Τουριστική Αγορά τ. 287

20 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΦΑΚΕΛΟΣ COVID : ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ Α πό το «last minute» στο «last second», με σχεδόν μηδενικό Μάιο αλλά και έναν υποτονικό Ιούνιο σε κρατήσεις και διανυ- κτερεύσεις, με το μεγαλύτερο ποσοστό των ξενοδοχείων να κρατούν στάση αναμονής αναβάλλοντας το άνοιγμά τους και αγορές, πτήσεις, του- ριστικά προγράμματα μεγάλων tour operators και προϋποθέσεις να ανοί- γουν και να κλείνουν κάθε ενδεχόμενο ασφαλούς πρόβλεψης για τα φετινά αποτελέσματα του ελληνικού τουρι- σμού, η όποια πρόβλεψη φαντάζει πα- ρακινδυνευμένη, αναζητώντας σταθερά σημεία να στηριχτεί. Από την άλλη πλευρά, φυσικά, υπάρ- χουν κάποια σχετικά σταθερά σημεία που επιτρέπουν να στηριχθεί μια αι- σιοδοξία (υπό όρους) για ανάκαμψη, που το ποσοστό της (σε όσους λαμβά- νουν το ρίσκο να το προσδιορίσουν) κυμαίνεται από το +50% –σε σχέση με την κίνηση του 2019 (απαιτεί διπλάσιο αριθμό τουριστών από πέρυσι) του πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη, ο οποί- ος βέβαια παράλληλα σημειώνει ότι δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον–, μέχρι λιγότερο αισιόδοξες αλλά πάντα με θετικό πρόσημο προβλέψεις, ενώ η επάνοδος στις καλές μέρες του 2019 μετατίθεται για το 2022. Σε κάθε περίπτωση πάντως, την πολύ ιδιαίτερη αυτή χρονιά, τα αποτελέ- σματα θα διαφέρουν σημαντικά από προορισμό σε προορισμό, από μορφή τουρισμού σε μορφή τουρισμού, από αγορά σε αγορά και από επιχείρηση σε επιχείρηση. Αξιοσημείωτο επίσης είναι, όπως προκύπτει από τις επαφές μας με την αγορά, η τεράστια σημασία που αποδί- δουν οι επιχειρηματίες στην αναζήτηση σταθερών σημείων, πρωτοκόλλων και όρων λειτουργίας, κάτι το οποίο θα τους επιτρέψει να προγραμματίσουν τον τρόπο με τον οποίο θα ανοίξουν και θα λειτουργήσουν, αλλά και να «πουλή- σουν» το προϊόν τους, να το κοστολο- γήσουν κ.λπ . Τα σχετικά προβλήματα δεν εντοπίστηκαν μόνο σε κάποιες κα- θυστερήσεις (αν και μάλλον καλά μπο- ρεί να πει κανείς ότι τα πήγαμε γενικά σε αυτό τον τομέα), αλλά και σε θέματα διευκρινίσεων και επαναπροσδιορι- σμού λεπτομερειών. Οι καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν σε κάποιες περι- πτώσεις, όπως στα πρωτόκολλα του συ- νεδριακού τουρισμού, αποδόθηκαν στη συνθετότητα του εγχειρήματος, αλλά και στην έλλειψη εμπειρίας. Τα σταθερά σημεία Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι παρότι η κοινή προσέγγιση όσον αφορά τα ταξιδιωτικά μέτρα στην ΕΕ που θα συνέ- βαλλε στο ομαλότερο άνοιγμα της του- ριστικής αγοράς σε ευρωπαϊκό –και όχι μόνο– επίπεδο, στην πράξη δεν έχει την επιτυχία που πολλοί περίμεναν. Το Ευ- ρωπαϊκό Ψηφιακό Πιστοποιητικό Covid είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό «σταθερό σημείο» που έχουμε ανάγκη. Ωστόσο, τα περιθώρια εφαρμογής εθνικών πολι- τικών το αποδυναμώνουν στην πράξη. Η καλή εικόνα της χώρας ως επιθυ- μητού τουριστικού παράδεισου, οι Γα- λάζιες Σημαίες, η ισχυρή επιθυμία του κόσμου να κερδίσει τον χαμένο χρόνο των διακοπών του και να επιστρέψει στην κανονικότητα, σε συνδυασμό με την πιθανή αύξηση του διαθέσιμου πο- σού για διακοπές (αύξηση καταθέσεων), δημιουργούν ένα θετικό πραγματικό υπόβαθρο για ευνοϊκές εκτιμήσεις. Παράλληλα, τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει από πέρσι μέχρι φέτος σε ό,τι αφορά θέματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, όπως τα εμβόλια, αφή- νουν περιθώρια αισιοδοξίας, αρκεί να επιτύχουμε να βελτιώσουμε τη σχετική εικόνα μας – και σε κάθε περίπτωση να μην τη χαλάσουμε με ένα νέο κύμα κρουσμάτων. “ Tην πολύ ιδιαίτερη αυτή χρονιά, τα αποτελέσματα θα διαφέρουν σημαντικά από προορισμό σε προορισμό. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=