Τουριστική Αγορά τ. 287

34 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΦΑΚΕΛΟΣ COVID : ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ Π ολλοί παράγοντες θα κρί- νουν την έκβαση της φετινής χρονιάς στον τουρισμό, με πρωταρχικό τα υγειονομικά θέματα. Σε κάθε περίπτωση, τα αποτελέσματα δεν πρόκειται να είναι τα ίδια, ούτε σε όλες τις περιοχές ούτε σε όλα τα είδη επιχειρήσεων. Τα μέτρα στήριξης θα πρέπει να το λά- βουν υπόψη τους. Η φετινή χρονιά χαρακτηρίζεται από πολλαπλές προκλήσεις. Το αποτέλεσμα του πώς θα τα πάμε με τον τουρισμό είναι μία πολυπαραγοντική εξίσωση, με καθοριστική την παράμετρο που αφορά τα υγειονομικά θέματα. Ο ρυθμός των εμβολιασμών είναι ικανοποιητικός, αλλά θα πρέπει να βελτιώσουμε και άλλους δείκτες, όπως το ποσοστό εμβολιασμένων επί του συνόλου του πληθυσμού και τα «πρά- σινα δεδομένα». Εάν αυτά βελτιωθούν, είναι βασικά στοιχεία που θα συμβά- λουν θετικά. Τα παραδείγματα της Κω και της Καλύμνου, όπου σε μια νύκτα είδαν να αλλάζουν πορεία οι κρατήσεις, είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα ότι δεν μπορούμε να μιλάμε οριζόντια για το πώς θα πάει ο τουρισμός στην Ελλάδα, καθώς και για τις αυξημένες πιθανότη- τες ανατροπών. Η διαφήμιση –όσα εκατομμύρια και να είναι– δεν μπορεί να κάνει τίποτα από μόνη της. Επίσης, ο χρόνος πιέζει, αφού, από ό,τι φαίνεται έχουμε ήδη χάσει 4 εβδο- μάδες, ενώ η χρονική περίοδος που μπορούμε να αξιοποιήσουμε για την ανάκαμψη είναι περιορισμένη. Φυσικά, έχουμε θετικά στοιχεία που μπορούν να αξιοποιηθούν, όπως η αυ- ξημένη ανάγκη του κόσμου για διακο- πές μετά από μια μακριά περίοδο ανα- γκαστικής αποχής από μετακινήσεις και ταξίδια, καθώς και η δυναμική των αυξημένων αποταμιεύσεων σε συνδυ- ασμό με τη θέληση για ταξίδια. Συσσωρευμένη επιθυμία ή ανάγκη για ταξίδια παρατηρούμε όχι μόνο στον τουρισμό για διακοπές, αλλά και στα business trips που δεν πραγματο- ποιήθηκαν ούτε πέρυσι ούτε το Πάσχα. Επιπλέον, θετικό είναι το ότι φέτος έχουμε εργαλεία στα χέρια μας που δεν είχαμε πέρυσι, όπως εμβόλια και τεστ. Σε αυτό το πλαίσιο, θα μπορούσαμε να πούμε ότι προσδοκούμε σε μια σαιζόν καλύτερη από πέρυσι αλλά –με- ταξύ άλλων– δεν μπορούμε να προσ- διορίσουμε ποιους ακριβώς θα αφορά, ούτε σε επίπεδο περιοχών ούτε σε επί- πεδο είδους επιχειρήσεων (μεγάλα και μικρά ξενοδοχεία, resort πόλης κ.ά.). Άλλες περιοχές μπορεί να δουν μια ανάκαμψη της τάξης του 20% και άλ- λες του 80%. Επίσης, η επέκταση της γνωστής μέχρι σήμερα τουριστικής περιόδου είναι ένα στοιχείο που ανα- μένουμε να δούμε την εξέλιξή του ανά περίπτωση. Τα ξενοδοχεία πόλης, για παράδειγ- μα, έχουν να αντιμετωπίσουν διαφορε- τικές συνθήκες, όπως την αυξανόμενη τάση για απευθείας μεταφορά στους τελικούς προορισμούς, χωρίς τη γνω- στή παραμονή 2-3 ημερών στην Αθή- να. Παράλληλα, το business traveling και τα συνέδρια συνεχίζουν να «λεί- πουν» από την αγορά. Τα ορεινά ξενοδοχεία έχουν ζήσει 2 χαμένες τουριστικές περιόδους –ένα- ντι μίας ή μιάμισης των resort– και είναι άγνωστο το πώς θα εξελιχθεί η φετινή χρονιά για αυτά. Συνοπτικά τα resort είναι κάπως καλύτερα από τα city και τα ορεινά. Τα όποια μέτρα στήριξης θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους όλα τα δεδομέ- να διαφοροποίησης των τουριστικών επιχειρήσεων και να μην είναι οριζό- ντια, αλλά προσαρμοσμένα στις ξεχω- ριστές ανάγκες και συνθήκες. Εσωτερικός VS εισερχόμενος τουρισμός O εσωτερικός τουρισμός υστερεί σε σχέση με τα μεγέθη άλλων χωρών, όπως για παράδειγμα της Ιταλίας. Τα περιθώρια για την ενίσχυσή του, λοι- πόν, είναι μεγάλα, ενώ σημαντικό ρόλο σε αυτή την κατεύθυνση μπορούν να παίξουν τα προγράμματα κοινωνι- κού τουρισμού. Είναι θετικό πως και φέτος ενισχύονται και, γι’ αυτό, θα πρέπει να δημιουργήσουμε τις ευκαι- ρίες να ανακαλύψουμε οι Έλληνες τις Προσδοκούμε καλύτερα αποτελέσματα από πέρυσι, τα οποία μπορεί να διαφέρουν πολύ ανά περιοχή και είδος καταλύματος. “ Συσσωρευμένη επιθυμία ή ανάγκη για ταξίδια παρατηρούμε όχι μόνο στον τουρισμό για διακοπές, αλλά και στα business trips. ” ΑΛΈΞΑΝΔΡΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΌΣ Πρόεδρος Ξενοδοχειακού Επιμελητήριου Ελλάδος

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=