Τουριστική Αγορά τ. 288
3 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ EDITORIAL Compupress A.E. Κεντρικά Γραφεία: 2 ο χλμ. Λεωφ. Μαρκοπούλου, 19400 Κορωπί, τηλ.: 210 9238672, fax: 210 9216847, e-mail: cpress@compupress.gr ΕΚΔΟΤΗΣ: Nίκος Μανούσος ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: Ιωάννης Πατρίκος ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ MARKETING: Λουκία Ταλιαδώρου ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: Σπύρος Ζούγρης ΣΥΝΤΑΞΗ: Μαύρα Σαραντοπούλου, Άννα Κωνσταντουλάκη, Σοφία Παπαδέα, Θύμιος Κάκος, Δημήτρης Σταθόπουλος ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ: Δέσποινα Προβιδάκη, Κέλλη Αντωνάκου ΥΠΕΥθΥΝΟΣ DTP: Δημήτρης Μελένιος ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ: Ζαμπέτα Τούρλου ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ: Παυλίνα Μπεθάνη ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ: Iωάννης Τζίφας ΕΚΤΥΠΩΣΗ - ΒΙΒΛΙΟΔΕΣΙΑ: ΣΠΥΡΟΥ AE ΚΩΔΙΚΟΣ ISSN: 1105-5529 www.touristiki-agora.gr, e-mail: ta@compupress.gr , ΤιμΗ τΕΥχουΣ: € 5,00 ΚΩΔΙΚΟΣ: 011641 Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική, περιληπτική, κατά παράφραση ή διασκευή/απόδοση του περιεχομένου του ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ, με οποιονδήποτε τρόπο, μηχανικό, ηλεκτρονικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια της Compupress A.E., όπως ορίζει ο νόμος 2121/1993, η Διεθνής Σύμβαση της Βέρνης περί πνευματικής ιδιοκτησίας και οι κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα. H ανάκαμψη της τουριστικής ζήτησης για την Ελλάδα είναι μια πραγματικότητα. Πέρα από το αν έγινε με καλούς ρυθμούς, συγκριτικά με άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς (κά- ποιοι εμφανίζουν καλύτερα ποσοστά κάλυψης του χαμένου εδάφους με βάση το 2019), η Ελλάδα είναι ελκυστική στην ευρωπαϊκή –και όχι μόνο– αγορά. Aυτό αντικατοπτρίζεται σε βραβεία, έρευνες και στατιστικά επιθυμητών προορισμών, αλλά και στις προκρατήσεις, το ενδιαφέρον για κλείσιμο συμβολαίων, τον προγραμματισμό πτήσεων κ.ά. Όλα δείχνουν ότι τα τουριστικά μεγέθη σε εθνικό επίπεδο θα είναι ανοδικά και θα φτάσουν στο επίπεδο που λίγους μήνες πριν προέβλεπαν τα πλέον αισιόδοξα σενάρια. Και αυτό είναι αναμφισβήτητα σημαντικό. Δυστυχώς, τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, τα νέα από τις εξελίξεις στο μέτωπο του κορω- νοϊού γίνονται πάλι ανησυχητικά, με κρούσματα και θανάτους να αυξάνονται τόσο στη χώρα μας όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το γεγονός αυτό άρει κάθε τάση εφησυχασμού για επάνοδο σε κατάσταση σταθερότητας στη διεθνή αγορά ταξιδιών. Πώς θα αντιδράσουν οι χώρες προορισμοί; Πόσο και πώς θα επιδράσουν όλα αυτά στη διάθεση για ταξίδια, που σήμερα είναι ιδιαίτερα υψηλή; Πόσο θα διατηρηθεί η καλή (ασφαλής) εικόνα της χώρας, με τα ποσοστά των εμβολιασμένων να μην είναι από τα ιδανικότερα; Όλα αυτά μένει να τα δούμε. Προς το παρόν, πάντως, έχουμε λόγους να είμαστε (επιφυλακτικά) αισιόδοξοι και να ετοιμαζόμαστε για μια έντονα αυξητική πορεία στην τουριστική μας κίνηση. Η ανάκαμψη ξεκίνησε δυναμικά και αυτό είναι πλέον δεδομένο και με μεγάλη σημασία. Εξίσου σημαντικό όμως –ιδιαίτερα σε περιόδους ανάκαμψης από καταστάσεις κρίσης– είναι να εξε- ταστεί πώς διαμορφώνεται ο νέος χάρτης: κατά πόσο τα θετικά αποτελέσματα τους αφορούν όλους; Ήδη φορείς μιλούν για ανισομερή κατανομή των θετικών αποτελεσμάτων, κάνοντας λόγο για τους χειμερινούς και ορεινούς προορισμούς, που δεν πρόλαβαν να δουν ανάκαμψη, και τα 12μηνης λειτουρ- γίας ξενοδοχεία. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να δούμε ποιες άλλες πιθανές ομαδοποιήσεις –ευνοημένων και μη– μπορούν να προκύψουν με βάση (ενδεικτικά και όχι περιοριστικά): τον τόπο/την περιοχή, τον χρόνο λειτουργίας, το είδος/τη μορφή, το μέγεθος, τον βαθμό εξάρτησης από τους τour operators, τις τιμές, την κατηγορία (αστέρια-κλειδιά), την ποιότητα, τις επιδοτήσεις-στήριξη, τα στατιστικά εξέλιξης της Covid (μολύνσεις – εμβολιασμένοι και μη κ.λπ .) ανά περιοχή. Η αποτελεσματική διαχείριση κρίσεων, είτε σε «μεγάλο» επίπεδο (εθνικό, περιφερειακό κ.λπ. ) είτε σε «μικρό» επίπεδο (επιχείρησης, ατομικής απασχόλησης) απαιτεί γνώση και εδώ, λόγω των πρωτόγνωρων καταστάσεων, η γνώση αυτή δεν υπάρχει –ακόμα τουλάχιστον– σε ικανοποιητικό βαθμό. Αλλιώς, η ανά- καμψη θα δημιουργήσει και συνακόλουθα θα εντείνει το φαινόμενο της δημιουργίας ενός τουρισμού δύο ταχυτήτων. Σπύρος Ζούγρης τουρισμόΣ δύο ταχυτήτων;
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=