Τουριστική Αγορά τ. 289

29 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ βοήθεια και πλέον κινδυνεύει η επιβίω- σή τους. Όπως και μεγάλη μερίδα μικρών επι- χειρήσεων που διαθέτουν τουριστικά λεωφορεία: Η στήριξη του τουριστικού λεωφορείου με ένα κόστος κτήσης από 150.000 έως 250.000 ευρώ, ήταν 1.500 ευρώ ως 2.500 ευρώ για μια επένδυ- ση που θα έπρεπε να υπήρχαν έσοδα τουλάχιστον 25-30.000 ευρώ ανά λεω- φορείο για να μπορέσει να αποσβεστεί. Ωστόσο, το μεταφορικό τους έργο ήταν πάρα πολύ περιορισμένο το 2021 και μηδενικό το 2020. Είδαμε μέτρα που λαμβάνονται από τη μια στιγμή στην άλλη (λόγω της έκτακτης κατάστασης της πανδημίας) να αλλάζουν τα δεδομένα στα ταξί- δια. Πώς αντιμετωπίζουν οι επιχειρή- σεις του κλάδου σας τις νέες αυτές συνθήκες; Τι θα συμβουλεύατε τους συναδέλφους σας; Λόγω της πανδημίας και των μέτρων που λαμβάνουν οι χώρες, γίνονται από- τομες και πολλές φορές βίαιες αλλαγές στις μετακινήσεις των ταξιδιωτών και στα πρωτόκολλα Υγείας που εφαρμό- ζονται. Ο τουριστικός πράκτορας για να παραμείνει ανταγωνιστικός αλλά και να ικανοποιεί τις απαιτήσεις των σύγ- χρονων ταξιδιωτών χρειάζεται να είναι ευέλικτος. Για να είναι ευέλικτος υπό αυ- τές τις συνθήκες, όλα τα συστατικά που συνθέτουν μια ταξιδιωτική εμπειρία, θα πρέπει αντίστοιχα να παρουσιάζουν την ίδια ευελιξία. Για παράδειγμα, οι αεροπορικές εται- ρίες θα πρέπει και αυτές να είναι ευέλι- κτες και να προχωρούν σε επιστροφή χρημάτων στον ταξιδιωτικό πράκτορα. Ομοίως, τα ξενοδοχεία που έχουν λάβει προκαταβολές για να κλείσουν δωμάτια για ένα ταξιδιωτικό πρόγραμμα θα πρέ- πει να είναι ευέλικτα στην επιστροφή χρημάτων. Όταν βάσει της Ευρωπαϊκής Οδηγίας που έχει ενσωματωθεί στο Προεδρικό Διάταγμα 7 του 2018, ο διοργανωτής οφείλει να επιστρέψει τα χρήματα στον ταξιδιώτη, αν για σοβαρούς λόγους ακυρωθεί το ταξίδι, η ίδια υποχρέωση βάσει αυτής της ταξιδιωτικής οδηγίας θα πρέπει να μετακυλίεται και σε όλους τους παράγοντες που συνθέτουν το τουριστικό πακέτο. Εξάλλου, το μεγαλύτερο κόστος στη σύνθεση ενός ταξιδιωτικού πακέτου, συνίσταται σε όλους αυτούς τους παρά- γοντες-συνεργάτες και ένα πάρα πολύ μικρό μερίδιο της τάξης του 10-15% αφορά τον ίδιο το διοργανωτή. Η συμβουλή μου, όσο δύσκολη και να φαντάζει, είναι να προσπαθήσουν –είτε αυτόνομα, είτε συσπειρωμένα– διάφο- ρες τουριστικές επιχειρήσεις, να εξα- σφαλίσουν ότι σε πιθανή αναγκαστική επιστροφή χρημάτων στον πελάτη, θα υπάρχει ανάλογη αντιμετώπιση από την αλυσίδα των προμηθευτών. Η διαχείριση του πρώτου κύματος της πανδημίας ήταν καλή και το δεύτερο καλοκαίρι. Ως προς τις τουριστικές αφί- ξεις, πήγαμε σχετικά καλύτερα από ό,τι προβλέπαμε. Όμως, αυτό που θα μπορούσε να γίνει, καλύτερα, είναι η έγκαιρη ενημέ- ρωση όλων των αγορών για τις προϋπο- θέσεις εισόδου στη χώρα μας αλλά και σε άλλες χώρες. Αυτό είναι απαραίτητο για να μπορέσουν οι tour operators του εξωτερικού και τα ελληνικά τουριστικά γραφεία που συνεργάζονται μαζί τους να κάνουν καλύτερο προγραμματισμό για τις αφίξεις. Έχει εκφραστεί η άποψη από φορείς και επιχειρηματίες του τουρισμού ότι οι όποιοι περιορισμοί και μέτρα επιβάλλονται, θα πρέπει να επιβάλ- λονται σε επίπεδο ατόμων και όχι κρατών. Ποια είναι η άποψή σας (προσωπική και του HATTA). Η προσωπική μου άποψη, όπως και του συνόλου του Δ.