Τουριστική Αγορά τ. 281

73 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ 14.781 το 2018, μέγεθος αυξημένο κατά 8%! Ιδιαίτερα σημαντική δείχνει να είναι η δυναμική των charters για το ποσοστό των αφίξεων αλλοδαπών τουριστών στο αεροδρόμιο των Χανίων κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους. Επι- χειρώντας ένα breakdown της χώρας προέλευσης των διεθνών επιβατών που αφίχθησαν με πτήσεις charter, η Σουηδία ηγείται με βραχεία κεφαλή της Μεγάλης Βρετανίας (164.000 επισκέ- πτες και ποσοστό 14,1% έναντι 158.000 επιβατών και 13,9%, αντίστοιχα), αλλά και της Νορβηγίας, με ποσοστό 13,8% και της Δανίας, με 13,2%. Σε σχετικά κο- ντινή απόσταση ακολουθεί η Πολωνία (9,3%), η Φινλανδία (8,3%) κι η Γερμα- νία (7,2%). Σε αντιπαραβολή με το γειτονικό αερο- δρόμιο του Ηρακλείου, όπου περίπου το 1/3 (932.000 επισκέπτες για την ακρίβεια, ήτοι το 27,7%) προέρχονταν από τη Γερμανία, για να ακολουθήσουν από απόσταση το Ηνωμένο Βασίλειο (περίπου 460.000 επιβάτες και ποσοστό 13,6%), η Γαλλία (10,1%), η Ρωσία (9,2%), η Ολλανδία (6%) κι η Πολωνία (4,8%). Σημαντική κάμψη στην επιλογή διαμονής σε ξενοδοχεία Ένα στοιχείο που προβληματίζει δεό- ντως τα στελέχη της τουριστικής βιομη- χανίας στον νομό Χανίων σχετίζεται με τον τύπο του τουριστικού καταλύματος τον οποίο κι επιλέγουν οι διεθνείς επι- σκέπτες, προκειμένου να διαμείνουν κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. Κι αυτό, καθώς παρατηρείται έντονη κάμψη στη διαμονή σε ξενοδοχεία, που διαμορφώνεται στο επίπεδο του 61%! Μάλιστα, με βάση τα αποτελέσματα της ίδιας μελέτης, προκύπτει πως το 72% των Σκανδιναβών και το 51% των υπόλοιπων αλλοδαπών τουριστών επέ- λεξε κάποιο ξενοδοχείο για τη διαμονή του στα Χανιά. Αντιθέτως, ενισχυμένη κατά 26% εμφανίζεται η προτίμηση των διεθνών επισκεπτών για ενοικιαζόμενα δωμάτια. Οι Σκανδιναβοί τουρίστες προ- τιμούν μια τέτοιας μορφής διαμονή κατά 18% έναντι 32% των μη–Σκανδιναβών. Όσο για το ποια αξιοθέατα (φυσικά, ιστορικά ή και αρχαιολογικά) του νομού Χανίων επιλέγουν να επισκεφτούν οι αλλοδαποί τουρίστες, τα πρωτεία έχει με ελάχιστη διαφορά (55% έναντι 51%) το Ελαφονήσι, σε σχέση με τα μοναστή- ρια και τις εκκλησίες της περιοχής. Βέ- βαια, ενδιαφέρον προκαλεί στοιχείο της ίδιας μελέτης, με βάση το οποίο το 53% όσων έχουν ξαναεπισκεφτεί τα Χανιά θα επέλεγε τα δεύτερα, έναντι του 45% που επέμενε στο Ελαφονήσι! Ακολουθούν σε σημαντική απόσταση ο Μπάλος (37%), τα μουσεία (36%), τα Φαλάσσαρνα (29%) κι η Κνωσός/Φαι- στός (25%), ενώ το Φαράγγι της Σαμα- ριάς δείχνει να υπολείπεται περαιτέρω της σχετικής προτίμησης (17%). Προβληματικό το οδικό δίκτυο, το πράσινο κι η καθαριότητα! Καθώς η ποσότητα και τα εν γένει αριθ- μητικά μεγέθη δεν μπορούν από μόνα τους να αποτελέσουν βασικούς πυλώ- νες ανάπτυξης του τουριστικού προϊό- ντος, αλλά χρειάζεται να πλαισιώνονται από υπηρεσίες, η μελέτη επιχείρησε να θέσει τον δάκτυλον υπό τον τύπο των ήλων, προκειμένου να καταγράψει κι εν συνεχεία να προσπαθήσει να βελτιώσει όσα κακώς κείμενα επισήμαναν οι ξένοι επισκέπτες του νομού. Έτσι, στην κορυ- φή της δυσαρέσκειάς τους, που εκφρά- ζεται με αρνητική ή ουδέτερη γνώμη, βρίσκεται το οδικό δίκτυο κι οι εν γένει πινακίδες σήμανσης, σε ποσοστό της τάξεως του 53,8% (19% αρνητικές και 34,8% ουδέτερες γνώμες), ενώ ακολου- θούν –από απόσταση είναι αλήθεια– το πράσινο και τα πάρκα (34,2%) και η καθαριότητα στις πόλεις, τους δρόμους και τα πάρκα (33,7%). Πιο χαμηλά βρί- σκονται οι υπηρεσίες των ταξί (28,8%) και των ΚΤΕΛ (27%), η εν γένει ασφά- λεια (17,4%), καθώς επίσης και η καθα- ριότητα στις παραλίες (16,2%). Αυξημένο ενδιαφέρον για την προμήθεια τοπικών προϊόντων Έχοντας έναν εντυπωσιακό πλούτο πα- ραγωγής προϊόντων, τα Χανιά, κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, προσπα- θούν με συντονισμένο τρόπο να ανα- πτύσσουν τη διαθεσιμότητα των τοπικά παραγόμενων προϊόντων τους, είτε μέ- σω της απευθείας πώλησης προς τους ενδιαφερόμενους ή μέσω της χρήσης κι αξιοποίησής τους στα διαθέσιμα μενού των πέριξ του τουρισμού επιχειρήσεων (λ.χ. ξενοδοχεία, εστιατόρια κ.ά.). Έτσι, οι αλλοδαποί επισκέπτες των Χανί- ων επιλέγουν να αγοράζουν πρωτίστως κρασί (56,21%), ελαιόλαδο (50,6%), φυσικό χυμό πορτοκάλι (48,1%), καθώς επίσης και ποικιλία τοπικών τυριών (45,3%). Ακολουθούν τα λαχανικά (38,7%), το μέλι (36,2%), η ρακή κι η τσικουδιά (33,4%), τα αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά (29,8%) και το ελαιοσάπουνο (29,7%). • “ Έντονη κάμψη στη διαμονή σε ξενοδοχεία, που διαμορφώνεται στο επίπεδο του 61% καταγράφεται από τους διεθνείς επισκέπτες του νομού Χανίων. Αντιθέτως, ενισχυμένη κατά 26% εμφανίζεται η προτίμησή τους για ενοικιαζόμενα δωμάτια! ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=