Τουριστική Αγορά τ. 290
79 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ O Ντίνος Φραντζεσκάκης έχει μακρόχρονη πείρα και βαθιά γνώση της αγοράς των αερομεταφορών. Του θέσαμε μια σειρά από ερωτήσεις και πήραμε μερικές πολύ ενδιαφέρουσες απαντήσεις. Πώς εξελίσσεται η αεροπορική κίνηση διε- θνώς -στην Ευρώπη- και στην Ελλάδα; Οι αερομεταφορές παγκοσμίως επανέκαμψαν σε σχέση πάντα με το 2019, σε ποσοστό περί- που 85%. Ευρώπη και ΗΠΑ πήγαν πολύ καλά, αλλά η Ασία καθυστέρησε λόγω παρατεταμένων lockdown της Κίνας και της Αυστραλίας. Πάντως, η αρχική πρόβλεψη του CEO της Airbus οτι «η ανάκαμψη θα ξεκινήσει το 2023...» δεν επαλη- θεύτηκε, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να αιφνιδια- στούν και να αντιμετωπίζουν, ακόμα και σήμερα, μεγάλες ελλείψεις προσωπικού και επιτακτική ανάγκη επανεκπαίδευσης κυρίως πρωτοκόλλων ασφαλείας, λόγω της συρρίκνωσης/παύσης δρομολογίων για μεγάλο χρονικό διάστημα στη διάρκεια της πανδημίας. Στην Ελλάδα είδαμε με ικανοποίηση την Αθήνα να πλησιάζει, αλλά όχι να σπάει, το ρεκορ του 2019 μέχρι το τέλος Αυγούστου. Τα κύρια περιφερειακά αεροδρόμια, σύμφωνα με στοιχεία της Fraport, έπιασαν και ξε- πέρασαν το 2019. Δεδομένου ότι η ρωσική αγορά μηδενίστηκε φέτος, το επίτευγμα είναι σημαντικό. Η μεγαλύτερη αύξηση στην αναπλήρωση της ρω- σικής αγοράς ήρθε από την Αμερική και τον Κανα- δά. Οι εννέα ημερήσιες πτήσεις, οι 63 την εβδομά- δα από Αμερική και οι περίπου 15 την εβδομάδα από Καναδά, είναι ρεκόρ. Γίνονται προσπάθειες παράτασης των δρομολογίων για τον επόμενο χειμώνα, όπως συμβαίνει με Ισπανία, Ιταλία και Πορτογαλία εδώ και αρκετά χρόνια. Έχουν υπάρξει μεταβολές στην αγορά των αεροπορικών εταιρειών; Ποιες είναι οι γενικό- τερες τάσεις που επικρατούν στο χώρο; Ενώ στην Ευρώπη δεν βλέπουμε ραγδαίες εξελί- ξεις, στην Αμερική, που ως συνήθως είναι πρω- τοπόρος στις νέες τάσεις, βλέπουμε εξαγορές και συγχωνεύσεις εταιρειών, π.χ. JetBlue, Westjet κ.ά. Στην Ευρώπη υπάρχει κάποια κινητικότητα, προς το παρόν μόνο στον χώρο των εταιρειών χαμηλού κόστους. Επίσης, παρακολουθούμε την εξέλιξη με τις αδειοδοτήσεις υδατοδρομίων που προχωρούν με πολύ αργά βήματα και είναι αμφίβολο αν θα δούμε υδροπλάνα να απογειώνονται από μητρο- πολιτικά κέντρα μέσα στο επόμενο καλοκαίρι. Τελευταίως, βλέπουμε όμως κάποιες προσπάθειες ανάπτυξης μικρότερων ενδο-νησιωτικών πτήσεων, π.χ. η Cycladic (I Fly) με έδρα τα Μέγαρα να είναι έτοιμη να απογειωθεί με 3 αεροπλάνα 8 θέσεων, συνδέοντας νησιά αιχμής. Η Aegean στηρίχθηκε οικονομικά και ευτυχώς άντεξε την κρίση της παν- δημίας, όπως επίσης και η μικρότερου μεγέθους εταιρεία Sky Express. Και οι δύο συνεχίζουν να ανα- πτύσσονται με νέα δρομολόγια και προσφέρουν σημαντικά στο τουριστικό προϊόν της χώρας. Σχολιάστε τις πρόσφατες εξελίξεις - κινήσεις - διαπραγματεύσεις της Ryanair. H κλασική τακτική της Ryanair είναι να ζητά συ- νεχώς μειώσεις φόρων και τελών, διαφορετικά να απειλεί με κλείσιμο πτήσεων, όπως έκανε πρό- σφατα με την Αθήνα. Η αυξημένη ζήτηση όμως του προορισμού τής δημιουργεί προβλήματα και χάνει μερίδια αγοράς προς άλλες εταιρείες χαμη- λού κόστους. Το καλοκαίρι, φυσικά, θα αναλάβει τις πτήσεις. • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΗΠΑ και ΚαναδάΣ κάλυψαν ΤΙΣ ΡΩΣΙΚΕΣ απώλειΕΣ Ντίνος Φραντζεσκάκης Γενικός διευθυντής της Discover the World Ελλάδας και Κύπρου
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=