Τουριστική Αγορά τ. 287
66 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Τι περιμένουν τα ξενοδοχεία της Αθήνας; Αυτή τη στιγμή, αν και υπάρχουν θετι- κά σημάδια από το πλήθος των ερωτήσε- ων που ολοένα και αυξάνονται σε κάθε γωνιά της Αττικής, κάτι που επιβεβαιώνει πλήρως τη δημοφιλία της Αθήνας, οι κρατήσεις ξεκίνησαν μουδιασμένα για όλο τον Ιούνιο, ο οποίος θεωρείται «χα- μένος» μήνας, όπως και ο Μάιος. Ας μην ξεχνάμε πως μήνες όπως ο Μάιος και ο Ιούνιος θεωρούνται κατά παράδοση μή- νες αιχμής για την πρωτεύουσα. Η εικόνα δείχνει να βελτιώνεται από τον Ιούλιο, αλλά τίποτε δεν θεωρείται σίγουρο, και κάθε είδους πρόβλεψη, όπως δηλώνουν οι εκπρόσωποι των ξενοδόχων, θα ήταν παρακινδυνευμένη. Οποιαδήποτε θετι- κή εξέλιξη θα χαροποιούσε μάλλον ως ευχάριστη έκπληξη τους πάντες στην Αθήνα, οι οποίοι βασίζουν τις ελπίδες τους κυρίως σε ένα θετικό 2022, ικανό να αποκαταστήσει ως έναν βαθμό τις τερά- στιες μέχρι στιγμής απώλειες. Όπως οι ίδιοι οι εκπρόσωποι της ΕΞΑΑΑ δήλωσαν κατά τη διαδικτυακή παρουσίαση της έρευνας, τα δυσάρεστα νέα αφορούν τα στοιχεία που περι- γράφουν την απόδοση των αθηναϊκών ξενοδοχείων το 2020, όπου πέραν της «κάθετης ελεύθερης πτώσης», όπως χαρακτηριστικά τόνισαν, σε ζήτηση, σε πληρότητα και σε όλα τα επί μέρους στοιχεία που εξετάζονται (μέση τιμή δωματίου, έσοδο ανά διαθέσιμο δωμά- τιο), ήταν και παρέμειναν (τον Μάιο του 2021) ορατές οι σοβαρές απώλειες για τον τουρισμό της Αθήνας σε αγορές, σε πελατεία, σε τιμές και σε τομείς όπως ο επαγγελματικός–συνεδριακός–εκθεσι- ακός τουρισμός και η κρουαζιέρα. Αυτό ήταν το βασικό περιβάλλον στο οποίο βασιζόταν το 2019 και έως τους δύο πρώτους μήνες του 2020 η πόλη, η ξενοδοχία, η εστίαση αλλά και η εμπορι- κή αγορά, σε μεγάλο βαθμό και με πολύ καλά αποτελέσματα μετά από μια περί- οδο μακράς κρίσης – ειδικά για την Αθή- να. Πιο συγκεκριμένα, και παρά την υψη- λή ικανοποίηση των τουριστών και την ασφάλεια που ένιωσαν από την εμπειρία τους στην Αθήνα, η τουριστική ζήτηση για τον προορισμό παρέμεινε σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Μετά το Lockdown την περίοδο Ιουλίου-Οκτωβρίου η ζήτηση αυξήθηκε, αλλά οι διεθνείς αφίξεις κατοί- κων του εξωτερικού στο αεροδρόμιο της Αθήνας κυμάνθηκαν στο 35% σε σύγκρι- ση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Τον Νοέμβριο του 2020, η ζήτηση κατέρ- ρευσε ξανά με νέα μέτρα που λήφθηκαν στην Ελλάδα και τις κύριες αγορές της. Οι Αμερικανοί, που αποτελούν μακράν τη πιο σημαντική αγορά για την Αθήνα, δεν είχαν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν στην Ευρώπη από τον Μάρτιο του 2020. Ένας σημαντικός αριθμός ξενοδόχων αποφά- σισε να κρατήσει κλειστή τη μονάδα του για όλο τον χρόνο, παρά τη δυνατότητα ανοίγματος την 1η Ιούνιου, λόγω της χα- μηλής ζήτησης. Τον Σεπτέμβριο καταγρά- φηκε το υψηλότερο επίπεδο δωματίων σε λειτουργία, και το οποίο ήταν 78%. Τον Δεκέμβριο, μόνο το 56% των αθηναϊκών δωματίων ήταν διαθέσιμα. Συνολικά, το 2020 ήταν ένα καταστρο- φικό έτος για τον ξενοδοχειακό τομέα. Λαμβάνοντας υπόψη τα ξενοδοχεία που δεν ήταν σε λειτουργία λόγω της Covid-19 (μέθοδος TRI – Total Room Inventory), η πληρότητα το 2020 ήταν μόλις 19,7%. Η απώλεια των συνολικών εσόδων για τον ξενοδοχειακό τομέα της Αττικής εκτιμάται σε 700 εκατ. ευρώ. Τα επίπεδα πληρότητας σε Βαρκελώνη και Ρώμη ήταν ακόμη χαμηλότερα από αυτά της Αθήνας βάσει της μεθόδου TRI –17% και 15% αντίστοιχα–, ενώ η Μαδρίτη έφτασε σε παρόμοιο επίπεδο με την Αθήνα. Από τις πόλεις της Μεσογείου, ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=