Τουριστική Αγορά τ. 281
18 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Brexit: Μια…βόμβα που κανείς δεν επιθυμεί να «σκάσει» Ένα από τα κεφάλαια που στη χώρα μας δείχνει να βρίσκεται σε… χειμε- ρία νάρκη σε επίπεδο προσέγγισης κι αντιμετώπισης δεν είναι άλλο από το Brexit. Οι γνωστοί κρατούντες το προσπερνούν, δίχως καλά–καλά να το εξετάζουν. Σαν να μην υπάρχει ή να πρόκειται για ζήτημα χαμηλής πο- λιτικής στάθμης! Κάτι, που μπορεί να χαρακτηριστεί και ως «στρουθοκαμη- λισμός»! Αντιθέτως, οι επαγγελματίες της τουριστικής βιομηχανίας στη χώρα μας το αντιμετωπίζουν με περισσή σοβαρότητα και πολλαπλάσιο φόβο. Δικαίως, καθώς πρόκειται για τη μια από τις δύο κορυφαίες αγορές άντλη- σης τουριστών από το εξωτερικό. Μά- λιστα, υπάρχουν προορισμοί (λ.χ. Ιόνια νησιά) που βασίζουν σημαντικό μέρος της επιτυχημένης (ή μη) εξέλιξης της τουριστικής σαιζόν στους Βρετανούς επισκέπτες. Στην «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ» απευ- θυνθήκαμε στους άμεσους πρωταγω- νιστές και βασικούς stakeholders της αγοράς, τους ξενοδόχους και δη τους Προέδρους των σχετικών Ενώσεων, σχετικά με το τι θα πρέπει να αναμένει η χώρα μας σε επίπεδο τουρισμού κα- τά τη διάρκεια της φετινής σαιζόν. Τα μηνύματα για την εμφάνιση του φαινομένου της διόρθωσης είχαν διαφανεί –έντονα, μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις– από τη διαδικασία των προκρατήσεων, όταν τα μεγέθη ήταν σταθερά πτωτικά, εν συγκρίσει με το αμέ- σως προηγούμενο έτος, έως και κατά 30%! Οι ξενοδόχοι θεωρούν πως η προ- ϊστάμενη στον τουρισμό πολιτική ηγεσία δεν θα πρέπει να δίνει μο- νότονη έμφαση στην ποσότητα, αλλά να εξετάζει και «καλλιεργεί» το στοιχείο της ποιότητας του ει- σερχόμενου τουριστικού ρεύματος. Πόσο μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία το πρώτο συχνά–πυκνά είναι αποτέλεσμα ευκαιριακών συ- γκυριών, ενώ το έτερο αποτέλεσμα άκρως στοχευμένων δράσεων κι ενεργειών. «Αρκεί να έχουν εκ των προτέρων προσδιορίσει ποιοι του- ρίστες μας ενδιαφέρουν ως χώρα και γιατί», όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι ίδιοι οι ξενοδόχοι. Εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου του Μαρτίου παρατηρήθηκε μια ανοδική… διόρθωση των μεγεθών που αφορούν τις προκρατήσεις, σε σημείο τέτοιο, που στην καλύτερη των περιπτώσεων πλησίασε –περί- που– τα περυσινά επίπεδα, ενώ στις περισσότερες, απλώς, περιόρισε κατά το ήμισυ την καταγεγραμμένη πτώση. Σε αυτό συνέβαλλε το γεγο- νός ότι η Τουρκία κινείται σε μεγέθη απόλυτης –σχεδόν– πληρότητας, άρα οι ενδιαφερόμενοι τουρίστες αναγκάζονται να στραφούν σε εναλλακτικές λύσεις–προορισμούς. Η συντριπτική πλειοψηφία των επαγγελματιών του κλάδου της ξε- νοδοχίας θεωρεί πως φέτος η διόρ- θωση στο εισερχόμενο τουριστικό ρεύμα θα κινηθεί από 1 έως και 20%! Βέβαια, δεν λείπουν κι οι αισιόδοξοι (λ.χ. Μύκονος, Κεφαλλονιά), που διαβλέπουν ενίσχυση των μεγεθών των αλλοδαπών επισκεπτών που πρόκειται να υποδεχτούν. Στην ολότητά τους, οι προορισμοί της χώρας μας θεωρούνται κατά βά- ση «sea & sun», ωστόσο, επειδή, αυτό όχι μόνο δεν αρκεί, αλλά ταυτόχρονα αδυνατεί να τους ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό, έχουν ξεκινήσει να προσθέτουν σειρά από δραστηριό- τητες (λ.χ. περιπατητικός τουρισμός, υποβρύχιος τουρισμός, θαλάσσιος τουρισμός, θρησκευτικός τουρισμός, διερεύνηση μονοπατιών κ.ά.) στο μείγμα του τοπικού τουριστικού προϊόντος που παρέχουν. Το φαινόμενο της υπερφορολόγη- σης αποτελεί κοινό τόπο για το σύ- νολο των προέδρων των ενώσεων ξενοδόχων της χώρας μας. Έντονο προβληματισμό δημιουργούν επί- σης οι εργοδοτικές κι ασφαλιστικές εισφορές και η μόνιμα εισπρακτική λογική κάθε απόφασης που σχετίζε- ται με τον τουρισμό. “ Δυστυχώς, η πολιτική ηγεσία ασχολείται με το παρωχημένο όσο και... στρεβλό head counting του εισερχόμενου τουρισμού. ” Τα βασικότερα συμπεράσματα Εν περιλήψει, τα σημαντικότερα σημεία των συνομιλιών που είχαμε με τα στελέχη του ξενοδοχειακού κλάδου απ’ ολόκληρη την τουριστική Ελλάδα συνοψίζονται στα εξής: ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=