Τουριστική Αγορά τ. 284

24 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Μια επίσης περίεργη κατάσταση δη- μιουργήθηκε, όταν η Thomas Cook δια- χώρισε την αεροπορική εταιρεία από το κομμάτι του τουριστικού πρακτορείου κι άρχισε να εκτελεί προγραμματισμέ- να δρομολόγια, αντί για charter. Όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς, στην ουσία, η Thomas Cook ανταγωνιζόταν τον εαυτό της. Άλλο σημείο που αξίζει να εξεταστεί είναι η δυσκολία του επιχειρηματικού μοντέλου της Thomas Cook να αντιμε- τωπίσει τις οικονομικές και γεωπολιτικές συγκρούσεις, που συχνά δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στον τουριστικό κλάδο. Το «αγκάθι» ήταν ότι το περιθώριο κέρδους ήταν μικρότερο σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της. Μια τρομο- κρατική επίθεση ή το ξέσπασμα μιας οικονομικής κρίσης ήταν πολύ πιο δύσκολο να αντιμετωπιστεί. Τα οnline ταξιδιωτικά γραφεία, σε αντίθεση με τους tour operators, δεν χρειάζεται να δεσμεύονται με κρεβάτια ξενοδοχείων ή με αεροπορικές θέσεις αρκετά νωρίς. Το κόστος λειτουργίας των διαδι- κτυακών γραφείων είναι πολύ χαμηλό- τερο, δεν έχουν ανάγκη συντήρησης πολλών υποδομών κι έχουν μεγαλύ- τερη ευελιξία στην παρουσίαση μιας ευρύτερης γκάμας προϊόντων προς τους καταναλωτές. Σε αντίθεση, ένας γιγάντιος όμιλος που συντηρεί χιλιάδες καταστήματα, προσωπικό, ξενοδο- χεία, αεροπορικές εταιρείες, όχι μόνο έχει ασύγκριτα μεγαλύτερο κόστος λειτουργίας, αλλά και αποκτά «δυσκαμ- ψία» στις κινήσεις και τις μεταβολές, ιδίως όταν αυτές επιβάλλεται, λόγω των εξελίξεων, να είναι ριζικές. Οι κρίσιμες διαφορές με τον ανταγωνισμό Εδώ, όμως, τίθεται ένα μεγάλο ερώτη- μα. Αν ήταν αυτός ο κύριος λόγος που οδηγήθηκε στην πτώση η Thomas Cook, γιατί δεν συνέβη το ίδιο και στον μεγάλο ανταγωνιστή της, την TUI; Εκ πρώτης όψεως, η Thomas Cook κι η TUI μοιάζουν με παρόμοιες επιχειρήσεις. Κι οι δύο κατέχουν αεροπορικές εται- ρείες, ξενοδοχεία, φυσικά καταστήματα, απασχολούν χιλιάδες άτομα προσωπικό και λειτουργούν σε διάφορες ευρωπαϊκές αγορές, πουλώντας πακέτα διακοπών. Υπάρχουν, όμως, ορισμένες καίριες διαφορές ανάμεσα στις δύο εταιρείες. Πρώτον, η TUI συνειδητοποίησε πολύ νω- ρίτερα από την Thomas Cook ότι με την άνοδο των online ταξιδιωτικών γραφείων θα υποβαθμιστούν οι παραδοσιακοί tour operators. H TUI, για να αντιμετωπίσει αυ- τή την κατάσταση, ανέπτυξε αποκλειστι- κά πακέτα διακοπών, που οι καταναλωτές μπορούσαν να αγοράσουν μόνο μέσω της εταιρείας. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα της TUI μπορεί να μην θεωρείται ως επι- τομή της cutting edge λογικής, ωστόσο παρέχει τη δυνατότητα στον χρήστη να επιλέξει σχετικά εύκολα αποκλειστικές πτήσεις, ξενοδοχεία και κρουαζιέρες. Μια άλλη μεγάλη διαφορά των δύο εται- ρειών είναι ο τρόπος διαχείρισης των εξα- γορών και των συγχωνεύσεων. Το 2014, η TUI AG και η TUI Travel συγχωνεύθηκαν, για να δημιουργήσουν μια γιγαντιαία του- ριστική επιχείρηση. Μετά τη συμφωνία, η νέα εταιρεία πούλησε τα τμήματα των επιχειρήσεων που δεν ήταν βασικά για τη λειτουργία της, βάζοντας στο ταμείο εκατομμύρια ευρώ. Τα χρήματα αυτά τα επένδυσε στην ανάπτυξη ενός διαφορο- ποιημένου τουριστικού προϊόντος με νέα θέρετρα και πλοία κρουαζιέρας. Η TUI, έτσι, κατόρθωσε τις όποιες απώ- λειες από την πώληση των παραδοσιακών πακέτων διακοπών να τις αντισταθμίσει με τις κρουαζιέρες και τα δικά της resorts. Σύμφωνα με τον μέχρι πρότινος CEO της Thomas Cook, Peter Fankhauser, η εταιρεία είχε συνειδητοποιήσει αυτή την κατάσταση, αλλά ήταν πλέον πολύ αργά. Ξεκίνησε, βέβαια, μια πολύ μεγάλη διαπραγμάτευση για τις δικές της μάρ- κες ξενοδοχείων κι η ανάπτυξη μερικών καινούριων, όπως το Casa Cook και το Cook’s Club, που ήταν σχεδιασμένα για ένα νέο κοινό. Επίσης, εγκαταλείφθηκε η πρακτική του διαχωρισμού των του- ριστών, με βάση τη χώρα καταγωγής. Η συγκεκριμένη πολιτική απεικόνιζε και τον ξεπερασμένο τρόπο σκέψης και λειτουργίας των παραδοσιακών tour operators στην Ευρώπη. Αν έκλεινε η συμφωνία με την κι- νεζική επενδυτική εταιρεία Fosun, σε συνδυασμό με τις παραπάνω κινήσεις, ίσως να υπήρχε σανίδα σωτηρίας για την Thomas Cook. Όπως και να έχει, το κύριο χαρακτηριστικό της επιχείρησης ήταν ότι δεν κατάφερε να προσαρμοστεί στα δεδομένα της νέας εποχής. “ Η TUI ανέπτυξε αποκλειστικά πακέτα διακοπών, καθώς επίσης και τις κρουαζιέρες της και κατάφερε να αντισταθμίσει τις απώλειες που προκάλεσαν οι ΟΤΑ. ” φακελοσ: Thomas Cook

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=