Τουριστική Αγορά τ. 288
53 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ από τον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ για τα ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητά τους. Η ποιότητα δεν ταυτίζεται αποκλειστικά με την πολυτέλεια, αλλά καθορίζεται από τον σεβασμό στον πελάτη και το «value for money. Είναι αναγκαίο να δημιουργηθεί ένα αντίστοιχο πρότυπο ποιότητας για τα συ- γκεκριμένα ξενοδοχεία, όπως πάρα πολύ πετυχημένα έχει αποσυνδεθεί η ποιότητα από το μέγεθος, μέσω της θέσπισης του προτύπου των ξενοδοχείων «boutique», κυρίως για τα 3 και άνω αστεριών ξενο- δοχεία. Είναι σημαντικό να γίνει ευρύτερα κατανοητό και αποδεκτό ότι η ποιότητα δεν ταυτίζεται, σε καμία περίπτωση, απο- κλειστικά με την πολυτέλεια. Ποιότητα σημαίνει αξία ίση ή και μεγαλύτερη από αυτή που αναμένει να λάβει ο πελάτης με βάση τα χαρακτηριστικά του προϊόντος που έχει επιλέξει (π.χ., στην περίπτωση ενός καταλύματος, μπορεί να αφορά τις διαθέσιμες παροχές υπηρεσιών και υποδομών), προκαλώντας το wow-effect. Με άλλα λόγια, η ποιότητα δεν συνδέεται ευθέως με το μέγεθος, ενώ σίγουρα εμπε- ριέχει αυτό που αποκαλείται με οικονομι- κούς όρους «value for money». Πρέπει παράλληλα να ενθαρρυνθεί η επιμόρφωση και κατάρτιση των απασχο- λούμενων και να υπάρξει διασύνδεση με τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού της κάθε περιοχής, καθώς και με ποιοτικά τοπικά προϊόντα του αγροδιατροφικού τομέα με την κατάλληλη τυποποίηση. Εν κατακλείδι, χρειάζεται να αναγνωρι- στεί ουσιαστικά ο ρόλος των ξενοδοχείων 1 και 2 αστεριών αλλά και η συνεισφορά τους στην τοπική οικονομία. Έτσι, θα πά- ψουν να θεωρούνται η δεύτερη, μειονε- κτική ταχύτητα του ελληνικού τουρισμού. Επίσης, θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι κανένας σχεδιασμός τουριστικής πολιτι- κής –τουριστικής ανάπτυξης– δεν μπορεί να αφήνει απ’ έξω τις μισές ξενοδοχεια- κές επιχειρήσεις της χώρας με μοναδικό κριτήριο το μέγεθος ή την επιλογή τους να ενταχθούν σε μία από τις «budget» υφιστάμενες κατηγορίες ξενοδοχείων (1 και 2 αστέρια). Μια τέτοια πολιτική περιο- ρίζει σημαντικά την αποτελεσματικότητα της όποιας στρατηγικής και φυσικά είναι άδικη απέναντι στις νόμιμες και φορολο- γούμενες μικρές οικογενειακές επιχειρή- σεις. Τρίτον και σημαντικότερο, αγνοείται με αυτόν τον τρόπο η διεθνής τάση για προσωποποιημένη παροχή υπηρεσιών και βιωματικό τουρισμό εμπειρίας. Αυτός ο ιδιότυπος «ρατσισμός» απέναντι στα ξενοδοχεία 1 και 2 αστεριών μπορεί και πρέπει να ξεπεραστεί, ώστε να συνεχί- σουν τη σπουδαία συμμετοχή τους στην τοπική ανάπτυξη και απασχόληση. Πώς μπορούν να συνεισφέρουν τα ξενοδοχεία 1-2 και 3 αστέρων στη νέα εποχή του ελληνικού τουρισμού Υπάρχουν περιοχές/περιφέρειες όπου η σημασία των ξενοδοχείων 1-2 και 3 αστέρων είναι καθοριστική, αφού απο- τελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των ξενοδοχειακών τους επιχειρήσεων. Ανα- φέρω μερικά χαρακτηριστικά παραδείγ- ματα: Οι ξενοδοχειακές μονάδες 1-2 και 3 αστέρων αποτελούν το σχεδόν 90% του συνόλου των μονάδων στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, Βορείου