Σ του ΗΑΤΤΑ αλλά και των μελών του, είναι ότι η επικινδυ- νότητα των ταξιδιωτών δεν θα πρέπει να εκτιμάται βάσει της χώρας προέ- λευσης αλλά να κρίνεται σε ατομικό επίπεδο. Όπως έχουμε επισημάνει και στους αρμόδιους κρατικούς φορείς στο πα- ρελθόν, οι αποκλεισμοί δεν θα πρέπει να αφορούν κράτη αλλά τον καθορισμό προϋποθέσεων που θα πρέπει να πλη- ρούν οι ταξιδιώτες μεμονωμένα, ώστε να ταξιδέψουν σε έναν προορισμό (π.χ. πλήρης εμβολιασμός, τεστ ή οποιοδή- ποτε άλλο μέτρο σε ατομικό επίπεδο). Συνδιαφήμιση - Αναπτυξιακός Νό- μος, σχολιάστε παρακαλώ… Στο πρότυπο της συμφωνίας συνδι- αφήμισης της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου με την TUI, θα μπορούσαν να υπάρξουν αντίστοιχες συμφωνίες και για τα ελλη- νικά τουριστικά γραφεία, τα οποία προ- σελκύουν και εισερχόμενο τουρισμό, αν και σε μικρότερη κλίμακα σε σύγκριση με τους μεγάλους tour operators. Ωστό- σο, αθροιστικά, τα τουριστικά γραφεία θα είχαν πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα όχι απλώς στην εισροή Ευρωπαίων τα- ξιδιωτών αλλά και σε επίπεδο άλλων, καθιερωμένων ή αναπτυσσόμενων αγο- ρών για την Ελλάδα όπως η Λ. Αμερική, η Ν.Α. Ασία, η Ιαπωνία, οι ΗΠΑ, ο Κανα- δάς και η Αυστραλία. Ο Αναπτυξιακός Νόμος δεν περι- λαμβάνει τα τουριστικά γραφεία. Τα τουριστικά γραφεία θα πρέπει να επιδο- τηθούν ώστε να έχουν ανταγωνιστική παρουσία και να προβάλλουν τον ελλη- νικό τουρισμό στις ξένες αγορές. Ο κλάδος μας έμεινε έξω από το κάδρο των επενδύσεων κατά την περα- σμένη διετία της πανδημίας. Επιπλέον, αρκετά τουριστικά γραφεία δεν πλη- ρούσαν τα κριτήρια της κρατικής επι- δότησης, με αποτέλεσμα να πλήττεται η ανταγωνιστικότητα αλλά και η ίδια η επιβίωσή τους. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι ενώ στο πρόγραμμα «Ελλάδα 2.0» δίνεται έμφα- ση στην πράσινη μετάβαση και στον εναλλακτικό τουρισμό, από τη στιγμή που τα τουριστικά γραφεία δεν λαμβά- νουν επιδοτήσεις, δεν θα καταφέρουν να μπουν στην νέα εποχή των πράσινων «επιταγών» (λόγω της αδυναμίας ανανέ- ωσης του στόλου των τουριστικών λε- ωφορείων, του σημαντικότερου μέσου μεταφοράς στον τουρισμό). Επιπλέον, τα τουριστικά γραφεία δεν θα μπορούν να διαμορφώνουν νέα τουριστικά πα- κέτα εναλλακτικού τουρισμού, γιατί δεν θα έχουν στα χέρια τους τα κατάλληλα αναπτυξιακά εργαλεία, όπως οχήματα ειδικού σκοπού μεταφοράς (τζιπ, μίνι βαν κ.λπ. ). Τέλος, δεν τους δίνεται η δυνατότητα να γνωρίσουν και να προ- ωθήσουν περιοχές πέραν των καθαρά τουριστικών, γιατί τους λείπουν τα κα- τάλληλα κεφάλαια. • “ Η επικινδυνότητα των ταξιδιωτών δεν θα πρέπει να εκτιμάται βάσει της χώρας προέλευσης, αλλά να κρίνεται σε ατομικό επίπεδο. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=