Τουριστική Αγορά τ. 284

22 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Συνέπεια αυτής της τελευταίας εξα- γοράς ήταν να βρεθεί η Thomas Cook με περισσότερα καταστήματα από αυτά που χρειαζόταν. Τα επόμενα χρόνια χρειάστηκε να πληρώσει 82 εκατομμύ- ρια λίρες για να τα κλείσει, από τις ρή- τρες που προέβλεπε η συμφωνία. Να σημειωθεί ότι επίσης το 2010 ο τότε σύμβουλος ηλεκτρονικού εμπο- ρίου της Thomas Cook είχε καταθέσει σχέδιο, με στόχο να ανέβει η εταιρεία στις κορυφαίες θέσεις της online του- ριστικής αγοράς. Τα εκτιμώμενα ετήσια έσοδα, αν υλοποιούνταν αυτός ο σχε- διασμός, ήταν 400 με 450 εκατομμύρια λίρες. Οι υψηλές δαπάνες, όμως, που είχαν προκληθεί από τις εξαγορές, διέλυσαν τις όποιες προσπάθειες ανάπτυξης στο διαδίκτυο και προκάλεσαν την πρώτη μεγάλη κρίση της Thomas Cook το 2011. Ο e-ανταγωνισμός O παραδοσιακός τρόπος λειτουργίας της Thomas Cook επί δεκαετίες εμπόδιζε τη διοίκηση της επιχείρησης να σκέφτε- ται ψηφιακά. Κάποιοι αποδίδουν το τέ- λος της εταιρείας στο μειωμένο ενδιαφέ- ρον που παρουσιάζουν τα πακέτα δια- κοπών και την άνοδο που παρουσιάζουν οι εναλλακτικές πλατφόρμες ενοικίασης καταλύματος, όπως η Airbnb. Θα πρέπει όμως να δούμε ότι, σύμ- φωνα με ανάλυση της Morgan Stanley, το ποσοστό των πακέτων διακοπών που πωλούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο μπορεί όντως να είναι χαμηλότερο από αυτό που ήταν στα μέσα της δεκαετίας του ‘90, ωστόσο τα τελευταία χρόνια ο όγκος των πωλήσεων έχει αυξηθεί και συνολικά αντιπροσωπεύει περίπου το 40% της αγοράς. Παρόμοια είναι η εικό- να και στη Γερμανία. Σε αυτό συμβάλλει και το γεγονός ότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία προσφέρει οι- κονομική προστασία στους καταναλω- τές που αγοράζουν πακέτα διακοπών, ακριβώς λόγω του ότι ο κλάδος των tour operators παρουσίαζε σημάδια αστάθειας. Το συμπέρασμα είναι ότι τα πακέτα διακοπών είναι ακόμα δημο- φιλή, απλώς όχι με τον τρόπο που τα πουλούσε η Thomas Cook. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, στο Ηνωμένο Βασίλειο και γενικότερα στην Ευρώπη, ήρθαν στο προσκήνιο τα online ταξιδιωτικά πρακτορεία. Ήταν εταιρείες που δημιουργήθηκαν εκ βάθρων μέσα στη νέα εποχή και με κύριο χαρακτηρι- στικό τους τη χρήση της ψηφιακής τεχνο- λογίας. Η Thomas Cook φάνηκε αδύναμη στην προσπάθεια μεταρρύθμισης του τρόπου λειτουργίας της και το αποτέλε- σμα ήταν πως δεν μπορούσε να αντα- γωνιστεί την εμπειρία του online χρήστη ούτε και τις τιμές των πακέτων διακοπών που προσφέρονταν στο Internet. Οι πελάτες, με τη χρήση του διαδικτύ- ου, είχαν πολύ μεγαλύτερες δυνατότη- τες να δομήσουν τα δικά τους προσω- ποποιημένα πακέτα διακοπών, είχαν πρόσβαση σε φωτογραφικό υλικό και βίντεο από τα ξενοδοχεία και τους προ- ορισμούς και πολύ μεγαλύτερη ευελιξία, για να κάνουν κρατήσεις σε διαφορετι- κές αεροπορικές εταιρείες, εξοικονομώ- ντας χρήματα. Αν προσπαθούσε κάποιος να κάνει το ίδιο είδος επιλογών μέσω της Thomas Cook, έπρεπε να εκτελέσει πολ- λές και κουραστικές αναζητήσεις. “ Η αδυναμία προσαρμογής στην digital εποχή φαίνεται να ήταν το σταθερό χαρακτηριστικό της Thomas Cook όλα τα προηγούμενα χρόνια. ” φακελοσ: Thomas Cook

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=