Τουριστική Αγορά τ. 290
89 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ νει από τις μεθόδους απολύμανσης μέ- χρι τις δυνατότητες για μείωση της απα- ραίτητης επαφής μέσω της υιοθέτησης τεχνολογιών ανέπαφων εφαρμογών, σε μια σειρά από διαδικασίες, όπως οι πλη- ρωμές, το check-in, η χρήση κλειδιών στα δωμάτια και άλλους χώρους που απαιτούν ελεγχόμενη πρόσβαση, μέσω εφαρμογών σε κινητά τηλέφωνα. Σε πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη στο U.S. National Library of Medicine με θέμα «Covid & Hospitality 5.0» εξετάζο- νται οι επιδράσεις στη λειτουργία των ξενοδοχείων. Ο όρος Hospitality 5.0 είναι συναφής με το Industry 5.0, το θεωρού- μενο 5ο στάδιο της βιομηχανικής επανά- στασης, η αρχή του οποίου τοποθετείται χρονικά στο 2020 και αφορά τη συνερ- γασία (Co-Working) ανθρώπου και τε- χνολογίας. Το «Hospitality 5.0» περιλαμ- βάνει εφαρμογές AI, ρομπότ, αυτομα- τισμούς, VR/AR, κινητή τεχνολογία. Στη μελέτη παρατίθενται προβληματισμοί γυρω απ’ το πώς η τεχνολογία μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διευ- κόλυνση της υγιεινής, της καθαριότητας και της ασφάλειας, ιδιαίτερα σε χώρους, διαδικασίες και αντικείμενα συχνής επα- φής στα ξενοδοχεία. Επίσης, γίνεται αναφορά στα πρωτό- κολλα για τη διασφάλιση της ασφάλειας των επισκεπτών και του προσωπικού του ξενοδοχείου που πρότεινε το 2020 το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTC). Τα πρωτόκολλα πε- ριλαμβάνουν την αξιοποίηση ανέπαφων τεχνολογιών, όπως ηλεκτροστατικών ψεκαστήρων, αυτοματοποιημένων καθαριστών αέρα υπεριώδους φωτός, ενσωματωμένων αισθητήρων αέρα και συσκευών καθαρισμού αέρα με δυνα- τότητα αφαίρεσης σωματιδίων (και του ιού), μέσω προηγμένης τεχνολογίας, δι- ασφαλίζοντας υγιεινή, καθαριότητα και ασφάλεια. Ενδιαφέρον παρουσιάζει ο προβλη- ματισμός για τη μεταβολή στους ρόλους των εργαζομένων, όταν τα ξενοδοχεία υιοθετούν τις τεχνολογίες Hospitality 5.0. Για παράδειγμα ο ρόλος του προσω- πικού καθαριότητας θα μεταβληθεί από τα γενικά καθήκοντα καθαρισμού και καθαριότητας, στην οπτική παρακολού- θηση των σταθμών απολύμανσης με την υιοθέτηση της σχετικής τεχνολογίας στη βιομηχανία φιλοξενίας. Αρχιτεκτονική και εσωτερική διακόσμηση Σε άρθρο του Travel Weekly, ο P. Taylor, επικεφαλής εταιρείας αρχιτεκτονικής και εσωτερικής διακόσμησης που εστιάζει στα ξενοδοχεία, αναφέρει ότι σε πολλά από τα έργα (ξενοδοχεία) που σταμάτησαν κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους της πανδημίας, υπήρχε η σκέψη να σχεδιαστούν έτσι ώστε ο επισκέπτης να έλθει στο ξενοδοχείο και να μην χρειάζεται να αγγίξει τίποτα. Για παράδειγμα, οι πόρτες ενός ανελκυ- στήρα μπορεί να ανοίξουν κι ο επισκέ- πτης να μπει και να πει σε ποιον όροφο θέλει να πάει. Στη συνέχεια, όμως, καθώς οι επιστή- μονες έμαθαν ότι ο Covid-19 εξαπλώ- νεται πιο εύκολα μέσω του αέρα παρά μέσω των επιφανειών, πολλές από τις αλλαγές αυτές δεν πραγματοποιήθηκαν. Παρ’ όλο που οι πιο δραστικές αλλαγές που εξετάστηκαν προς αυτή την κατεύ- θυνση δεν υλοποιήθηκαν, η πανδημία έχει αλλάξει σαφώς τον σχεδιασμό του ξενοδοχείου. Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στην υιοθέτηση νέας τεχνολογίας, η πανδημία επιτάχυνε τις υπάρχουσες τάσεις. Σε άλλους τομείς, όπως ο σχεδιασμός και η διακόσμηση των δωματίων, ο Covid-19 πυροδότησε νέες κατευθύν- σεις. Και τώρα, καθώς ο κόσμος διανύει τον τρίτο χρόνο της πανδημίας, ο αντί- κτυπος στη γενική φιλοσοφία σχεδια- σμού ξενοδοχείων όσον αφορά τους
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=