Τουριστική Αγορά τ. 285

35 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Σ τον απόηχο της οικονομικής κατάρρευσης της Thomas Cook έχουν αναδυθεί διάφορες θεωρί- ες κι απόψεις για το μέλλον των πωλήσεων στα πακέτα διακοπών. Ορισμένοι, όπως για παράδειγμα ο επι- κεφαλής της Ryan Air, Michael O’Leary, θεωρούν τελειωμένη υπόθεση τα πακέ- τα διακοπών. Είναι, όμως, έτσι; Στις δύο μεγαλύτερες αγορές εξαγω- γής τουριστών, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία, τα πακέτα διακοπών ακόμη κρατούν σημαντικό μερίδιο της αγοράς, και μάλιστα με αυξητική τάση, σε σύγκριση με παρελθόντα έτη. Επίσης, στην Ασία, κυρίως στην Κίνα, διατηρούν ισχυρή παρουσία. Μάχη «χαρακωμάτων» OTAs vs «παραδοσιακών» tour operators! Δεν μπορούμε, βέβαια, από την άλλη, να αγνοήσουμε το γεγονός ότι οι παραδοσιακοί tour operators, που πωλούν υπηρεσίες κυρίως offline και με «άκαμπτο» συνήθως σετ πτήσεων και ξενοδοχείων, αντιμετωπίζουν όλο και πε- ρισσότερο την έντονη πίεση των Online Travel Agencies (OTAs). Ο λόγος είναι ότι στους ΟΤΑs οι ταξι- διώτες μπορούν και κλείνουν τις διακο- πές τους πιο εύκολα και με περισσότερες επιλογές σε πτήσεις και καταλύματα διαμονής. Άλλωστε, τα ίδια τα δεδομένα δείχνουν πως οι online απευθείας κρα- τήσεις σε αεροπορικές χαμηλού κόστους και σε ξενοδοχεία έχουν ξεκάθαρη αυ- ξητική τάση κι αποτελούν το κυρίαρχο πλέον μερίδιο της αγοράς. Παρ’ όλα αυτά, στις μεγάλες χώρες, που αποτελούν και τις κύριες πηγές τροφοδότησης των τουριστικών προο- ρισμών, οι πωλήσεις πακέτων διακοπών μέσω τουριστικών γραφείων δείχνουν αξιοσημείωτες αντοχές. Όσον αφορά την Thomas Cook, οι ιθύνοντες φαίνεται να είχαν αντιληφθεί, έστω και καθυστερημένα, τις αδυναμίες που είχε το επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας. Προαγόραζαν κλίνες κι αεροπορικές θέσεις, για να φτιάξουν τα τουριστικά πακέτα, χωρίς να τους ανήκουν στο μεγαλύτερο μέρος τα ξενο- δοχεία και τα αεροπλάνα, και παράλληλα αδυνατούσαν να προσαρμοστούν στα δεδομένα της ψηφιακής οικονομίας. Αυτό ήταν ένας κρίσιμος λόγος για την χρεοκοπία του ομίλου. Πώς διαμορφώνονται τα μερίδια αγοράς Έρευνα της Morgan Stanley, που έγινε με αφορμή τις εξελίξεις στην Thomas Cook, κατέδειξε ότι τόσο στη Μεγάλη Βρετανία όσο και στη Γερμανία οι πω- λήσεις των τουριστικών πακέτων μέσω γραφείου αυξήθηκαν την τελευταία δε- καετία και διατηρούν μέχρι και σήμερα ποσοστό άνω του 40% της συνολικής αγοράς. Στις υπόλοιπες πωλήσεις κυρίαρχο ρόλο παίζουν πλέον οι ΟΤΑ κι οι χαμη- λού κόστους αεροπορικές εταιρείες, που έχουν επιπλέον το πλεονέκτημα, ιδίως οι ΟΤΑ, των πολύ χαμηλότερων λειτουργι- κών εξόδων, σε σύγκριση με τους παρα- δοσιακούς tour operators. Στην ίδια έρευνα τονίζεται ότι η Thomas Cook, όπως κι η TUI, επιχεί- ρησε να θέσει κάτω από τη σκέπη της περισσότερα ξενοδοχεία και καταλύ- ματα, για να καταφέρει καλύτερες τιμές και περιθώριο κέρδους. Ωστόσο, όχι μόνο το έκανε καθυστερημένα, αλλά η προσπάθειά της συνέπεσε με την υπερδιαθεσιμότητα που παρουσίασαν οι αεροπορικές θέσεις, τους καύσωνες που έπληξαν τη Βρετανία και το Brexit. Όλα μαζί, σε συνδυασμό με το υπέρογκο χρέος που είχε συσσωρευτεί, οδήγησαν στο μοιραίο. Η βρετανική ταξιδιωτική υπηρεσία, σε μετρήσεις που πραγματοποίησε, εντόπι- σε ότι οι μισοί Βρετανοί που ταξίδεψαν τα τελευταία χρόνια για διακοπές στο εξωτερικό έκλεισαν τουριστικά πακέτα. Αυτός ο αριθμός έχει παραμείνει σταθε- ρός από το 2014. Παράλληλα, ωστόσο, διαφαίνεται πως υπάρχει μια προτίμηση των Βρετανών σε πακέτα που περιέχουν “ Σε Ηνωμένο Βασίλειο και Γερμανία, τα πακέτα διακοπών ακόμη κρατούν σημαντικό μερίδιο της αγοράς και μάλιστα με αυξητική τάση. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=