Τουριστική Αγορά τ. 287

71 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Καυστικός ο Αλέξανδρος Βασιλικός, αναφέρθηκε –μεταξύ άλλων– στο παράδειγμα των υδατοδρομίων, η λει­ τουργία των οποίων αξίζει να σημειωθεί ότι σέρνεται επί χρόνια. «Να θυμίσω ότι μεσοπολεμικά λειτουργούσε στην Κάρπαθο βάσει υδροπλάνων της Air France και εμείς ακόμα το συζητάμε» ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, το­ νίζοντας ότι «οι δεκαετίες περνάνε μόνο με εξαγγελίες» και καταλήγοντας στο ότι «οφείλουμε στις επόμενες γενιές να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της εποχής». Ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος αναφέρ­ θηκε «στο στοίχημα της βιωσιμότητας» και τις ευκαιρίες και προκλήσεις που δημιουργεί, τονίζοντας πως ο τουρισμός είναι από τη φύση του σύνθεση πολλών διαφορετικών προσπαθειών της οικονο­ μίας, από τις οποίες εξαρτάται η επιτυχία και η ανταγωνιστικότητά του. Επίσης ανέφερε ότι ο τουρισμός μάς δίνει τη δυ­ νατότητα να αποσυνδέσουμε την αντα­ γωνιστικότητα από την ανάπτυξη και ότι οφείλουμε να δούμε εκ νέου το ζήτημα της ανανέωσης της εμπιστοσύνης σε ένα προϊόν, και όχι της αναγκαστικής ανανέ­ ωσης του προϊόντος. Ο Σίμος Αναστασόπουλος σημείωσε τη σημασία να εξεταστούν οι δυνατό­ τητες και τα χαρακτηριστικά της κάθε περιφερειακής ενότητας ξεχωριστά, επισημαίνοντας ότι «τα κεντρικά μοντέ- λα ανάπτυξης της ανταγωνιστικότητας τελικά περιορίζουν και εγκλωβίζουν τις όποιες προοπτικές ευρύτερα στην οικονομία». Επίσης υπογράμμισε τη σημασία της περιφερειακής ανάπτυξης, η οποία αποτελεί κύριο μοχλό για τη βελτίωση των δεικτών της εθνικής οι­ κονομίας. Η δρ. Βενετία Κουσία επεσήμανε στην παρουσίαση ότι ο ανταγωνισμός παγκο­ σμίως οξύνεται και οι εταιρείες οφείλουν να αναζητούν συνεχώς λύσεις, προτιμώ­ μενες από το ευρύ κοινό. Το ίδιο ισχύει και για τις περιφέρειες και τις χώρες. Η αλήθεια είναι ότι παρ’ όλο που ο τουρισμός αποτελεί ένα δυνατό χαρτί για το ΑΕΠ πολλών χωρών, είναι ένας κλάδος που χαρακτηρίζεται από τον κατακερματισμό. Αυτό σημαίνει ότι είναι δύσκολο να επιβληθούν ενιαία πρότυπα και να συλλεχθούν εγκαίρως έγκυρα στοιχεία. Με δεδομένη την αναγκαία στροφή προς την προστασία του πλανήτη και την πράσινη ανάπτυξη, καθώς και την αξιοπρεπή αγορά εργασίας, ο κλάδος του τουρισμού είναι μία περίπτωση με πολλά περιθώρια βελτίωσης. Αξίζει να παρατηρήσουμε την κατά­ ταξη των ελληνικών περιφερειών στον ευρωπαϊκό δείκτη RCI1 που στηρίζονται κατ’ εξοχήν στον τουρισμό. Σε ποιους τομείς που έχουμε πολλά περιθώρια εξέλιξης; Όσον αφορά την κατάταξη της χώρας στον Παγκόσμιο Τουριστικό και Ταξιδι­ ωτικό Δείκτη από πλευράς ανταγωνιστι­ κότητας, και παρ’ όλο που βρισκόμαστε στην 25 η θέση από τις 140 χώρες, έχουμε πολλά περιθώρια εξέλιξης στους παρα­ κάτω τομείς: 1. Βελτίωση του επιχειρηματικού πε­ ριβάλλοντος ως προς τη νομοθεσία, το κτηματολόγιο, τη γραφειοκρατία κ.λπ. – κατέχουμε την 119 η θέση. 2. Βελτίωση των πρακτικών απασχό­ λησης, ειδικά όταν πρόκειται για προ­ σωρινή εργασία, – κατατάσσεται στην 97 η θέση. Η άτυπη απασχόληση στον τουρισμό μειώνει την εμπιστοσύνη στο brand της Ελλάδας. “ Η Κρήτη (250/268), τα Ιόνια νησιά (256/268), το νότιο Αιγαίο (259/268) και το βόρειο Αιγαίο (268/268) καταλαμβάνουν τις τελευταίες θέσεις από άποψη ανταγωνιστικότητας στο σύνολο των ευρωπαϊκών περιφερειών, ενώ θεωρούνται περιζήτητοι προορισμοί. ” 2019: Η θέση της Ελλάδας στην Παγκόσμια Κατάταξη Ανταγωνιστικότητας Ταξιδιών & Τουρισμού (βασικά μεγέθη τουριστικού ενδιαφέροντος επί συνόλου 140 χωρών) 2019, στις 140 χώρες Προηγούμενη θέση – 2017, στις 136 χώρες Ελλάδα: Γενική βαθμολογία 25 24 Υποδομή αεροπορικών μεταφορών 18 26 Υποδομές επίγειες και λιμένων 49 48 Υποδομή τουριστικών υπηρεσιών 18 18 Αριθμός δωματίων ξενοδοχείου / 100 κατοίκους 4 3 Ποιότητα τουριστικής υποδομής 44 44 Παρουσία μεγάλων εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων 1 1 Αυτοματοποιημένες ταμειακές μηχανές αριθμός / 100.000 ενήλικες. 52 43 Φυσικοί πόροι 45 32 Αριθμός φυσικών περιοχών παγκόσμιας κληρονομιάς – Αριθμός τοποθεσιών 50 46 Ελκυστικότητα των φυσικών πόρων 13 13 Πολιτιστικοί πόροι και επαγγελματικά ταξίδια 21 27 Αριθμός πολιτιστικών μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς – Αριθμός τοποθεσιών 11 10 Αριθμός συναντήσεων-συνεδρίων διεθνών ενώσεων – 3ετής μέσος όρος 27 28 Ψηφιακή ζήτηση για περιεχόμενο πολιτιστικού και ψυχαγωγικού τουρισμού 0-100 (καλύτερη) 15 29 Πηγή: World Economic Forum

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=