Τουριστική Αγορά τ. 288

44 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΦΑΚΕΛΟΣ COVID : δυναμικη ανακαμψη Η επέκταση της τουριστικής περιόδου αποτελεί έναν στόχο του ελληνικού τουρισμού εδώ και πολλά χρόνια, με πολύ μεγάλη και πολυεπίπεδη σημα- σία. Φέτος φαίνεται ότι υπό τις «ασυ- νήθιστες» συνθήκες λειτουργίας της παγκόσμιας αγοράς καταφέραμε κάτι που επιδιώκαμε χρόνια. Θεωρείτε συ- γκυριακό το γεγονός; Θα μπορούσαμε να σταθεροποιήσουμε αυτή τη ζήτηση; Η επέκταση της τουριστικής σαιζόν αποτελεί ένα ζήτημα που μας απασχολεί πάρα πολλά χρόνια. Πρέπει όμως να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα. Η επέκταση αυτή δεν γίνεται με το πάτημα ενός κουμπιού, ούτε είναι ζήτημα μιας απόφασης. Είναι ένα συνονθύλευμα αποφάσεων και δράσεων σε πολλά επί- πεδα, από το κεντρικό κράτος μέχρι τον κάθε τοπικό προορισμό. Δεν φτάνει να πετάξει ένα αεροπλάνο τον Νοέμβρη. Χρειάζονται θεματικός εμπλουτισμός και αναβαθμισμένες υποδομές. Προφανώς μπορούν να έρθουν Σκανδιναβοί γκόλ- φερ να παίξουν τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο στην Ελλάδα, αλλά θα πρέπει να υπάρχουν γήπεδα γκολφ – τόσο απλά. Και να έχουμε γήπεδα γκολφ ανάλογης ποιότητας αυτών που έχουν αρχίσει να γίνονται τα τελευταία χρόνια. Οι υπο- δομές διαμορφώνουν και το θεματικό προϊόν, το οποίο μπορεί πραγματικά να δώσει λύσεις για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Υπάρχουν όμως και άλλα ζητήματα που είναι αναγκαίο να απαντηθούν από τις τοπικές κοινω- νίες, διότι η εποχικότητα του τουρισμού εξυπηρετεί την εποχικότητα άλλων δρα- στηριοτήτων, κυρίως της πρωτογενούς παραγωγής. Γι’ αυτό λοιπόν χρειάζεται επεξεργασμένη στρατηγική, με βάση τις ιδιαιτερότητες κάθε τόπου, ώστε με λογι- κή να βρίσκεται η «χρυσή τομή». Έχετε αναφερθεί στην ανισομερή κα- τανομή της ανάκαμψης. Παρακαλώ δι- ευκρινίστε ποιοι είναι οι «περισσότερο ωφελημένοι» και ποιοι οι «λιγότερο ωφελημένοι». Πώς εκφράζεται αυτή η ανισομερής κατανομής σε επίπεδο κατηγοριών ξενοδοχείων; Πρώτα απ’ όλα, να ξεκαθαρίσουμε πως ο κλάδος στο σύνολό του είναι τραυματι- σμένος από τις μεγάλες απώλειες της δι- ετίας. Επιπλέον, καλείται να λειτουργήσει με χρηματοδοτικό κενό, καθώς εδώ και δύο χρόνια δεν καταβάλλονται από τους operators προκαταβολές, ανατρέποντας ένα χρηματοδοτικό σύστημα δεκαετιών. Βεβαίως, τα εποχικά ξενοδοχεία εί- χαν την ευκαιρία να ανοίξουν έστω και για περιορισμένο διάστημα. Υπάρχουν όμως και κατηγορίες που βρίσκονται σε δυσκολότερες συνθήκες: τα ξενοδοχεία του ορεινού όγκου, για παράδειγμα, που έκλεισαν πρώτα και ανοίγουν τελευταία, έχοντας