Τουριστική Αγορά τ. 289
3 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ EDITORIAL Compupress A.E. Κεντρικά Γραφεία: 2 ο χλμ. Λεωφ. Μαρκοπούλου, 19400 Κορωπί, τηλ.: 210 9238672, fax: 210 9216847, e-mail: cpress@compupress.gr ΕΚΔΟΤΗΣ: Nίκος Μανούσος ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: Ιωάννης Πατρίκος ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ MARKETING: Λουκία Ταλιαδώρου ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: Σπύρος Ζούγρης ΣΥΝΤΑΞΗ: Μαύρα Σαραντοπούλου, Άννα Κωνσταντουλάκη, Σοφία Παπαδέα, Θύμιος Κάκος, Δημήτρης Σταθόπουλος ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ: Δέσποινα Προβιδάκη, Κέλλη Αντωνάκου ΥΠΕΥθΥΝΟΣ DTP: Δημήτρης Μελένιος ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ: Ζαμπέτα Τούρλου ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ: Παυλίνα Μπεθάνη ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ: Iωάννης Τζίφας ΕΚΤΥΠΩΣΗ - ΒΙΒΛΙΟΔΕΣΙΑ: ΣΠΥΡΟΥ AE ΚΩΔΙΚΟΣ ISSN: 1105-5529 www.touristiki-agora.gr, e-mail: ta@compupress.gr , ΤιμΗ τΕΥχουΣ: € 5,00 ΚΩΔΙΚΟΣ: 011641 Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική, περιληπτική, κατά παράφραση ή διασκευή/απόδοση του περιεχομένου του ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ, με οποιονδήποτε τρόπο, μηχανικό, ηλεκτρονικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια της Compupress A.E., όπως ορίζει ο νόμος 2121/1993, η Διεθνής Σύμβαση της Βέρνης περί πνευματικής ιδιοκτησίας και οι κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα. Τ α μέτρα προστασίας και προφύλαξης από τη διασπορά του Covid19 χαλαρώνουν τόσο εντός της χώρας, όσο και σε διεθνές και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ο κόσμος είναι διψασμένος για διακοπές και έτοιμος να ξοδέψει περισσότερα χρήματα για να τις απολαύσει. Οι κρατήσεις, άλλωστε, δείχνουν σημαντική ανοδική πορεία. Μεγάλοι tour operators (π.χ. TUI) υπόσχονται αύξηση των τουριστών, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο να υπερβούμε τα μεγέθη του 2019. Η φετινή τουριστική περίοδος φαίνεται να ξεκινάει νωρίτερα από άλλες χρονιές· θα έλεγε, μάλιστα, κανείς ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια άκρως αισιόδοξη περίοδο ανάκαμψης. Ωστόσο, όπως συνήθως συμβαίνει, τα αναμφισβήτητα αισιόδοξα προαναφερθέντα στοιχεία συνοδεύονται από μια σειρά επιφυλάξεων, «διευκρινίσεων» και ερωτημάτων από όσους επιχειρούν να σκιαγραφήσουν με αντικειμενικότητα την υφιστάμενη κατάσταση και τις προοπτικές για τον ελληνικό Τουρισμό. Καταρχήν τα αυτονόητα: Η εξέλιξη της πανδημίας καθώς και τα ενδεχόμενα μέτρα που θα ληφθούν τόσο από τη χώρα μας όσο και από διαφορετικές κυβερνήσεις/χώρες μπορούν να επηρεάσουν σοβαρά και τα- χύτατα τα δεδομένα της ζήτησης. Οι αλλαγές μπορούν να έχουν θετικό ή αρνητικό πρόσημο με καταιγισμό ακυρώσεων – το έχουμε δει και ελπίζουμε να μην το ξαναδούμε. Τα θέματα υγείας και ασφάλειας συνεχίζουν να αποτελούν πρωτεύοντα ρόλο στις αποφάσεις των τουριστών. Η Ελλάδα έχει πολύ καλή εικόνα ως ασφαλής προορισμός, αλλά δεν έχει όμως και τόσο καλά στατιστικά στοιχεία να επιδείξει. Η γεωπολιτική κρίση που αφορά την ένταση που υπάρχει στις σχέσεις Ουκρανίας-Ρωσίας και τις διαστάσεις που θα λάβει η πολεμική σύγκρουση, θα μπορούσαν να επιδράσουν αρνητικά τον ευαίσθητο στις κρίσεις τουρισμό. Επισήμως η ελληνική κυβέρνηση έχει ανεβάσει τον στόχο για τα τουριστικά έσοδα στα 15 δισ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 80%-85% αυτών του 2019 και εύλογα στηρίζεται σε δηλώσεις όπως αυτή του διευθύνοντος συμβούλου της TUI Group, Φρίντριχ Γιούσεν, που προβλέπει πως φέτος (αν όλα πάνε καλά) θα μπορέσει να φέρει στην Ελλάδα 3 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι περίπου 2,8 εκατ. το 2019. Αυτό που δεν διευκρινίζει η TUI είναι σε τι τιμές και με ποιους όρους θα έρθουν αυτοί οι τουρίστες. Και εδώ ανοίγει ένα άλλο σοβαρό ζήτημα, αυτό της ρευστότητας (κεφάλαια κίνησης) που απαιτείται για να ανοίξουν τα ξενοδοχεία και παραδοσιακά προερχόταν από τις προκαταβολές που σήμερα δεν υπάρχουν. Οι tour operators έχουν «καεί» –όπως και τα ξενοδοχεία– από τα απότομα σκαμπανεβάσματα της ζήτησης και των ακυρώσεων. Σε πολλές περιπτώσεις αναγκάστηκαν να επι- στρέψουν στους πελάτες τους τα χρήματα που εισέπραξαν, χωρίς να μπορέσουν να πάρουν πίσω τα χρήματα που είχαν δώσει στα ξενοδοχεία ως προκαταβολές. Έτσι, σήμερα, δεν δείχνουν καμία διάθεση να αναλάβουν το ρίσκο των προκαταβολών. Προκαταβολές που αξιοποιούσαν τα ξενοδοχεία ως κεφάλαια κίνησης για να ανοίξουν. Θα ήταν εύλογο οι τράπεζες να παρέχουν στα ξενοδοχεία αυτά τα απαραίτητα κεφάλαια κίνησης. Το κάνουν; Όχι στο βαθμό που θα «όφειλαν», υποστηρίζουν κάποιοι εκπρόσωποι ξενοδόχων, αναφέροντας το γνωστό «οι τράπεζες δανείζουν μόνο όσους δεν έχουν ανάγκη». Τέλος, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι τα νούμερα των αυξημένων κρατήσεων στα οποία αναφέρονται οι tour operators αφορούν τα συγκεκριμένα ξενοδοχεία που συνεργάζονται μαζί τους. Τι συμβαίνει με τα υπόλοιπα καταλύματα; Εξαρτάται από το πόσο έχουν εξασφαλίσει / επενδύσει σε άλλα κανάλια διανομής, καθώς και από το εάν τα βάσιμα υπεραισιόδοξα σενάρια επαληθευτούν. Οι ενδείξεις για ισχυρή ανάκαμψη είναι σαφείς, αλλά τα ερωτηματικά παραμένουν και αναμένουν τις εξελίξεις για να απαντηθούν. Σπύρος Ζούγρης ενδείξεις ανάκαμψης …με ερωτηματικά
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=