Αιγαίου και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Τα αντίστοιχα ποσοστά φθάνουν στο 84% στη δυτική Μακεδονία, το 83% στην κε- ντρική Μακεδονία και το 82% στη δυτική Ελλάδα. Ασφαλώς, σε όλες τις περιοχές της χώρας είναι σημαντική. Με προοπτική και όραμα για το αύριο, αλλά ακόμα και στη σημερινή υφιστά- μενη κατάσταση, τα μικρά οικογενειακά ξενοδοχεία μπορούν να στηρίξουν τους 3 πυλώνες που προσδιορίζει το Υπουργείο Τουρισμού ως εθνικούς στρατηγικούς στόχους για την επόμενη μέρα του ελλη- νικού τουρισμού. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα, οι μικρές οικογενειακές ξενοδο- χειακές επιχειρήσεις μπορούν να αντα- ποκριθούν με μεγαλύτερη ευελιξία από ό,τι μια μεγάλη ή πολυτελής μονάδα που δύσκολα ανοίγει, δύσκολα κλείνει και επί- σης απαιτεί πολύ μεγαλύτερο ρίσκο για να παραμείνει ανοιχτή εάν δεν έχει εξα- σφαλίσει κάποιες ελάχιστες πληρότητες. Οι προαναφερθέντες πυλώνες είναι: • Προορισμοί για όλο τον χρόνο Η πολυπόθητη και ιδιαίτερα σημαντική επέκταση της τουριστικής περιόδου είναι εξίσου σημαντικό να ακολουθηθεί και από μια διασπορά στον χώρο: να μην αφορά μόνο ήδη γνωστές και ανεπτυγμένες του- ριστικά περιοχές, αλλά και νέες και λιγό- τερο ανεπτυγμένες. Τα οικονομικά οικο- γενειακά καταλύματα, λόγω της ευελιξίας τους, μπορούν να στηρίξουν τέτοιες προ- σπάθειες, ιδιαίτερα στην αρχή τους, όπου τα πράγματα δεν είναι και τόσο εύκολα. • Αυθεντικότητα και ταυτότητα Πρόκειται για δύο βασικά συστατικά που διαφοροποιούν τον κάθε προορισμό μέσα από την πολιτιστική ιδιαιτερότητά του, τους ανθρώπους του τόπου αλλά και τα υπόλοιπα τοπικά χαρακτηριστικά που τον καθιστούν μοναδικό. Η ανάδειξη αυτής της μοναδικότητας ίσως είναι ευ- κολότερο επιτευχθεί μέσω των μικρών οικογενειακών ξενοδοχείων παρά ενός μεγάλου, όπου τα μεγέθη παραπέμπουν σε διεθνή και σχετικά τυποποιημένα πρότυπα. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει απα- ραίτητα πως τα μεγάλα ξενοδοχεία δεν μπορούν να υποστηρίξουν αυτούς τους στόχους, αλλά ότι οι έννοιες αυτές είναι πλησιέστερες στη δομή των μικρών μο- νάδων. Σίγουρα ένα τέτοιο σχέδιο χρειά- ζεται εκπαίδευση, ενημέρωση και στήρι- ξη, αλλά τα οφέλη θα είναι πολλαπλά. • Θεματικός τουρισμός Η δυναμική του θεματικού τουρισμού είναι ο τρίτος βασικός πυλώνας της επι- κοινωνιακής στρατηγικής του ΕΟΤ. Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί σε τρεις θεματικές όψεις του τουριστικού μας προϊόντος: στη γαστρονομία, στις υπαί- θριες δραστηριότητες (outdoor activities) και στον πολιτισμό. Οι μικρές ξενοδοχειακές μονάδες 1-2 και 3 αστέρων, με τις κατάλληλες πολι- τικές και την ανάλογη υποστήριξη, μπο- ρούν να προωθήσουν την εξέλιξη του θεματικού τουρισμού, μέσα από τις επι- λογές τους σε πολλά επίπεδα εντός της επιχείρησης (όπως το design, τα προσφε- ρόμενα προϊόντα, τη διάθεση, προβολή και προώθηση τοπικών δραστηριοτήτων κ.ά.) αλλά και μέσω συνεργασιών με άλ- λες τοπικές επιχειρήσεις. • Ξενοδοχειακές μονάδες 2020, ανά κατηγορία 5 651 4 1.708 3 2.784 1-2 4.909 1-2 5 4 3
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=