των κρουαζιερόπλοιων που υποδέχονται εντός της προσεχούς δεκαετίας. Άραγε, πόσο εύκολο είναι να γίνει πραγματικότητα; «Με τον κατάλλη- λο σχεδιασμό, τη μεθοδική δουλειά, την επίτευξη συνεργασιών εντός κι εκτός του λιμανιού, τη χρηστή διαχείριση των οικονομικών πόρων και του ανθρώπι- νου δυναμικού, τη διαρκή επίβλεψη και τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και, φυσικά, την επίδειξη ισχυρής βούλησης εκ μέρους του συνόλου των εμπλεκομέ- νων, είναι βέβαιο πως θα τα καταφέρου- με! Κατά πάσα πιθανότητα, και σε πιο σύντομο χρόνο σε σχέση με ό,τι έχουμε προβλέψει…», ισχυρίζονται με μια φωνή ο Ricardo Ferreira, Διευθύνων Σύμβου- λος, και ο Ricardo Medeiros, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Λιμενικής Αρχής της Λισσαβόνας, σε αποκλειστι- κή τους συνέντευξη στην «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ». Κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκα- ετίας παρατηρήθηκε ένα αξιοσημείωτο «ρεύμα» σε ό,τι αφορά την κρουαζιέρα σε παγκόσμιο επίπεδο, και δη στον αριθ- μό επιβατών, που ξεπέρασε το συνολικό επίπεδο των 200 εκατομμυρίων ατόμων. Τις περαιτέρω εξελίξεις αναμένεται να επηρεάσουν και να καθορίσουν οι πελάτες που ανήκουν στη γενιά των Millennials και Generation Z, οι οποίοι και κάνουν δυναμική εμφάνιση στο προ- σκήνιο της κρουαζιέρας, θέτοντας νέες προκλήσεις κι αναδεικνύοντας καινούρ- γιες τάσεις. Σε αυτό το διαμορφούμενο περιβάλ- λον, οι Αρχές που διαχειρίζονται την τύχη των λιμανιών τα οποία υποδέχονται κρουαζιερόπλοια βρίσκονται σε έναν δημιουργικό οργασμό, προκειμένου να προσαρμόσουν με τέτοιο τρόπο την στρατηγική τους, ώστε να δελεάσουν και να προσελκύσουν, κατά το δυνατόν, μεγαλύτερο πλήθος από πλοία και, κατ’ επέκταση, από επιβάτες. Περιορισμένα μεγέθη με…μέλλον! Υπό αυτό το πρίσμα, το λιμάνι της Λισσαβόνας δεν θα μπορούσε να απου- σιάζει από το στρατηγικό σχεδιασμό. Η πρωτεύουσα της Πορτογαλίας δεν εκτείνεται σε περισσότερα από 100 τετραγωνικά χιλιόμετρα, ο πληθυσμός της ξεπερνά ελάχιστα τους 500.000 κα- τοίκους (504.718 για την ακρίβεια), ενώ το σύνολο της ακτογραμμής ολόκληρης της χώρας της Ιβηρικής χερσονήσου “ Το 2017, συνολικά 30.225 άτομα ξεκίνησαν την κρουαζιέρα τους από τη Λισσαβόνα, έναντι 24.107 επιβατών το 2016, αύξηση της τάξεως του 25%! Ταυτόχρονα, 28.690 επιβάτες ολοκλήρωσαν το 2017 την κρουαζιέρα τους στην πορτογαλική πρωτεύουσα, σε σχέση με 23.525 άτομα που ήταν το 2016. μέγεθος ενισχυμένο κατά 22% ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=