Τουριστική Αγορά τ. 288

71 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος έχει δείξει ενδιαφέρον για τη σημασία της σύνδεσης των ξενοδοχείων με πρακτικές που άπτονται στη βιώσιμη τουρι- στική ανάπτυξη πριν αρχίσουν οι έννοι- ες αυτές να γίνονται ευρέως γνωστές. Εργάζεται συστηματικά στην κατεύθυν- ση της εφαρμογής νέων ιδεών και πολι- τικών, οι οποίες χαράζουν καινοτόμους ορίζοντες στην ελληνική ξενοδοχεία τόσο ως Διευθύνων Σύμβουλος του oμίλου Aldemar Resorts Aldemar όσο και από τις κατά καιρούς θέσεις του σε επιχειρηματικούς και κλαδικούς φορείς. Η βράβευσή του ως «Υπεύθυνου Ηγέ- τη Βιωσιμότητας» αντικατοπτρίζει τις ανησυχίες του αλλά και την πρακτική που ακολουθεί στα ξενοδοχεία όπου είναι διευθύνων σύμβουλος. Η «Τουρι- στική Αγορά» του έθεσε μια σειρά από σχετικά ερωτήματα. Ποια είναι η σημασία του βιώσιμου τουρισμού; Πόσο έχει υιοθετηθεί και από τα ελληνικά ξενοδοχεία; Τι θα μπορούσε να γίνει ώστε να επεκταθεί η συγκεκριμένη τάση σε αυτά; Για αρχή πρέπει να κατανοήσουμε όλοι τον όρο «βιώσιμος τουρισμός». Δυστυχώς, είμαστε ακόμη πολύ μακριά από αυτόν, και μάλιστα ατυχώς συναντά κανείς αναφορές στον εν λόγω όρο σε δηλώσεις ανθρώπων που έχουν θέσεις ευθύνης. Στη συνέχεια, πρέπει να λυθεί η δι- αχρονική παθογένεια του ελληνικού τουριστικού προϊόντος: η διάσπαση των αρμοδιοτήτων σε πολλούς πολιτικούς προϊσταμένους. Είναι γνωστό τοις πάσι πως, με εξαίρεση κάποιους πολύ ταλα- ντούχους υπουργούς που πέρασαν από το Υπουργείο Τουρισμού, οι περισσότε- ροι έδιναν άλλοθι στις κυβερνήσεις να μην ασχολούνται σε βάθος με τον κλάδο. Η ουσιαστική στήριξη του κλάδου και η ευκολότερη πρόσβαση σε κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία θα βοηθούσε να μεταβούμε στη νέα εποχή και να ξε- φύγουμε από το παραδοσιακό μοντέλο φιλοξενίας, μεταβαίνοντας σε ένα μο- ντέλο βιώσιμο. Κάνοντας μία γρήγορη αποτίμηση της μέχρι σήμερα πορείας της τουριστικής ζήτησης, τι θα θέλατε να επισημάνετε για τον ελληνικό τουρισμό μετά την πανδημία; Το μοντέλο του τουρισμού αλλάζει. Μετά την πανδημία τα πράγματα δεν (θα) είναι όπως τα ξέραμε. Δεν έχει να κάνει με ποσοτική αντιμετώπιση, όσο με τη δημιουργία ζωνών. Από τη μία υπάρ- χουν περιοχές της Ελλάδας που επιλέ- γουν τον μαζικό τουρισμό, με κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, και από την άλλη περιοχές που από τη φέρουσα ικανότητά τους (για τροφή, νερό, πλη- θυσμό) θέλουν λιγότερους αλλά «καλύ- τερους» επισκέπτες. Θεωρώ πως αυτή τη στιγμή το τουριστικό ενδιαφέρον μετατοπίζεται σε περιοχές όπως είναι η Πελοπόννησος και αυτό φάνηκε από την κίνηση και της ελληνικής αγοράς, που τίμησε το κομμάτι της ηπειρωτικής Ελλάδας. Επίσης, οι όροι βιωσιμότητας που θα αρχίσουν να απασχολούν τον ξενοδοχει- ακό κλάδο, κατά προτεραιότητα και σε ευρύτερο πλαίσιο, θα δείτε ότι θα αλλά- ξουν τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέ- ρεται ο κόσμος, όχι μόνο ως επισκέπτης/ τουρίστας, αλλά συνολικά στη ζωή του. Αυτό που θα αρχίσει να αναζητά θα είναι μια μεγαλύτερη ισορροπία μεταξύ της κοινωνίας, του ανθρώπου και του περι- βάλλοντος. Και σε όλα τα παραπάνω, η Πελοπόννησος πλεονεκτεί σοβαρά. Στη διαχείριση αυτής της κρίσης από το κράτος ποια είναι αυτά που έγιναν «καλά», ποια αυτά που θα μπορούσαν να γίνουν «καλύτερα» και ποια θα έπρεπε να γίνουν διαφορετικά; Γενικά, η χρονιά μάς εξέπληξε ευχά- ριστα από άποψη εισροών και κρατήσε- ων. Παρ’ όλο που δεν περιμέναμε πολ- λά, το αποτέλεσμα ήταν καλύτερο από αυτό που αναμέναμε, χωρίς όμως να λύνεται κανένα ουσιαστικό πρόβλημα. Δυστυχώς φέτος, εκτός από τον κο- ρωνοϊό, είχαμε να αντιμετωπίσουμε πολλές επιπρόσθετες έκτακτες καταστά- σεις: πυρκαγιές, πλημμύρες, σεισμούς. Όσον αφορά την πανδημία, κράτος και επιχειρήσεις, έχοντας ήδη την περ- σινή εμπειρία, στάθηκαν στο ύψος τους με υπευθυνότητα. Όσον αφορά τα μη προβλεπόμενα δυσάρεστα συμβάντα, αναμένουμε τη στήριξη του Υπουργείου Τουρισμού –χρηματοδοτικά και επικοι- νωνιακά–, κυρίως σε περιοχές όπως η Πελοπόννησος, που είναι η μεγαλύτερη ξενοδοχειακή περιφέρεια αλλά και μια περιοχή η οποία κάηκε από άκρη σε άκρη. Νομίζω ότι, εφόσον λυθούν αυτά και δοθεί η ανάλογη στήριξη, θα μπορέ- σουμε να δούμε το τουριστικό προϊόν της χώρας να παίρνει τη θέση που του αξίζει. • Οι όροι βιωσιμότητας στον ξενοδοχειακό κλάδο μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο που συμπεριφέρεται ο κόσμος στη ζωή του. Αλέξανδρος ΑγγελόπουλοΣ «Υπεύθυνος Ηγέτης Βιωσιμότητας», Hellenic Responsible Business Awards 2021 MANAGER

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=