Τουριστική Αγορά τ. 290

57 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Σε προηγούμενο τεύχος της νέας μας ψηφιακής έκδοσης «ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 360⁰» είχαμε θέσει το ερώτημα «Γιατί η Αθήνα είναι πρώτη και ταυτόχρονα τελευταία;» και είχαμε υποσχεθεί να επανέλθουμε στο θέμα, όπως και κάνουμε σε αυτό το άρθρο. Στο σχετικό σχόλιο αναφέρουμε: «Εξετάζοντας τα στατιστικά με ερευνητική διάθεση, προκύπτουν συχνά ενδιαφέ- ροντα ερωτήματα. Π.χ. γιατί τα ξενοδο- χεία της Αθήνας είναι πρώτα στο δείκτη ικανοποίησης πελατών GRI με 85,4%, αφήνοντας πίσω όλους τους ανταγωνιστι- κούς τους προορισμούς; (Η Βαρκελώνη ακολουθεί με το πολύ χαμηλότερο 82,7%.) Γιατί η Αθήνα, με μέση πληρότητα 68,7% (αύξηση της τάξης του 23,3% έναντι του 2021), είναι τελευταία στη θέση -θετικής- μεταβολής έναντι των ανταγωνιστών της; Και γιατί στο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμά- τιο / RevPar 85,19 ευρώ (αύξηση 53,3% έναντι του 2021) βρίσκεται πάλι στην τελευταία θέση; Γιατί, ακόμη, στη μέση τι- μή δωματίου / ADR 123,97 ευρώ (αύξηση 24,3 % έναντι του 2021) βρίσκεται στην προτελευταία θέση, με την πλέον χαμηλή μέση τιμή δωματίου στα 113,37 ευρώ (Βι- έννη) και την υψηλότερη στα 292,77 ευρώ (Παρίσι); Άλλο ερώτημα -σε κάποιο βαθμό ρητορικό, αφού ο συγκρινόμενος ανταγω- νισμός δεν είναι ο ίδιος στις δύο αναφορές / έρευνες- ωστόσο βάσιμο: Γιατί η Αθήνα δεν μπορεί να "εισπράξει" ούτε σε τιμές ούτε σε ρυθμό ανάκαμψης την καλή της φήμη; Υπερπροσφορά, υψηλό ενεργειακό και λειτουργικό κόστος, δύσκολες συνθή- κες, αβεβαιότητα για τον πόλεμο και την πανδημία, σημειώνει η ΕΞΑΑΑ. Όμως και οι άλλοι δεν τα αντιμετωπίζουν όλα αυτά; Τι μας αναγκάζει να πουλάμε φθηνότερα;» Τι λένε αναλυτικά τα στοιχεία της ΕΞΑΑΑ Μεγάλο περιθώριο για περαιτέρω βελτίωση της θέσης της στην ευρωπα- ϊκή και διεθνή τουριστική σκηνή έχει η Αθήνα, αφού βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις -έναντι των ανταγωνιστών της- σε ό,τι αφορά σειρά στοιχείων σχετικών με την ταχύτητα ανάκαμψης τιμών και πληρότητας ξενοδοχείων. Όπως σημειώνει η ΕΞΑΑΑ: «Για το υπόλοιπο του 2022 και για το 2023 είναι αναγκαίο να διερευνήσουμε από κοι- νού -Πολιτεία και Τουρισμός- τρόπους και πρακτικές για τη θωράκιση των ξε- νοδοχειακών επιχειρήσεων της Αθήνας όλων των κατηγοριών από προβλήματα όπως η υπερπροσφορά τουριστικών κλινών, το υψηλό ενεργειακό κόστος και το υψηλό κόστος προμηθειών και λειτουργίας των ξενοδοχειακών επιχει- ρήσεων, που δημιουργούν ένα δύσκο- λο περιβάλλον, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα για τον πόλεμο και την πανδημία. 2016-2019: σημαντική αύξηση του τουρισμού στην Αθήνα, μεγαλύτερη απ’ ό,τι στο σύνολο της Ελλάδας. Οι αφίξεις στα ελληνικά αεροδρόμια αυ- ξήθηκαν κατά 21%, ενώ στην Αθήνα κατά 27%. Αντίστοιχα, οι επισκέψεις κατοίκων εξωτερικού στην Αττική αυξήθηκαν από 4,5 εκατ. περίπου σε 6 εκατ. Παρά την ανάκαμψη, η δρα- στηριότητα του 2021 είναι σημαντικά χαμηλότερη από την περίοδο 2016- 2019. Μεγάλος αριθμός επισκεπτών, και μάλιστα με μακρά διάρκεια παραμο- νής, διαμένει σε καταλύματα εκτός ξενοδοχείων, όπως σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης ή σε συγγε- νείς και φίλους. Οι πολιτιστικοί πόροι της Αθήνας και της Αττικής παραμένουν σε μεγά- λο βαθμό τουριστικά αναξιοποίητοι, με εξαίρεση την Ακρόπολη και το Μουσείο της Ακρόπολης που προ- σελκύουν πολύ περισσότερους από τους μισούς επισκέπτες μουσείων και αρχαιολογικών χώρων. Τα νησιά του Αργοσαρωνικού -που εν πολλοίς είναι άγνωστα στους αλλοδαπούς επισκέπτες της Αθήνας- προσφέρουν σημαντικά περιθώρια αξιοποίησης για τη δημιουργία ενός σύνθετου και μοναδικού προϊόντος city break. Το ξενοδοχειακό δυναμικό της πόλης αυξήθηκε σημαντικά μεταξύ 2016 και 2020, ιδιαίτερα στον Κεντρι- κό Τομέα Αθηνών (+19% σε μονάδες και +13% σε δωμάτια) και ιδιαίτερα στην κατηγορία 4 αστέρων (+62% / +37% αντίστοιχα). Το 2019, η πληρότητα των ξενοδο- χείων στον Κεντρικό Τομέα Αθηνών άγγιξε το 60%, σημαντικά ψηλότερα απ’ ό,τι στους άλλους τομείς που -στην καλύτερη περίπτωση- κυμάν- θηκαν περί το 40%. Την περίοδο 2015-2019, ο κύκλος εργασιών των ξενοδοχείων εκτιμάται ότι αυξήθηκε από τα € 661 εκατ. στα € 845 εκατ. με πλέον ωφελημένα τα ξενοδοχεία 4 αστέρων (από € 187 εκατ. σε € 277 εκατ.) που είχαν και τη μεγαλύτερη αύξηση μονάδων και δωματίων. Το 2020 οι προγραμματισμένες θέ- σεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις για την Αθήνα μειώθηκαν κατά 59% σε σχέση με το 2019. Το 2021 υπήρξε αύξηση 38% σε σχέση με το 2020, ενώ για το 2022 υπάρχει αύξηση 67% σε σχέση με το 2021. Σε σύγκριση με τη Βαρκελώνη, τη Λισαβόνα, τη Μαδρίτη, το Μιλάνο και τη Ρώμη, η Αθήνα είχε το χαμηλότερο ποσοστό μεταβολής στις κρατήσεις αεροπορικών θέσεων το 2020 & 2021 σε σχέση με το 2019. Πηγη: ΙΝΣΕΤΕ - GBR Ο ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ ΓΙΑΤΙ Η ΑΘΗΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΩΤΗ; ΓΙΑΤΙ Η ΑΘΗΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ; Η υψηλή ποιότητα δεν φέρνει αντίστοιχες τιμές στα ξενοδοχεία

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=