χάσει μέχρι σήμερα όλες τις περιόδους αυξημένης ζήτησης. Όπως και τα συνεχούς λειτουργίας ξενοδοχεία των πόλεων, που δίνουν αγώνα επιβί- ωσης, καθώς η επανεκκίνηση δεν έχει την ίδια οριζόντια δυναμική, όπως σας είπα. Τέλος, δεν πρέπει να παραλειφθεί ότι τα εταιρικά ταξίδια, τα συνέδρια, οι εκθέσεις, οι μεγάλες διοργανώσεις δεν έχουν ανοίξει ακόμη με τρόπο συγκρί- σιμο με την προ πανδημίας περίοδο. Οι θετικές εκπλήξεις τελείωσαν με το καλοκαίρι, οπότε για αυτές τις κατηγο- ρίες ακολουθεί ένας ακόμη δύσκολος χειμώνας, όπου τα ξενοδοχεία καλούνται να λειτουργήσουν και με πολύ αυξημένα έξοδα λόγω της ανατίμησης της ενέργει- ας και άλλων προϊόντων. Πιστεύετε ότι, παρά την ανάκαμψη που δείχνει να παρουσιάζει ο του- ρισμός στη χώρα μας, θα πρέπει να συνεχιστεί η στήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων; Αν ναι, γιατί; Τι είδους στήριξη χρειάζεται να δοθεί στις του- ριστικές επιχειρήσεις; Με τι κριτήρια θα πρέπει αυτή να κατανεμηθεί; Η κρατική στήριξη στον κλάδο ήταν εξαρχής ουσιαστική και έδωσε την ευκαιρία στη φιλοξενία να δείξει τις δυνατότητές της, αποφεύγοντας τα χει- ρότερα σενάρια, όπου θα συζητούσαμε σήμερα πάνω από ένα τοπίο καταστρο- φής. Καταφέραμε την επιβίωση των επι- χειρήσεων και τώρα πρέπει να υπάρξει ένα υποστηρικτικό περιβάλλον για την ανάκαμψή τους. Όλοι οι παγκόσμιοι ορ- γανισμοί εκτιμούν ότι θα φτάσουμε στο 2024 για να ξαναβρεθούμε σε μεγέθη συγκρίσιμα με αυτά του 2019. Άρα η ανάκαμψη δεν είναι αγώνας ταχύτητας, είναι μαραθώνιος –και μάλιστα μαρα- θώνιος μετ’ εμποδίων– όσο ακόμη δεν έχει κλείσει οριστικά το ζήτημα της παν- δημίας. Θα χρειαστεί λοιπόν η στήριξη αλλά ασφαλώς σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά της διετίας. Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν ανοιχτές πληγές και εκεί πρέπει να είναι στοχευ- μένη η βοήθεια. Σε αυτή συμπεριλαμ- βάνω και τη διατήρηση των θέσεων ερ- γασίας αλλά και μέτρα για την προστα- σία από την αύξηση του κόστους της ενέργειας, μέσα σε έναν έτσι και αλλιώς δύσκολο χειμώνα. Όσον αφορά τα κρι- τήρια, έχουμε πλέον όλα τα εργαλεία για την καταγραφή και την παρακολούθηση της εξέλιξης του τζίρου μιας επιχείρη- σης, διασφαλίζοντας την αντικειμενικό- τητα και τη διαφάνεια. • “ Τα ξενοδοχεία του ορεινού όγκου έκλεισαν πρώτα και ανοίγουν τελευταία, έχοντας χάσει όλες τις περιόδους αυξημένης ζήτησης. Τα συνεχούς λειτουργίας ξενοδοχεία των πόλεων δίνουν αγώνα επιβίωσης, ενώ τα εταιρικά ταξίδια, τα συνέδρια, οι εκθέσεις, οι μεγάλες διοργανώσεις δεν έχουν ανοίξει ακόμη. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=