Τουριστική Αγορά τ. 287

21 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Οι αγορές Τα τελευταία νέα από τις ευρωπαϊκές αγορές δεν είναι σαφή. Το τοπίο για τον ελληνικό τουρισμό δεν έχει ξεκαθαρίσει στις κύριες αγορές (Αγγλία, Γερμανία, Ρωσία, Σκανδιναβία). Οι κρατήσεις για το επόμενο διάστημα, μέχρι σήμερα που γράφονται αυτές οι γραμμές, είναι λίγες στα ξενοδοχεία. Η Βρετανία έχει κατατάξει την Ελλάδα στην «πορτοκαλί» κατηγορία προορι- σμών, που σημαίνει ότι όσοι επιστρέ- φουν στο Ηνωμένο βασίλειο από την Ελλάδα θα πρέπει να υποβάλλονται σε καραντίνα τουλάχιστον πέντε ημερών. Ωστόσο, είναι πιθανό το Λονδίνο να ανακατατάξει μερικούς ελληνικούς προορισμούς, κυρίως νησιά, στην «πρά- σινη» κατηγορία, απαλλάσσοντας όσους επιλέξουν να τα επισκεφθούν από την καραντίνα κατά την επιστροφή τους. Προορισμοί όπως η Κρήτη, τα νησιά του Ιονίου, η Κως και η Ρόδος στηρίζο- νται πολύ στη βρετανική αγορά, άρα κάθε εβδομάδα που χάνεται στοιχίζει πολύ στις τοπικές οικονομίες. Επί του παρόντος, και μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο με την υποχρεωτική καραντίνα, υπάρχουν συνεχείς ακυρώσεις . Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της TUI: Στις 20 Μαΐου, οι πρώτοι 259 Βρε- τανοί τουρίστες έφθασαν στη Ρόδο με τρεις πτήσεις της από Μπέρμιγχαμ, Μά- ντσεστερ και Λονδίνο, παρά τους περι- ορισμούς που ίσχυαν και τις προτροπές της κυβέρνησής τους να αποφεύγουν χώρες ενταγμένες στην πορτοκαλί λίστα του Ηνωμένου Βασιλείου, όπως την Ελλάδα, λόγω της πανδημίας. Μόλις μία εβδομάδα μετά, η TUI ακυρώνει όλα τα πακέτα διακοπών μέχρι και τις 13 Ιουνίου για τις περιοχές Κρήτη (Χανιά), Χαλκιδική, Κεφαλλονιά, Πρέβεζα, Σάμο, Σαντορίνη, Σκιάθο, Θάσο και Ζάκυνθο, όλα τα πακέτα σε άλλες χώρες (χωρίς επιλογή προορισμών) και για κάποιες μέχρι τις 27 Ιουνίου. Σε μια σειρά από κινήσεις στρατη- γικής σημασίας ανοιχτήκαν αγορές τρίτων χωρών, όπως των ΗΠΑ, των Ηνω- μένων Αραβικών Εμιράτων κ.ά., με συμ- φωνίες σε εθνικό επίπεδο, αλλά και με αεροπορικές εταιρείες, tour operators κ.λπ . Ο υπουργός Τουρισμού –και όχι μόνο– κινήθηκε δραστήρια προς αυτή την κατεύθυνση. Αξιοσημείωτο παράδειγμα αποτε- λεί το γεγονός ότι αυτό το καλοκαίρι η American Airlines είναι έτοιμη να επι- στρέψει στην Ελλάδα με έως και 3 πτή- σεις ημερησίως, συνδέοντας την Αθήνα με τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Πριν από την πανδημία, οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν μία από τις μεγαλύτερες πηγές τουρισμού για την Ελλάδα, με πε- ρισσότερους από 1,1 εκατομμύριο επι- σκέπτες το 2019, σύμφωνα με στοιχεία από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Το άνοιγμα των αγορών, αν και χαιρε- τίζεται συχνά με (λιγότερο ή περισσότε- ρο δικαιολογημένο) ενθουσιασμό, δεν σημαίνει πάντα ότι όλα πάνε καλά. Οι ξενοδόχοι που προσπαθούν να εξασφα- λίσουν κρατήσεις –φυσικά χωρίς εγγυή- σεις– αναφέρουν ότι δέχονται ισχυρές πι- έσεις από τους tour operators, οι οποίοι ζητάνε συνεχώς μειώσεις στις τιμές, ενώ την ίδια στιγμή έρχονται στην Ελλάδα με ελάχιστους επισκέπτες στις πτήσεις τους. Τα παραπάνω είναι αναμενόμενα, μια και συνέβαιναν και σε καλές εποχές, αλλά σήμερα «πονάνε» περισσότερο. Τα ανωτέρω αφορούν, κατά κύριο λό- γο, τις αγορές που χρησιμοποιούν αερο- πλάνο για να έλθουν στην Ελλάδα. Τάσεις στον τουρισμό ανά είδος Τα μέχρι σήμερα δεδομένα για τον οδικό τουρισμό είναι κάπως καλύτερα, αν και οι μεγάλες ροές αναμένονται και εδώ στα τέλη του Ιουνίου. Αυτήν τη στιγμή είναι ανοιχτά τα σύνορα των Ευ- ζώνων, του Προμαχώνα, της Νυμφαίας και του Ορμενίου, ενώ της Κρυσταλλο- πηγής λειτουργεί μεν, αλλά με μίνιμουμ αριθμό ατόμων. Ο οδικός τουρισμός αποτελεί τροφο- δότη κυρίως της βόρειας Ελλάδας (Μα- κεδονία, Ήπειρο και Θράκη). Οι τουρίστες που έρχονται οδικώς κατευθύνονται προς Χαλκιδική, Πιερία, Θάσο, Σαμοθράκη και σε άλλα μέρη της βόρειας Ελλάδας. Υπάρχει, όμως, και ένα σημαντικό κομμάτι που έχει ως προορι- σμό την κεντρική Ελλάδα, τα Επτάνησα, την Εύβοια και αλλού. “ Αυτό το καλοκαίρι η American Airlines είναι έτοιμη να επιστρέψει στην Ελλάδα με έως και 3 πτήσεις ημερησίως. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=