Τουριστική Αγορά τ. 284
30 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Δ ιαθέτοντας συνολικά τέσσερα ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων στη Ζάκυνθο, που βρίθει από Βρε- τανούς τουρίστες, συνεργαζό- μενη με την Thomas Cook, αλή- θεια, πόσες πιθανότητες έχει μια τέτοια ξενοδοχειακή επιχείρηση να μην πληγεί ανεπανόρθωτα από την κατάρρευση της τελευταίας; Η Κατερίνα Μάργαρη, Managing Director του Ομίλου Diana Hotels, εξηγεί με ποιον τρόπο η απάντη- ση «πολλές» βρήκε πρόσφορο έδαφος στην περίπτωσή της! Κυρία Μάργαρη, μπορείτε να μας δώ- σετε το «προφίλ» των τουριστικών επιχειρήσεων των οποίων ηγείστε; Η οικογένειά μας δραστηριοποιείται στον τουρισμό από το 1972, όταν ο Παναγιώτης κι η Λουκία Μάργαρη ξεκί- νησαν με ένα από τα πρώτα ξενοδοχεία στο νησί της Ζακύνθου, το Diana Hotel. Το 1990 το πορτφόλιο της εταιρείας μας άρχισε σταδιακά να μεγαλώνει με περισσότερες ξενοδοχειακές μονάδες. Σήμερα, αριθμεί συνολικά 4 ξενοδοχεία. Το 4άστερο Diana Hotel, στο κέντρο της πόλης, 46 δωματίων, που λειτουργεί όλο τον χρόνο, το 5άστερο Meandros Boutique & Spa στο Καλαμάκι, 46 δω- ματίων, το οποίο λειτουργεί εποχιακά 6 μήνες σε half board, το 4άστερο Diana Palace Hotel στο Αργάσι, 120 δωματίων, το οποίο λειτουργεί εποχιακά 6 μήνες σε all inclusive, καθώς επίσης και το 4άστε- ρο Filoxenia Hotel στο Τσιλιβή, 85 δωμα- τίων, που λειτουργεί εποχιακά 6 μήνες σε all inclusive. Ποια η μέχρι πρότινος σχέση σας με την Thomas Cook, ποιος ο βαθμός εξάρτησης κι εν γένει (οικονομικής) έκθεσής σας και ποιο είναι το εκτιμώ- μενο κόστος πιθανής ζημιάς από την κατάρρευσή της; Την τελευταία πενταετία, η Thomas Cook είχε περιορισμένο μερίδιο αγο- ράς στα Diana Group Hotels, σε μορφή allotment. Δεν θα έλεγα ότι υπήρχε κάποια μορφή εξάρτησης από τη συγκε- κριμένη εταιρεία, καθώς το μέγεθος της συνεργασίας μας δεν ήταν μεγάλο. Όσον αφορά το εκτιμώμενο κόστος ζημιάς με- τά τα πρόσφατα γεγονότα, η εικόνα θα συνεχίσει να διαμορφώνεται μέχρι το τέ- λος της σαιζόν, οπότε θα μου επιτρέψετε να μην αναφερθώ σε νούμερα τα οποία δεν έχουν διαμορφωθεί. Σαφώς και δεν είναι μηδενικά, παρ’ όλα αυτά είναι διαχειρίσιμα. Σημαντικό είναι ότι παρ’ όλο που η συνεργασία μας δεν ήταν μεγάλη με την Thomas Cook, οι πτήσεις που διοχέτευε στην αγορά επηρέασαν όλο το distribution σε online και offline επίπεδο. Υπό αυτό το πρίσμα, ακόμη και ξενοδοχεία που δεν είχαν καμία συνερ- γασία με την εν λόγω εταιρεία «μετρούν» κι αυτά ζημιές. Τα οικονομικά προβλήματα κι εν γένει «ανοίγματα» της Thomas Cook ήταν γνωστά στην αγορά εδώ και τουλάχιστον 1 χρόνο. Είχαν περιπέ- σει εις γνώσιν σας εγκαίρως; Εάν ναι, σε τι ενέργειες προβήκατε; Γυρνώντας το ρολόι έναν χρόνο πίσω, αν κάποιος παρακολουθούσε την πο- ρεία της εταιρείας, θα μπορούσε να δει τα σημάδια καθόδου, αλλά επιτρέψτε μου να πω ότι δεν θα υπήρχε χρόνος για δράση. Τέτοιου είδους καταστάσεις προϋποθέτουν μακροπρόθεσμο σχεδια- σμό και συγκεκριμένο πλάνο ενεργειών, των οποίων τα αποτελέσματα ποτέ δεν έρχονται αμέσως. Αυτό που μας λείπει, θα έλεγα, είναι η πρόληψη, η υπομονή, η θέσπιση στόχων και ο υπολογισμός ρίσκου. Αναφορικά με τη δική μας εται- ρεία, η παρακολούθηση της αγοράς γυρνά στο 2001 και δεν αφορά μόνο την Thomas Cook, αλλά το σύνολο των παραδοσιακών tour operators. Κάνο- ντας μια αναδρομή πίσω στον χρόνο, θα δούμε ότι η διείσδυση του Internet στη βιομηχανία του τουρισμού δημι- ούργησε πολλές ευκαιρίες αλλά και πολλές απειλές για όλους. Τότε άρχισαν να «γεννιούνται» οι native onliners, όπως η Med Hotels, με ένα καινούργιο επιχειρηματικό μοντέλο. Στα ακαδη- μαϊκά lobby αποτελούσε καθημερινό θέμα συζήτησης το disintermediation (ο αποκλεισμός του μεσάζοντα tour operator). Ο λόγος δεν ήταν άλλος από το λειτουργικό κόστος σε όλη την αλυ- σίδα συναλλαγών, το οποίο ήταν πολύ μεγαλύτερο από αυτό των native online εταιρειών. Τότε άρχισε να δημιουργεί- ται ένα πεδίο έντονης αντιπαράθεσης μεταξύ των onliners και των traditional tour operators. Οι traditional έβλεπαν την ευκαιρία μείωσης κόστους που τους παρείχε απλόχερα η τεχνολογία, ωστόσο δεν ήξεραν από πού να την πιάσουν. Το λάθος που έκαναν ήταν να μην εντάξουν την τεχνολογία σε όλο τους το value chain κι αυτό είχε ως αποτέλεσμα την έναρξη της αντίστροφης μέτρησης για αυτούς, με λάθος επιχειρηματικές επι- λογές σε offline κι online επίπεδο. Με δεδομένες αυτές τις εξελίξεις, η εταιρεία μας όρισε ένα πλάνο σταδιακής μείωσης της παραδοσιακής αγοράς κι επένδυσε φακελοσ: Thomas Cook Κατερίνα Μάργαρη Managing Director του Ομίλου Diana Hotels Αλλαγή νοοτροπίας κι επαναπροσδιορισμός φιλοσοφίας ως «ασπίδα» προστασίας!
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=