Τουριστική Αγορά τ. 284

69 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Π ρόσφατα, η KPMG γνωστοποί- ησε τα αποτελέσματα της ετή- σιας έρευνας για τον τουρισμό στην Κύπρο. Υπό τον διακρι- τικό τίτλο «Cyprus Hospitality Report», επιχειρείται να αναλυθούν μεθοδικά τα ποσοτικά και ποιοτικά στοι- χεία της τουριστικής βιομηχανίας στην Κύπρο, αναδεικνύοντας παράλληλα τα ισχυρά σημεία, επισημαίνοντας τις τυχόν αδυναμίες και καταδεικνύοντας τις προ- κλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Όπως αναφέρεται εισαγωγικά στην έρευνα της KPMG, ο τουρισμός αποτελεί τη «ραχοκοκαλιά» της κυπριακής οικο- νομίας, ο οποίος, μάλιστα, έδωσε και τη βασική ώθηση ανάκαμψης, μετά την πρόσφατη κρίση και τα μέτρα που πάρ- θηκαν, για να αντιμετωπιστεί το πρόβλη- μα που είχε ανακύψει με τον τραπεζικό τομέα της χώρας. Το 2018 καταγράφηκε νέο ρεκόρ τουριστικών αφίξεων στη χώρα, με τον αριθμό των τουριστών να ανέρχεται στα 3,9 εκατομμύρια. Κύριος στόχος της κυπριακής κυβέρνησης παραμένει η επέκταση της υψηλής περιόδου πέραν του συνήθους διαστήματος Ιουνίου - Σε- πτεμβρίου, ως μέρος του στρατηγικού σχεδιασμού της έως το 2030. Ρεκόρ αφίξεων το 2018 - Στο 13,1% του ΑΕΠ ο τουρισμός! Από το 2008 καταγράφεται αύξηση στις τουριστικές αφίξεις, κατά μέσο όρο 7,8%. Ιδιαίτερα από το 2014, η τάση αυ- τή παρουσιάστηκε πιο έντονη, μέχρι το 2018 οπότε σημειώθηκε, όπως προανα- φέρθηκε, ρεκόρ αφίξεων. Την ίδια χρο- νιά σε επίπεδο ΑΕΠ ο τουρισμός ήταν στο 13,1%, έχοντας αυξηθεί κατά 2,7%, σε σύγκριση με το 2017. Οι κύριες αγορές από τις οποίες προσελκύει τουρίστες η Κύπρος είναι η Βρετανία, η Ρωσία, το Ισραήλ, η Γερ- μανία κι η Ελλάδα. Η Κύπρος, παρά το ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον της Μεσογείου, όσον αφορά τον τουρισμό, κατάφερε να σταθεί πολύ καλά απέναντι στις ανταγωνιστικές αγορές, ιδιαίτερα την περίοδο 2016 – 2018. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι η υποτί- μηση της τουρκικής λίρας σε συνδυασμό με τις ρωσικές απαγορεύσεις στα πακέτα διακοπών οδήγησαν μεγάλο αριθμό Ρώσων τουριστών στην Τουρκία. Σε αντιστάθμισμα, ωστόσο, υπήρξε μεγάλη άνοδος των αφίξεων από το Ηνωμένο Βασίλειο. Μάλιστα, επί του συνόλου, οι αφίξεις από τη Βρετανία αυξήθηκαν κατά 33%! Μείωση στους δείκτες κατανάλωσης και διανυκτέρευσης Παρά την άνοδο στις αφίξεις, η μέση τουριστική κατανάλωση έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων. Μάλιστα, από το 2013 οι δείκτες κατανάλωσης και διανυκτέρευ- σης παρουσιάζουν σταδιακή μείωση. Συγκεκριμένα, η μέση τουριστική κατα- νάλωση το 2013 ήταν στα 868 ευρώ κι η μέση διαμονή στις 10,3 ημέρες, ενώ το 2018 οι εν λόγω δείκτες έπεσαν στα 688 ευρώ κι 9,2 μέρες αντίστοιχα. Συνολικά, η κατανάλωση για το διάστημα 2008 – 2018 διαμορφώθηκε στα 752 ευρώ ανά επισκέπτη-τουρίστα. Μία από τις αιτίες για αυτή την εξέλιξη είναι η μείωση των τουριστικών αφίξεων από Ισραήλ και Ρωσία, καθώς οι τουρί- στες από αυτές τις χώρες ξοδεύουν κατά μέσο όρο μεγαλύτερα ποσά. Μια άλλη αιτία είναι η άνοδος του Airbnb και στην Κύπρο, για την οποία δεν υπάρχουν ακό- μα ασφαλή στοιχεία, ώστε να αποτιμηθεί οικονομικά. Η Κύπρος «στενάζει» από την εποχικότητα Παρά τη σταδιακή αύξηση της τουρι- στικής κίνησης, το πρόβλημα της επο- χικότητας στην Κύπρο παραμένει. Βε- βαίως, τα στοιχεία δείχνουν πως υπήρξε κάποια βελτιωμένη κινητικότητα στις αφίξεις Απριλίου και Νοεμβρίου, αλλά αυτό απέχει πολύ από τον στόχο της Κύ- πρου να καταφέρει να προσελκύει του- ρίστες καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Σύμφωνα με τους ερευνητές της KPMG, οι κύριες προκλήσεις που έχουν να αντι- μετωπίσουν οι ιθύνοντες, προκειμένου να μετατραπεί η Κύπρος σε ετήσιο του- ριστικό προορισμό είναι: • Έλλειψη επαρκούς αεροπορικής σύν- δεσης τους μήνες της χαμηλής περιό- δου. • Συνωστισμός των τουριστικών δομών αποκλειστικά στις παραθαλάσσιες περιοχές. • Δομές που μένουν αναξιοποίητες στη χαμηλή περίοδο. • Επέκταση του τουριστικού προϊόντος της χώρας πέρα από το παραδοσιακό «ήλιος και θάλασσα». Πρόσφατη έρευνα καταδεικνύει πως υφίστανται οι βάσεις γι’ αυτό το εγχείρη- μα, καθώς το 60% από 1.700 πολίτες 6 χωρών που ρωτήθηκε σχετικά απάντησε πως θεωρεί λιγότερο ή περισσότερο την Κύπρο τουριστικό προορισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Μάλιστα, η KPMG επισημαίνει πως η αυξητική ζήτηση που εμφανίζει το “ Από το 2008 καταγράφεται αύξηση στις τουριστικές αφίξεις, κατά μέσο όρο 7,8%. Ιδιαίτερα από το 2014, η τάση αυτή παρουσιάστηκε πιο έντονη, μέχρι το 2018 οπότε σημειώθηκε ρεκόρ αφίξεων. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=