Τουριστική Αγορά τ. 286

108 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ FOCUS Η ένταση του τουρισμού Οι άνθρωποι τα τελευταία χρόνια ταξιδεύουν όλο και περισσότερο κι ο τουρισμός γνωρίζει συνεχή ανάπτυξη, με αποτέλεσμα οι επισκέπτες, ιδίως στους δημοφιλείς προορισμούς, να έχουν αυ- ξηθεί σημαντικά. Σε πολλές περιοχές, μάλιστα, έχει δημιουργηθεί το φαινό- μενο του υπερτουρισμού. Η τουριστική ένταση μιας περιοχής υπολογίζεται από το σύνολο των διανυκτερεύσεων των επισκεπτών και τη διαίρεσή του με τον αριθμό των κατοίκων. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός που προκύπτει, τόσο μεγαλύτερα είναι και τα προβλήματα που αναδύονται για τις τοπικές Αρχές και τους μόνιμους κατοίκους. Το φαινόμενο συνήθως αφορά νησιά ή μικρές σε έκτα- ση χώρες. Η Αρούμπα, τα νησιά Κέιμαν, οι Σεϋχέλλες κι η Ανγκουίλα ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Η Μάλτα, επίσης, είναι πέμπτη σε αυτή την κατάταξη, έχο- ντας το υψηλότερο ποσοστό έντασης τουρισμού στην Ευρώπη. Ο υπερτου- ρισμός εμφανίζεται και σε άλλες μικρές ευρωπαϊκές χώρες, όπως την Κροατία και το Μαυροβούνιο. Από πλευράς πόλεων, το Κανκούν, το Λας Βέγκας και το Ντου- μπρόβνικ εμφανίζονται να έχουν την υψηλότερη τουριστική ένταση. Η εποχικότητα Το θέμα των σαιζόν και της εποχικότη- τας απασχολεί τις περισσότερες πόλεις και, παρά τις προσπάθειες να «διανεμη- θούν» οι επισκέπτες σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς, στις περισσότερες περι- πτώσεις, υπάρχουν υψηλές και χαμηλές περίοδοι. Οι τρεις πόλεις που έχουν κα- ταφέρει να μην αντιμετωπίζουν ιδιαίτερο ζήτημα εποχικότητας κι έχουν επισκέ- πτες όλο τον χρόνο είναι η Χονολουλού, το Σύδνεϋ και το Τόκιο. Στον αντίποδα, το Ντουμπρόβνικ κι η Αττάλεια αντιμε- τωπίζουν τη μεγαλύτερη εποχικότητα, με το 79% και το 59% των επισκεπτών αντί- στοιχα να επισκέπτονται τις δύο πόλεις μέσα σε διάστημα πέντε μηνών. Πολιτικές για τον τουρισμό Για να διασφαλιστούν τα οφέλη του τουρισμού σε έναν προορισμό, θα πρέπει, πέραν των οικονομικών, να συμπεριλαμβάνονται κοινωνικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες. Καθώς δεν έχουν όλα τα ταξίδια την ίδια οικονομική βαρύτητα, αρκετές πόλεις επιχειρούν να προσελκύσουν επισκέπτες υψηλότε- ρου κοινωνικοοικονομικού προφίλ ή να ακολουθήσουν πολιτικές που εμπλέκουν την τοπική κοινωνία και βελτιώνουν την εμπειρία των επισκεπτών. Η επιτυχία ενός τουριστικού προορι- σμού συνίσταται στις συνέργειες δημόσι- ου και ιδιωτικού τομέα, με τη συμμετοχή των κατοίκων. Αυτοί είναι οι παράγοντες κλειδιά που μπορούν να βελτιώσουν θε- αματικά την τουριστική εμπειρία και τα συνεπακόλουθα οφέλη για την πόλη. Ο Δήμος στο Παρίσι, σε συνεργασία με 400 τουριστικές επιχειρήσεις, έχει χαράξει Ποσοστά απασχόλησης στον τουρισμό επί του συνόλου του εργατικού δυναμικού των πόλεων Ονομασία πόλης Ποσοστό Χώρα Λας Βέγκας 48,30% ΗΠΑ Κανκούν 40,30% Μεξικό Μακάο 32,30% Κίνα Μαρακές 26,10% Μαρόκο Ορλάντο 23,70% ΗΠΑ Χονολουλού 17,70% ΗΠΑ Ντουμπρόβνικ 15,30% Κροατία Φορτ Λoντερντέιλ 14,00% ΗΠΑ Μαϊάμι 13,80% ΗΠΑ Πεκίνο 11,80% Κίνα 50,00% 37,50 % 25,00 % 12,50 % 0,00 % Λας Βέγκας Κανκούν Μακάο Μαρακές Ορλάντο Χονολουλού Ντουμπρόβνικ Φορτ Λoντερντέιλ Μαϊάμι Πεκίνο

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=