Τουριστική Αγορά τ. 289

43 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ γίνει ωστόσο αυτό, πρέπει να κινηθούμε εγκαίρως και να προετοιμάσουμε το έδαφος προκειμένου να προσελκύσουμε τους επισκέπτες, αξιοποιώ- ντας κάθε θετικό χαρτί της Αθήνας και κάθε πλεο- νέκτημα έναντι του ανταγωνισμού. Το τελευταίο καιρό παρατηρούμε ιδιαίτερα αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον για την δημιουργία / ανακαίνιση κ.λπ. καταλυμάτων. Πού οφείλεται αυτό; Η προσέλκυση επενδυτικού ενδιαφέροντος για την Αθήνα οφείλεται, πιστεύω, κυρίως στις μελλο- ντική της δυναμική σε επίπεδο real estate. Οι τιμές στα ακίνητα είναι ακόμα χαμηλές σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, ενώ τα επόμενα χρόνια μεγάλα έργα θα αλλάξουν τη φυσιογνωμία της πόλης προς το καλύτερο. Φυσικά, υπάρχουν και τα συγκριτικά πλεονε- κτήματα του προορισμού που οι επενδυτές λαμ- βάνουν υπ’ όψην. Θα χρειαστεί, ωστόσο, να εντα- θούν οι προσπάθειες ενίσχυσης της ζήτησης. Οι προσπάθειες προσέλκυσης τουριστικής κί- νησης / ζήτησης είναι επαρκείς ποσοτικά και ποιοτικά, ώστε να καλύψουν την αυξανόμενη προσφορά σε κλίνες που παρατηρούμε στην Αθήνα; Χρειαζόμαστε ειδικές υποδομές για την ανά- πτυξη του αθηναϊκού τουρισμού. Ως προορισμός έχουμε πραγματικά μοναδικά πλεονεκτήματα πολλά από τα οποία είναι ανεκμετάλλευτα. Αυτά πρέπει να αξιοποιηθούν. Είναι εντυπωσιακό αλλά και χαρακτηριστικό το εύρημα της μελέτης για την Ικανοποίηση των Επισκεπτών που πραγματο- ποιούμε κάθε χρόνο. Σε αυτήν καταγράψαμε ότι το 50% των τουριστών στην Αθήνα δεν γνώριζε καν ότι υπάρχει θάλασσα και μάλιστα κατάλληλη για κολύμβηση ή νησιά σε τόσο κοντινή απόστα- ση -για ημερήσιες αποδράσεις. Υποδομές είναι κατά την άποψή μου όλα όσα μας αφορούν: από καλύτερους δρόμους μέχρι την αντιμετώπιση της ουράς για εισιτήριο στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία ή τη δημι- ουργία ενός μεγάλου συνεδριακού κέντρου. Επίσης, το Τατόϊ, η Πάρνηθα, το Λαύριο, ο Μα- ραθώνας και άλλα σημεία της Αττικής,τα νησιά του Αργοσαρωνικού, ακόμα και θεματικές προ- τάσεις και επιλογές όπως π.χ. ο γαστρονομικός τουρισμός και τα εστιατόρια της πόλης, ο Οινο- τουρισμός και οι Αμπελώνες της Αττικής, είναι άγνωστα σε μεγάλο βαθμό. Όλα αυτά χρειάζονται υποδομές, προβολή και προώθηση. Υπάρχει σχέδιο προβολής και προώθησης για το 2022 αλλά χρειάζεται χρόνος για να αποδώσει. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι να υπάρξει συντονισμέ- νη προσπάθεια του ΕΟΤ, του Δήμων Αθηναίων και Περιφέρειας Αττικής αλλά και άλλων περιοχών προς μια κοινή κατεύθυνση με αυτό το σκοπό. Παραξενοδοχία: Υπάρχει στην Αθήνα; Ποιο υπολογίζεται ότι είναι το μέγεθος της; Ποιες είναι οι προτάσεις αντιμετώπισής της; Φυσικά και υπάρχει. Υπάρχουν κτίρια που έχουν δημιουργηθεί για βραχυχρόνιες μισθώσεις, υπάρχουν πολυκατοικίες με ενοικιαζόμενα διαμε- ρίσματα αλλά με ταμπέλα «hotel» χωρίς να είναι ξενοδοχεία και χωρίς φυσικά να έχουν τις υπο- χρεώσεις των ξενοδοχείων. Όλα αυτά είναι πλέον γνωστά φαινόμενα σε όλους. Δεν παρατηρούμε, ωστόσο, να γίνονται συστηματικοί έλεγχοι για θέματα «ασφάλειας», υγιεινής, προσωπικού κ.ά. στα καταλύματα αυτά... Καταλύματα κάθε τύπου, εκτιμούμε πως λειτουργούν «ελεύθερα», δημιουρ- γώντας εκτός των άλλων και συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού – σε βάρος φυσικά των νόμιμα λει- τουργούντων ξενοδοχείων. Θεωρείτε ότι η Αθήνα έχει σήμερα ή κινδυνεύ- ει να αντιμετωπίσει πρόβλημα υπερπροσφο- ράς κλινών; Εννοείται πως σε μια ελεύθερη αγορά οι επεν- δύσεις και ιδιαίτερα στον τουρισμό, που είναι ο κλάδος μας, είναι καλοδεχούμενες. Προσδίδουν κύρος και φήμη στον προορισμό, πλήθος επι- λογών και προτάσεων για τον επισκέπτη και τα οφέλη είναι πολλαπλά -και σε πολλαπλά επίπεδα- τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τις τοπικές κοινωνίες. Αυτό, ωστόσο, δεν καταργεί την ανά- γκη διαμόρφωσης –εγκαίρως– μιας μακροπρόθε- σμης στρατηγικής, ενός γενικότερου σχεδίου με βάση το τι έχουμε ήδη αλλά και το τι δεν έχουμε σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας, το τι χρειαζό- μαστε, το τι επιθυμούμε ή το τι είναι προτιμότερο να δημιουργήσουμε, πού και πώς, με ποιο χρονικό ορίζοντα κ.λπ . • Info Ο Ε. Βασιλικός είναι Γενικός Γραμματέας Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών - Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑ-ΑΑ) και Β΄Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ). Σπούδασε Hotel Management στο Παρίσι, και ασχολείται -μεταξύ άλλων - με την οικογενειακή επιχείρηση Airotel Group of Hotels και vw Co-CEO στην Capital H Hospitality.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=