Τουριστική Αγορά τ. 281

20 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Όλοι όσοι ερωτήθηκαν ανέφεραν τη γαστρονομία ως έναν από τους πυλώνες τους οποίους κι οφεί­ λουν να εντάξουν, αναδείξουν και προβάλλουν προς την κατεύ­ θυνση των foodies (κι όχι μόνο) τουριστών. Όπως ισχυρίζονται, η γαστρονομία αποτελεί παράγο­ ντα διαφοροποίησης έναντι των άλλων χωρών, αλλά και των ποι­ κίλων εγχώριων προορισμών, ενώ ταυτόχρονα δημιουργείται ένας συνεκτικός συνεργατικός ιστός, που συμβάλλει στην οικονομική πρόοδο κάθε τόπου ξεχωριστά. Μιας και ο λόγος για το ανθρώπινο δυναμικό, σχεδόν σε όλες τις τουρι­ στικές περιοχές παρατηρείται οξύ ζή­ τημα με την ανεύρεση προσωπικού. Κατ’ αρχάς, διαθέσιμου προσωπικού κι, εν συνεχεία, εξειδικευμένου. Σε όλους, σχεδόν, τους τουριστικούς προορισμούς λαμβάνει χώρα η δια­ δικασία… μετάγγισης ανθρώπινου δυναμικού από άλλες περιοχές της χώρας και δη από τα μεγάλα αστικά κέντρα, ενώ σε πλείστες περιπτώσεις οι κενές θέσεις επανδρώνονται ακό­ μη και με μεταναστευτικό προσω­ πικό (λ.χ. από Αλβανία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Αίγυπτο κ.ά.). Δυστυχώς, αυτή η ευκαιριακή κάλυψη των κενών της εργατικής σύνθεσης οδηγεί στην προσφορά χαμηλότερων των αναμενομένων υπηρεσιών! Κάτι, που ως ένα σημείο επιδρά αρνητικά στα οικονομικά μεγέθη, στο βαθμό επαναληψιμό­ τητας της επίσκεψης στον εν λόγω προορισμό, στην πρόθεση προς δα­ πάνη και, κυρίως, στην πολυπόθητη και πολύτιμη εμπειρία που (δεν) βιώνει ο ίδιος ο επισκέπτης! Η… πολυθρύλητη επέκταση της τουριστικής σαιζόν, για τη συντρι­ πτική πλειοψηφία των προορισμών της πατρίδας μας, βρίσκεται ακόμη σε νηπιακό στάδιο, καθώς εξαντλεί­ ται σε ορισμένες ημέρες τον Απρί­ λιο κι άλλες τόσες τον Οκτώβριο. Καθ’ ολοκληρία, οι επικεφαλής των ενώσεων ξενοδόχων της χώρας μας ζητούν από την πολιτική ηγεσία να μην ενδιαφέρεται τόσο για την ανούσια και μη–προσοδοφόρα αριθμητική αποτύπωση του πλή­ θους του εισερχόμενου τουρισμού όσο για το οικονομικό τους αποτύ­ πωμα και τη συνεισφορά τους στα μεγέθη των ίδιων των επιχειρήσεων, αλλά και των κρατικών ταμείων. Η (μη) διαχείριση (και σε ορισμένες περιπτώσεις αρκούντως φτωχή διαδικασία αποκομιδής) των απορ­ ριμμάτων, σε συνδυασμό με την εν γένει έλλειψη καθαριότητας των δημόσιων χώρων, το προβληματικό οδικό δίκτυο, οι υποβαθμισμένες όσο και ξεπερασμένες υποστηρι­ κτικές υποδομές (λ.χ. αεροδρόμια, λιμάνια) βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος των ξε­ νοδόχων, σχετικά με το τι θα πρέπει να φροντίσουν οι τοπικές αρχές, με τη συνεπικουρία της κεντρικής εξουσίας. Η –σε πλείστες περιπτώσεις– έντο­ να ανοδική πορεία των μεγεθών που σχετίζονται με τη βραχυχρόνια ενοικίαση απασχολεί, επίσης, έντο­ να τους ξενοδόχους, στο επίπεδο της μη τήρησης ίσων όρων στην αντιμετώπισή τους εκ μέρους της Πολιτείας. Αντιλαμβάνονται πως πρόκειται για απτή πραγματικότη­ τα, που ήρθε για να… μείνει, ωστό­ σο θεωρούν πως επείγει η θέσπιση πλαισίου που θα διέπει τη λειτουρ­ γία, το επίπεδο της παροχής υπη­ ρεσιών, τη φορολόγηση και τις εν γένει υποχρεώσεις όσων επιλέγουν να δραστηριοποιηθούν επαγγελμα­ τικά στον εν λόγω τομέα. Ιόνιο Πέλαγος Ζάκυνθος Στη Ζάκυνθο, έπειτα από μια διε­ τία έντονης ανάπτυξης των μεγεθών, εκτιμάται πως φέτος θα βιώσουμε διψήφια διόρθωση προς τα κάτω. Η αλήθεια είναι πως αρχικά είχαμε τρο­ μάξει με την… ελεύθερη πτώση που κατέγραφαν οι προκρατήσεις και που ξεπερνούσε σε ποσοστό ακόμη και το 30%, εν συγκρίσει με το αμέσως προ­ ηγούμενο έτος! Ωστόσο, τα πράγματα δείχνουν να έχουν βελτιωθεί ελαφρώς, σε σημείο που να περιορίζεται κατά τι η πτωτική πορεία. Σε επίπεδο αγορών προσέλκυσης τουρισμού, παρατηρεί­ ται πολύ μεγάλη πτώση στο εισερχό­ μενο ρεύμα από την Πολωνία, καθώς φέτος υπάρχει ροή προς την Τουρκία, αλλά και από τη Ρωσία. Κοντά σε αυ­ τές είναι κι η βρετανική αγορά, που «παραδοσιακά» επιλέγει τη Ζάκυνθο για τις διακοπές της, ωστόσο, ενόψει Brexit, τα μηνύματα είναι «μεικτά». Σί­ γουρα, όμως, θα υπάρξει πτώση κι από τη συγκεκριμένη αγορά. Η μείωση των τιμών, αφενός σπάνια βοηθά, εκτός κι εάν πρόκειται για κάτι το εντυπωσιακό, αφετέρου είναι δύσκολο να γίνει πρά­ ξη, λόγω της υπερφορολόγησης και της πρόσθετης χρέωσης του φόρου διαμονής. Μπορεί η αιχμή του δόρα­ τος του ζακυνθινού τουριστικού προϊ­ όντος να βασίζεται στο «sea & sun», εντούτοις απαιτείται περαιτέρω εξει­ δίκευση των παρεχόμενων προϊόντων, Ο ΛΟΓΟΣ ΣΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ Χριστίνα Τετράδη, Πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Λαγανά κι Αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος ΡΕΠΟΡΤΑΖ

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=