Τουριστική Αγορά τ. 288
42 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΦΑΚΕΛΟΣ COVID : δυναμικη ανακαμψη Η σαιζόν εξελίχθηκε έχοντας ως βάση τα καλύτερα από τα αναμενόμενα σενάρια, τόσο ως προς τη ροή επισκεπτών όσο και από την αύξηση της δαπάνης ανά επισκέπτη. Η επανεκκίνηση δεν έχει την ίδια, οριζόντια δυναμική για όλους. Το 85% της τουριστικής κίνησης αφορά μόνον 5 από τις 13 περιφέρειες, ενώ κάποιες κατηγορίες καταλυμάτων και μορφές τουρισμού δεν έχουν δει ακόμα τα αποτελέσματα της ανάκαμψης. Βρισκόμαστε σε μία διαφορετική τουριστική σαιζόν. Ποια είναι τα βασικότερα χαρακτηριστικά της; Το πρώτο και βασικό είναι ότι κατα- φέραμε και ανοίξαμε. Όπως και πέρυσι, έτσι και φέτος, μέσα σε πρωτόγνωρες και απρόβλεπτες συγκυρίες, καταφέρα- με με σοβαρότητα και υψηλό αίσθημα ευθύνης να ανταποκριθούμε στην πρόκληση. Ο κλάδος έδωσε «τον καλύ- τερο εαυτό του» στην εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων, τα οποία αναβαθμίστηκαν μάλιστα φέτος – γι’ αυτό και εγγυηθήκαμε την ανοιχτή και ασφαλή φιλοξενία. Έτσι, η σαιζόν εξε- λίχθηκε έχοντας ως βάση τα καλύτερα από τα αναμενόμενα σενάρια, τόσο ως προς τη ροή επισκεπτών όσο και από την αύξηση της δαπάνης ανά επισκέ- πτη. Τα Lockdown των προηγούμενων 18 μηνών σε όλο τον κόσμο έδωσαν ευκαιρία για αποταμιεύσεις. Οπότε είδαμε τους πελάτες μας όχι μόνο με διάθεση να ταξιδέψουν, επειδή είχαν αρκετό καιρό να το κάνουν, αλλά και με δυνατότητα να ξοδέψουν περισσό- τερο από το σύνηθες. Κάνοντας «ταμείο», τι έχετε να επισημάνετε για το καλοκαίρι που έφυγε, αναφορικά με την αναμόρφωση του χάρτη της ζήτησης; Υπάρχουν νέες αγορές που άνοιξαν; Ποιες; Ποια είναι η δυναμική τους και πώς θα μπορούσαμε να τις διατηρήσουμε; Φέτος είδαμε τις κλασικές αγορές μας να δείχνουν τη δυναμική ανάκαμ- ψης. Επίσης, έγινε σοβαρή δουλειά στο πλαίσιο της τουριστικής διπλωματίας από την πλευρά του Υπουργείου Τουρι- σμού για να υπογραφούν διμερείς συμ- φωνίες και να ανοίξουν αγορές. Σίγουρα όμως είναι μια χρονιά ειδικών συνθηκών και όχι του πραγ- ματικού ανταγωνισμού, γι’ αυτό και δεν μπορούμε να βγάλουμε μόνιμα συμπεράσματα. Για παράδειγμα, οι διηπειρωτικές πτήσεις ήταν εξαιρετικά μειωμένες, καθώς τα long-haul ταξίδια δεν είχαν ζήτηση. Συνεπώς, το άνοιγμα νέων αγορών πρέπει να είναι σταθε- ρή προτεραιότητά μας, λαμβάνοντας υπόψη τον πραγματικό ανταγωνισμό με την επιστροφή στην τουριστική κα- νονικότητα. Πρόσφατα, σε τοποθέτησή σας μάλιστα ενώπιον και του υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια, τονίσατε πως η επανεκκίνηση του τουρισμού στη χώρα μας δεν σημαίνει αυτόματα και ανάκαμψη. Εξηγήστε μας αυτή την πρόταση. Πράγματι σε κάποιους προορισμούς είδαμε εντυπωσιακή αύξηση και των αφίξεων και των εσόδων. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως ισχύει οριζόντια και για όλους. Ένας καλός Αύγουστος δεν λύνει όλα τα σοβαρά προβλήματα του κλάδου και της ελληνικής φιλοξενίας γενικότερα. Για παράδειγμα, το γεγονός πως το 85% της τουριστικής κίνησης αφορά μόνον 5 από τις 13 περιφέρειες της χώρας είναι μια δομική ανισορροπία που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Όπως επίσης είναι ένδειξη ανισορροπίας το 75% των τουριστικών εσόδων να αφο- ρά κατά μέγιστο μόνο τις 100 από τις 365 μέρες του χρόνου. Αυτά τα προβλήματα δεν επιλύθη- καν στη φετινή σαιζόν και εξακολου- θούν να αποτελούν πρόκληση – μαζί με το γεγονός βέβαια πως η τουριστι- κή επανεκκίνηση δεν έχει όμοια δυνα- μική για όλες τις θεματικές του τουρι- σμού. Τα ταξίδια διακοπών έκαναν την έκπληξη, δεν συμβαίνει το ίδιο όμως ακόμη με τα εταιρικά ταξίδια ή τα συ- νέδρια, τις εκθέσεις και τους ορεινούς προορισμούς. Ανάκαμψη σημαίνει να ανέβουμε όλοι στο «τρένο» της επόμενης μέρας, χωρίς να μένει κανένας πίσω. Σίγουρα λοιπόν έχουμε δρόμο μπροστά μας ακόμη. Ζούμε το καλύτερο σενάριο της αναμενόμενης ανάκαμψης. Αλέξανδρος Βασιλικός Πρόεδρος Ξενοδοχειακού Επιμελητήριου Ελλάδος “ Η βιώσιμη φιλοξενία δεν είναι ουτοπία, είναι ο ρεαλιστικός στόχος μιας νέας, αναβαθμισμένης Ελλάδας που ξέρει, θέλει και μπορεί να επενδύει στο ισχυρό «χαρτί» της. ”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=