Τουριστική Αγορά τ. 281

60 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ • Η Ελλάδα υστερεί σημαντικά έναντι του ανταγωνισμού σε ζητήματα που σχετίζονται με την καθαριότητα, την άναρχη δόμηση & ευκολία περιήγησης, την οδική υποδομή και σηματοδότηση στους τουριστικούς προορισμούς. • Όσον αφορά τους πολιτιστικούς πόρους, η Ελλάδα βαθμολογείται θετικά στο κλασικό προϊόν (ιστορικά μνημεία, αξιοθέατα, κλπ.), ωστόσο καταγράφεται η αναγκαιότητα για ανάπτυξη μιας ευρύτερης ποικιλο- μορφίας (σε επίπεδο προϊόντος, όχι πόρων)– πχ. Βυζαντινός, Νεότερος και Σύγχρονος Ελληνικός Πολιτισμός– κι αναβάθμισης της παρουσίασης των πολιτιστικών πόρων, με περισσότερο ενδιαφέροντες τρόπους για τον επι- σκέπτη (story telling), πέρα από τη βασική τεκμηρίωση που προσφέρεται. • Αρνητική είναι κι η εικόνα εξαιτίας κι άλλων παραγόντων που είναι εξίσου σημαντικοί για τους τουρίστες με ενδι- αφέρον στον πολιτισμό, όπως η κατά- σταση κι η καθαριότητα εντός κι εκτός των αρχαιολογικών χώρων, η εικόνα των πόλεων, το φάσμα αγοραστικών επιλογών (shopping), οι επιλογές για ψυχαγωγικές δραστηριότητες κ.ά. • Αντίστοιχα, φαίνεται ότι η χώρα μειονεκτεί σημαντικά στην παροχή επαρκούς πληροφόρησης, τόσο μέσω των κέντρων πληροφόρησης (info–centers) όσο και της ποιότητας των διαθέσιμων εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας (mobile apps). • Οι περιορισμένες επιλογές κι η χαμη- λή σχέση ποιότητας–τιμής ως προς το shopping καταγράφεται επίσης ως παράγοντας που χρήζει βελτίωσης, ειδικά στους city break προορισμούς. • Θα πρέπει να υπογραμμιστεί πως παρά την υψηλή βαθμολογία της χώρας ως προς την ικανοποίηση των επισκεπτών και τη σχέση ποιότητας–τιμής, η Ελ- λάδα μειονεκτεί έναντι των ανταγω- νιστριών χωρών ως προς τη διάθεση των επισκεπτών να επαναλάβουν το ταξίδι τους! Στοιχείο εξαιρετικά κρίσι- μο για τη δόμηση ενός στέρεου κοινού που αφενός θα τροφοδοτεί σε στα- θερό επίπεδο τη χώρα μας αφετέρου θα μπορεί να λειτουργεί ως… ασπίδα σε δύσκολες τουριστικά χρονιές και περιόδους. Σύμφωνα με την επεξερ- γασία των στοιχείων της μελέτης του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, η πρόθεση κι εν γένει προδιάθεση των τουριστών να επανέλθουν σε σύντομο χρονικό δι- άστημα στη χώρα μας δύναται να ενι- σχυθεί με την παροχή περισσότερων συνδυαστικών και καινοτόμων εμπει- ριών, ισχυροποιώντας ταυτόχρονα τα υπάρχοντα ανταγωνιστικά πλεονεκτή- ματα που προαναφέρθηκαν. Βασικοί δείκτες ανταγωνιστικότητας Συνολική εκπλήρωση προσδοκιών Σχέση ποιότητας/τιμής της συνολικής διαμονής Πρόθεση σύστασης (καθαρό %) Πρόθεση να επαναλάβει την επίσκεψη (καθαρό %) ΕΛΛΑΔΑ 207 192 70% 36% Νότια Μεσόγειος - Μέσος όρος (*) 188 171 70% 46% ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΑΙΣΘΗΜΑ Συνολική ικανοποίηση: +37 Συνολική σχέση ποιότητας / τιμής: +48 ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΥΖΙΝΑ Ποιότητα: +30 Ποικιλομορφία: +27 Φιλοξενία: +30 Σχέση ποιότητας / τιμής: +29 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ & ΨΥΧΑΓΩΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Τιμή ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων: +31 ΑΓΟΡΕΣ Ποικιλομορφία: -37 Σχέση ποιότητας / τιμής: -25 Φιλοξενία: +38 Ώρες / ημέρες λειτουργίας: +45 ΔΙΑΜΟΝΗ Ποιότητα: +43 Φιλοξενία: +93 Σχέση ποιότητας / τιμής: +67 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ Τιμές εισόδου: +48 ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ Αίσθημα φιλοξενίας στη δημόσια συγκοινωνία: +33 Εισιτήρια δημόσιας συγκοινωνίας: +64 Υπηρεσία ταξί: +49 Σηματοδότηση: -36 Κόστος άφιξης στον προορισμό: +50 ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Ομορφιά τοπίου: +38 Αστική ανάπτυξη / αρχιτεκτονική: -40 ΒΟΗΘΕΙΑ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ Ώρες / ημέρες λειτουργίας: +47 Εφαρμογές κινητής τηλε- φωνίας για τουρίστες: -37 ΠΑΡΑΛΙΕΣ Ομορφιά παραλίας: +51 Ποικιλομορφία: +68 Θαλάσσιες δραστηριότητες: +38 Ασφάλεια κολύμβησης: +74 ΚΑΤΟΙΚΟΙ & ΑΣΦΑΛΕΙΑ Αίσθημα φιλοξενίας από τους κατοίκους: +84 Αίσθημα ασφάλειας, ασφάλεια: +65 ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΑΙΣΘΗΜΑ Πρόθεση επανάληψης επίσκεψης: -27% ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ Συντήρηση: -18 Τιμές εισιτηρίων: +42 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ & ΨΥΧΑΓΩΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Ποικιλομορφία: -33 Νυχτερινή ζωή: -31 ΔΙΑΜΟΝΗ / ΔΙΑΤΡΟΦΗ Διαμονή με καλή σχέση ποιότητας / τιμής: +23 Αίσθημα φιλοξενίας στα εστιατόρια: +25 ΑΓΟΡΕΣ Φάσμα αγοραστικών επιλογών: -55 ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Καθαριότητα δημόσιων χώρων: -38 Καθαριότητα εκτός πόλεων: -34 Αστική ανάπτυξη / αρχιτεκτονική: -81 ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ Εισιτήρια δημόσιας συγκοινωνίας: +58 Υπηρεσία ταξί: +31 Κόστος άφιξης στον προορισμό: +32 ΒΟΗΘΕΙΑ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ Αριθμός διαθέσιμων κέντρων ενημέρωσης: -34 Αποδοτικότητα προσωπικού: -29 Εφαρμογές κινητής τηλε- φωνίας για τουρίστες: -28 ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ Ευκολία επικοινωνίας με τους κατοίκους: -39 Σημαντική υπεροχή έναντι ανταγωνιστών Νότιας Ευρώπης (*) Σημαντικές ελλείψεις έναντι ανταγωνιστών Νότιας Ευρώπης (*) ANALYSIS Θα πρέπει να σημειωθεί πως η συγκε- κριμένη μελέτη εκπονήθηκε από την TCI Research, για λογαριασμό του ΙΝ- ΣΕΤΕ, ακολουθώντας τη μεθοδολογία TRAVELSAT. Με την τελευταία, υπολο- γίζεται ο Δείκτης Ανταγωνιστικότητας των προορισμών βασιζόμενες στις εμπειρίες των ίδιων των τουριστών. • * Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Μάλτα, Τουρκία, Κροατία * Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Μάλτα, Τουρκία, Κροατία

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=