Τουριστική Αγορά τ. 288

82 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ δο των 165 στρεμμάτων και θα δοθούν στο κοινό 120 στρέμματα για πάρκα, πλατείες, πεζόδρομους και ποδηλατό- δρομους. Τέλος, στο κέντρο της Αθήνας δημι- ουργούνται ή μετατρέπονται σε ξενο- δοχεία 16 κτήρια, που βρίσκονται στους βασικούς άξονες της πόλης, πολλά εκ των οποίων αναμένεται να ανοίξουν το επόμενο διάστημα και να δεχθούν τους πρώτους επισκέπτες. Το μέλλον του real estate συνδέεται με την ποιότητα της τουριστικής ανάπτυξης Βλέπουμε λοιπόν ότι, πέραν των δη- μόσιων επενδύσεων σε έργα υποδομής, υπάρχουν και ιδιωτικά κεφάλαια ή σύ- μπραξη δημόσιων και ιδιωτικών κεφα- λαίων (ΣΔΙΤ), που ακόμη και μέσα στην πανδημία επένδυαν στην τουριστική βιομηχανία, στο κέντρο της Αθήνας αλ- λά και σε έργα εκτός της Αττικής, διότι γνωρίζουν ότι ο χρόνος είναι υπέρ αυ- τών που έχουν την υπομονή ή τα χρή- ματα να περιμένουν, ότι νομοτελειακά οι κύκλοι επαναλαμβάνονται και η κο- ρυφή θα γίνει πυθμένας και ο πυθμένας κορυφή. Αλλά σαφώς ακόμα και στους μεγάλους «παίκτες» υπάρχει διαφορά φιλοσοφικής προσέγγισης της επέν- δυσης, γιατί κάποια funds επιδιώκουν γρήγορες υπεραξίες και αλλαγή θέσης σε 2-3 χρόνια, ενώ άλλα έχουν πιο μα- κροχρόνιο ορίζοντα και επενδύουν, κα- τασκευάζουν, μισθώνουν, δημιουργούν υπεραξία και μετά αποεπενδύουν σε εύλογο τίμημα. Τέλος, ένα νέο προϊόν που προέκυψε, σαν θετική απόρροια της Covid-19 –ει- δικά για την Ελλάδα–, είναι οι λεγόμενοι ψηφιακοί νομάδες (digital nomads), δηλαδή τα στελέχη εταιρειών ή επαγ- γελματίες (προγραμματιστές, δημοσι- ογράφοι, συγγραφείς, γραφίστες κ.λπ .) που ενώ η έδρα της εταιρείας τους και γενικότερα ο φυσικός χώρος εργασίας τους είναι σε άλλη χώρα, η τεχνολογία τούς προσφέρει τη δυνατότητα να ερ- γάζονται μακριά από τη βάση τους. Η Ελλάδα προσφέρει δεκάδες επιλογές σε παραθαλάσσιες περιοχές και νησιά αλλά και στην ηπειρωτική χώρα, η οποία λόγω του εύκρατου κλίματός της προσέλκυσε κατά τη διάρκεια της πανδημίας πολίτες από διάφορες χώρες, που είδαν μία άλλη διάσταση της απομακρυσμένης εργασίας, σ’ ένα ιδανικό φυσικό περιβάλλον. Σε αυτό θα συνεπικουρήσει η δημιουργία των data centers, του προϊόντος του μέλλοντος, από τη στιγμή που η ζήτηση για δεδο- μένα βαίνει συνεχώς αυξανόμενη. Αξί- ζει να σημειωθεί πως η Microsoft επέλε- ξε να κάνει την Ελλάδα την 8η χώρα της ΕΕ για τη μεταφορά και αποθήκευση των δεδομένων του cloud, αλλάζοντας με αυτό τον τρόπο τον χάρτη του real estate της περιοχής των Μεσογείων, αλ- λά και για όπου αλλού εγκατασταθεί. Όπως και να έχει, στον ορίζοντα 5-10 ετών με προβολή στο μέλλον –πλην ακραίων γεγονότων– θα δούμε την Αθήνα σαν ένα μέρος όπου θα λάτρευε να ζει κανείς. Θα διαθέτει το ιστορικό κέντρο με τις συνοικίες του, ενώ θα υπάρχει και μία άλλη, κοσμοπολίτικη Αθήνα σε ακτίνα 5-25 χιλιομέτρων από το κέντρο της, προδιαγραφών και υπο- δομών Μονακό, με ελληνικό χρώμα και κλίμα. Το ζητούμενο είναι να ανέβει η αξία του τουριστικού προϊόντος, οπότε με τον ίδιο αριθμό τουριστών να υπάρ- χει πολλαπλάσιο έσοδο και όχι να πιε- σθούν οι υποδομές και η ποιότητα ζωής των κατοίκων προκειμένου να αυξηθεί ο τουρισμός. Όσον αφορά τους άλλους τουριστικούς προορισμούς, καλό θα ήταν να δοθεί έμφαση στις υποδομές τους (αεροδρόμια, λιμάνια, υδατοδρό- μια, σιδηροδρομικό δίκτυο που τελεί υπό κατασκευή) αλλά και στις άλλες μορφές τουρισμού (θρησκευτικός, χει- μερινός, ιατρικός, τρίτης ηλικίας, εκπαι- δευτικός κ.λπ .), για να οδηγηθούμε στα- διακά σε έναν δωδεκάμηνο τουρισμό, ο οποίος θα μας οδηγήσει σε διαρκείς χρηματορροές, αλλά και αύξηση του ΑΕΠ και της ευημερίας των Ελλήνων, μετά από μία «πέτρινη» δεκαετή δοκι- μασία. • Info Ο Παύλος Αβδελάς είναι πολιτικός μηχανικός, εκτιμητής ακινήτων και ασχολείται με την κτηματαγορά, το real estate και τα επαγγελματικά ακίνητα για πολλές δεκαετίες. Παρακολουθεί τις εξε- λίξεις στον τουρισμό και τις κατασκευές. Στο χαρτοφυλάκιό του έχουν υπάρξει μεγάλα ακίνητα κάθε μορφής καθώς και μικρά νησιά. ΘΕΜΑ

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=