Τουριστική Αγορά τ. 285

15 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Ι ανουάριος του 1989. Η χώρα κάνει τα πρώτα βήματά της σε μια χρο- νιά η οποία θα χαρακτηριστεί από έντονες αναταράξεις σε πολιτικό και, κατ’ επέκταση, οικονομικό επίπεδο. Τα γεγονότα θα διαμορφώ- σουν τις συνθήκες για ένα διαφορετικό αύριο, το οποίο, όμως, θα αποδειχτεί εφήμερο όσο και βραχύβιο, λόγω πρό- σθετων πολιτικών διεργασιών, η ερ- μηνεία των οποίων ακόμη και σήμερα γεννά πάθη, ενώ η αποσαφήνισή τους δεν έχει πραγματωθεί στην έκταση που θα αναμενόταν. Μια χρονιά, που έμελλε να βρει στο «τιμόνι» της Ελλάδος συνολικά 4 (!) πρωθυπουργούς, μια οικουμενική και δύο υπηρεσιακές κυβερνήσεις, καθώς ο εκλογικός νόμος που ίσχυε είχε θε- σπιστεί με αποκλειστικό στόχο -ουσι- αστικά- να αποτρέψει την αλλαγή της κυβέρνησης. Αποτέλεσμα; Να λάβουν χώρα μια σειρά από συνεχείς εκλογικές αναμετρήσεις, οι οποίες επιβάρυναν το πολιτικό σκηνικό, όξυναν τα πνεύματα, πυροδότησαν την εμφάνιση έντονα διχαστικών αισθημάτων και χρέωσαν με αρκετές εκατοντάδες εκατομμυρίων δραχμών το Δημόσιο Ταμείο. Η γνωστή όσο και πολλάκις επαναλαμβανόμενη ιστορία του δέντρου και του δάσους… Την ίδια χρονιά, συστάθηκε στη Βου- λή μια ειδική προανακριτική επιτροπή, προκειμένου να διαπιστωθεί η ενοχή ή μη των Ανδρέα Παπανδρέου, Μένιου Κουτσόγιωργα, Δημήτρη Τσοβόλα, Γιώργου Πέτσου και Παναγιώτη Ρουμε- λιώτη, για την υπόθεση του σκανδάλου Κοσκωτά, η οποία εν τέλει παρέπεμψε τους 5 πολιτικούς στο Ειδικό Δικαστή- ριο. Στο μεσοδιάστημα, ταυτόχρονα, εί- χε συμβεί κι η δολοφονία του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, Παύλου Μπακο- γιάννη, από τα μέλη της τρομοκρατικής οργάνωσης «17 Νοέμβρη». Σκηνικό και περιστατικά που κάθε άλ- λο παρά ηρεμία κι ευημερία προμήνυαν. Ο τουρισμός στα…σπάργανα Κι όμως, σε αυτό το πλαίσιο, μια εμπνευσμένη εκδοτική ομάδα αποδεί- κνυε στην πράξη πως, για μια ακόμη φορά, έβλεπε μακριά. Ηταν μια ομάδα που αναζητούσε την καινοτομία, το «φρέσκο», το διαφορετικό, το σύγχρο- νο, όχι όμως με όρους της εγχώριας αγοράς, αλλά με βάση τα διεθνή στά- νταρντ και δεδομένα. Μια ομάδα που υιοθέτησε κινήσεις και περιεχόμενο τα οποία ωθούσαν την αγορά να προβλη- ματιστεί, να εμπνευστεί και να εξελιχθεί. Μια ομάδα που λειτούργησε ως γέφυ- ρα-πλατφόρμα προώθησης προϊόντων και λύσεων των επιχειρηματιών στους επαγγελματίες αναγνώστες-πελάτες. Ετσι, λοιπόν, γεννήθηκε η «ΤΟΥΡΙΣΤΙ- ΚΗ ΑΓΟΡΑ». Απευθυνόταν σε μια αγορά που απείχε πόρρω από τα σημερινά «μεγαλεία», μεγέθη, γνώση, ωριμότητα και προοπτικές. Αρκεί να σημειωθεί πως το 1988 η Ελλάδα υποδέχτηκε συνολικά 8.216.000 τουρίστες, μέγεθος αυξημένο κατά 2,6%, εν συγκρίσει με το αμέσως προηγούμενο έτος. Όσο για τα έσοδα που προέκυψαν από τον τουρισμό εκείνη τη χρονιά, ανήλθαν σε 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια (+10,6%). Μάλιστα, αρκούντως χρήσιμο θα ήταν να τονιστεί πως το 1988 αποτέλεσε την πρώτη χρονιά επιβράδυνσης του ρυθ- μού ανάπτυξης των τουριστικών μεγε- θών, έπειτα από μια συνεχόμενη τετρα- ετία, χαρακτηριστική για τα «εκρηκτι- κά» της μεγέθη. Συγκεκριμένα, ενώ το 1983 την Ελλάδα επισκέπτηκαν συνολι- κά 5.258.372 τουρίστες, αποφέροντας έσοδα της τάξεως των 1,1 δισεκατομμυ- ρίων δολαρίων, μεγέθη τα οποία κινή- θηκαν σε αρνητικό επίπεδο, σε σχέση με το 1982 (-3,7% και 23% σε επισκεψι- μότητα κι έσοδα, αντίστοιχα), το 1984 σηματοδότησε μια «στροφή» προς την αναπτυξιακή διάσταση του τουρισμού. Ήτοι, οι επισκέπτες αυξήθηκαν κατά 14,6%, φτάνοντας στους 6.027.266, για να συνεχιστεί η ανοδική τροχιά και κα- τά την επόμενη διετία [1985: 7.039.428 άτομα (+16,8%), 1986: 7.340.000 επι- σκέπτες (+4%), 1987: 8.004.000 άτομα (+9%)]. Αντίστοιχα ανοδική ήταν κι η τάση που καταγράφηκε και στον εξαι- ρετικά πολύτιμο τομέα των εσόδων, καθώς από τα 1,3 δισ. δολάρια το 1984 (+11,7%), φτάσαμε στα 2,2 δισ. δολάρια το 1987 (+23,7%), έχοντας νωρίτερα πε- ράσει σταδιακά από τα 1,4 δισ. δολάρια το 1985 (+8,8%), 1,8 δισ. δολάρια 1986 (+28,3%) και $2,2 δισ. δολάρια το 1987 (23,7%). Μια απλή συγκριτική ματιά στα προαναφερθέντα δεδομένα δείχνει πως ο ρυθμός ανάπτυξης «έτρεχε» με… σπασμένα φρένα επί τετραετία, οπότε νομοτελειακά πλησίαζε το φαινόμενο της διόρθωσης. Το τότε που έχει απόκριση στο τώρα! Μάλιστα, όπως αναφέρεται στο πρώ- το τεύχος της ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικο- νομίας -το όνομα του οποίου αποτέλεσε “ H «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ» απευθυ­ νόταν σε μια αγορά που απείχε πόρρω από τα σημερινά «μεγαλεία», μεγέθη, γνώση, ωριμότητα, εμπειρία και προοπτικές. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=