Τουριστική Αγορά τ. 281
17 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Κ εφαλαιώδες μέρος της συ- ζήτησης περί του τουρισμού στη χώρα μας εξαντλείται (για να μην πούμε πως ξεκινά και τελειώνει…) σε ζητήματα, η απάντηση των οποίων ανάγεται στη σφαίρα του… τζόγου. Θα έχει φέτος τουρίστες ή όχι; Τα μεγέθη θα είναι αυξημένα ή θα πέσουμε θύματα της διε- θνούς οικονομικής κρίσης; Πόσο θα επη- ρεαστούμε από φαινόμενα αναταραχής στη «γειτονιά» μας; Εάν επικρατήσει το σενάριο της ειρήνης κι εν γένει ασφάλει- ας στην περιοχή, η Τουρκία, η Τυνησία, η Αίγυπτος θα… υφαρπάξουν ποσοστά επισκεπτών που εδώ κι ορισμένα χρόνια έχουμε προποριστεί (πρόκειται για την έννοια «αρπάξει», ευγενικά…) με τη σει- ρά μας; Η ενδεχόμενη προκήρυξη εθνι- κών εκλογών θα επιδράσει, σε τι βαθμό και προς ποια κατεύθυνση, τα μεγέθη των εισερχόμενων τουριστών; Εξυπα- κούεται πως τα ερωτήματα δύναται να συνεχιστούν σε εντυπωσιακό βάθος κι εύρος, έχοντας ως σημείο αναφοράς την πολλάκις επονομαζόμενη «ατμομηχανή ανάπτυξης της χώρας μας», δηλαδή, την τουριστική βιομηχανία! Άλλα βλέπουν τα μάτια μας, άλλα ακούν τ’ αυτιά μας! Στη συζήτηση υπάρχουν δύο, τουλά- χιστον, όψεις: αυτή που, συνήθως, προ- ωθούν οι πολιτικάντηδες κι οι αυλικοί των κρατούντων περί του τουρισμού, και η άλλη, που προέρχεται από τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά στον κλάδο και είναι απόρροια της απόλυτης γνώσης των δεδομένων, της σειράς πολλαπλών επα- φών με διεθνείς παράγοντες, τουριστι- κούς πράκτορες, στελέχη αεροπορικών εταιρειών, ναυτιλιακούς πράκτορες και κάθε έναν που μπορεί να προσφέρει γνώση (κι αποτέλεσμα) στη συνολικό- τερη προσπάθεια που καταβάλλεται. Το εντυπωσιακό στοιχείο των δύο πλευ- ρών είναι πως πρόκειται ουσιαστικά για δύο… κόσμους, τόσο διαφορετικούς, σε σημείο που να θεωρεί κάποιος πως είτε δεν κινούνται στις ίδιες αγορές ή κάποιος από τα μέλη της συνάρτησης έχει παντελή άγνοια των δεδομένων, της αίσθησης, του κλίματος. Βέβαια, υπάρχει και μια τρίτη εξήγηση, η οποία, συνήθως, βρίσκεται εγγύτερα στην πραγματικότητα κι έχει να κάνει με τη διατήρηση των ισορροπιών και του προφίλ που σκόπιμα επιχειρείται να δοθεί. «Ξέρετε, οφείλουμε να προα- σπίσουμε τα συμφέροντα της χώρας μας, φροντίζοντας για τη διατήρηση ενός γοητευτικού… προσώπου προς το εξωτερικό!», είθισται να διατρανώνουν οι υποστηρικτές της θέσης των πολιτι- κάντηδων, οι οποίοι πάντοτε βλέπουν το ποτήρι μισογεμάτο. Το κακό είναι πως το εν λόγω «ποτήρι» αφενός έχει μη–ουσιαστικό περιεχόμενο, καθώς εξαντλείται στο από καιρό παρωχημένο όσο και στρεβλό… head counting του εισερχόμενου τουριστικού ρεύματος, αφετέρου στην πράξη είναι μισοάδειο, ελέω των διόλου φιλικών προς τις επι- χειρήσεις του ευρύτερου τουριστικού κλάδου πολιτικών που εφαρμόζονται σε πολλαπλά επίπεδα (λ.χ. υπερφορο- λόγηση, θέσπιση πρόσθετων επιβαρύν- σεων, όπως είναι το τέλος διανυκτέρευ- σης, οι συχνά αβάστακτες εργοδοτικές κι ασφαλιστικές εισφορές, η έλλειψη προστασίας απέναντι στο παρεχόμενο τουριστικό προϊόν, η απουσία νέων ή έστω ανανεωμένων υποστηρικτικών υποδομών (λιμάνια, δρόμοι, αεροδρό- μια κ.ο.κ.). Μάλιστα, στην περίπτωση κατά την οποία κάποιος επιχειρήσει να θέσει τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων, θα διαπιστώσει πως για την… ταμπακιέρα, λέγε με εισπράξεις και έσοδα, περί άλλων τυρβάζουν οι κατέ- χοντες την εξουσία. Τα καμπανάκια που έγιναν… καμπάνες με τις προκρατήσεις! Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τη στιγμή κατά την οποία το Υπουργείο Τουρισμού… πανηγύριζε για το πλήθος των αλλοδαπών επισκεπτών που επέλε- ξαν να πραγματοποιήσουν τις διακοπές τους στη χώρα μας. Πάντοτε αριθμητικό αποτέλεσμα και ποτέ αναφορικά με το τι άφησαν στο ταμείο! Τα μηνύματα για τη φετινή χρονιά εδώ και καιρό είχαν κάνει την εμφάνισή τους, άλλοτε με επίσημη μορφή κι άλλοτε μέσω της πρακτικής. Οι προκρατήσεις σε ολόκληρη –σχεδόν– τη χώρα ήταν άκρως ανησυχητικές, καθώς ακόμη κι αρκούντως «ώριμες» τουριστικά περιοχές έγιναν μάρτυρες δραστικής μείωσης των προκρατήσεων, που έφτασε μέχρι και του σημείου του 20 και 30%, εν συγκρίσει με ό,τι ίσχυε έναν χρόνο νωρίτερα! Σε άλλους παρά- γοντες γνωστοποιήθηκε από στελέχη κορυφαίων tour operators της διεθνούς τουριστικής σκηνής πως «μόλις καλυ- φθεί πλήρως η Τουρκία κι, αφού «τα- κτοποιηθούν» η Τυνησία κι η Αίγυπτος, τότε, ό,τι περισσέψει θα κατευθυνθεί προς την Ελλάδα!». Πώς είπατε; Νιώθετε ως άλλοι... φτωχοί συγγενείς; Δυστυχώς, δεν φαίνεται πως απέχετε πολύ από την πραγματικότητα! «Είστε πολύ ακριβοί για τα δεδομένα της γεωγραφικής πε- ριοχής όπου ανήκετε» ήταν η επωδός που επελέγη να… φορεθεί από άλλους παράγοντες της διεθνούς τουριστικής αγοράς. Λογική η παρατήρηση, από τη στιγμή κατά την οποία οι άμεσοι αντα- γωνιστές μας έχουν υποπολλαπλάσιο επίπεδο φορολόγησης, χαμηλότερους δείκτες ΦΠΑ, λελογισμένες ασφαλιστι- κές εισφορές κ.ο.κ. “ Οι προκρατήσεις στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας ήταν έντονα πτωτικές μέχρι πρότινος! ”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=