Τουριστική Αγορά τ. 287

27 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ σύντομα ή μεγάλης διάρκειας, χωρίς κάποιον επιμέρους σκοπό (πολιτιστι- κό ενδιαφέρον, wellness, αθλητισμό), αποτελούν από τις πλέον δημοφιλείς μορφές ταξιδιού. Τα ταξίδια αυτά είναι συνυφασμένα με τον ήλιο και τη θά- λασσα, την εξερεύνηση των πόλεων αλλά και της φύσης, τη γαστρονομία και το shopping, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη των εγχώριων οικονομι- ών. Το ενδιαφέρον για την εξερεύνηση πόλεων αλλά και της φύσης, τη γα- στρονομία και το shopping οδηγούν στη συμμετοχή του τουρισμού στις εγχώριες οικονομίες, ακόμα και αν είναι απαραίτητη κάποια ενδεχομένη μετακίνηση σε χωριό ή στη φύση. Η πιο συχνά εμφανιζόμενη ηλικιακή ομάδα σε όλους τους τύπους ταξιδιών είναι η 31-40 ετών, με εξαίρεση τα τα- ξίδια μεγάλης διάρκειας με πολιτιστικό περιεχόμενο, όπου την πρώτη θέση καταλαμβάνει η ηλικιακή ομάδα 57-65 ετών, ενώ έπεται η ηλικιακή ομάδα 31-40 ετών. Ως προς το μορφωτικό επίπεδο, η πιο συχνά εμφανιζόμενη κατηγορία σε όλους τους τύπους ταξιδιών, είναι οι απόφοιτοι πανεπιστημίου, ενώ, ανάλογα με τον τύπο ταξιδιού, σημαντική πα- ρουσία έχουν οι κάτοχοι μεταπτυχιακών σπουδών και οι έχοντες επαγγελματική κατάρτιση και απολυτήριο. Αναφορικά με την επαγγελματική κατάσταση, αυ- τοί που ταξιδεύουν είναι –κατά κύριο λόγο– οι εργαζόμενοι, ενώ σημαντική ομάδα ταξιδιωτών αποτελούν και οι συνταξιούχοι, με αρκετά μεγάλο μερίδιο σε ταξίδια μεγάλης διάρκειας. Είναι τελικά κλάδος αντοχής η φιλοξενία ή όχι; Μελέτη της Grant Thornton, που δι- ενεργήθηκε για λογαριασμό του Ξενο- δοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, με τίτλο: «Η στρατηγική σημασία της φιλοξενίας για την Ελλάδα» και πα- ρουσιάστηκε τον Μάρτιο του 2021 σε διαδικτυακή συνέντευξη τύπου, ανέ- δειξε πως η ικανότητα του τομέα της φιλοξενίας στην αντιμετώπιση των οι- κονομικών συνεπειών συστημικών και μη συστημικών κρίσεων είναι υψηλή. Η δε διάχυση ωφελειών του κλάδου της φιλοξενίας στην Ελλάδα επιμερίζεται σε 17 κλάδους οικονομικής δραστηρι- ότητας και σε 9 τομείς με μέση ετήσια συνεισφορά περίπου 1 δισ. ευρώ, μόνο από την υλοποίηση επενδύσεων ανα- καίνισης ξενοδοχειακών μονάδων. Πα- ράλληλα, η έρευνα από τις επενδύσεις στη φιλοξενία (σύνολο καταλυμάτων και μονάδων εστίασης) καταγράφει μέση ετήσια συνεισφορά στην οικονο- μία της χώρας 1,5 δισ. ευρώ. Το ύψος των ετήσιων επενδύσεων σε ανακαι- νίσεις αγγίζει το 1 δισ. ευρώ, ενώ η δημιουργία νέων καταλυμάτων φθάνει τα 170 εκατ. ευρώ. Επίσης, οι λοιπές επενδύσεις σε καταλύματα ανέρχονται στα 300 εκατ. ευρώ ετησίως και σε 140 εκατ. ευρώ ανέρχονται τα κονδύ- “ Η πιο συχνά εμφανιζόμενη ηλικιακή ομάδα σε όλους τους τύπους ταξιδιών είναι η 31-40 ετών. ” Απασχόληση στα ελληνικά ξενοδοχεία Παρά το γεγονός ότι: – το 2020 λειτούργησε το 60% των ξενοδοχείων, – ο τζίρος των ξενοδοχείων μειώθηκε κατά 78%, – περιορίστηκε η ρευστότητα των ξενοδοχείων λόγω ανείσπρακτων ποσών και συρρίκνωσης των προκαταβολών με την αρωγή των προγραμμάτων στήριξης της απασχόλησης, διατηρήθηκαν κατ’ αναλογία οι θέσεις εργασίας στα αντίστοιχα επίπεδα του 2019 σε όσα ξενοδοχεία κατάφεραν να λειτουργήσουν το 2020. Αύγουστος 2019 Αύγουστος 2019 (απασχόληση στο 60% των ξενοδοχείων) Αύγουστος 2020 % κατανομή Αύγουστος 2020 Ενεργών απασχολουμένων 78.523 73,20% Απασχολουμένων 28.736 26,80% Σε αναστολή Συνολική απασχόληση 186.575 111.945 107.259 100,00%

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=