Τουριστική Αγορά τ. 290
96 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ O Στέλιος Μάντζαρης, με τις ιδιότητές του ως ξενοδόχος, πρόεδρος της Εν. Ξενοδό- χων Λήμνου, μέλος του ΔΣ του ΞΕΕ και ιδρυτής της Destination-Management.co, εταιρείας που ασχολείται με την τουριστική ανά- πτυξη περιοχών, έχει σφαιρική γνώση επί του θέματος. Σε αυτό το άρθρο αναφέρει βασικά στοιχεία, που κρίνο- νται απαραίτητα για κάθε επιστημονικά καταρτισμένη προσπάθεια τουριστικής ανάπτυξης μιας περιοχής. Η διαχείριση προορισμών είναι γνώριμη διαδικασία στις χώρες που εκλαμβάνουν τον τουρισμό, αλλά και την όλη οικονομική αλυσίδα που αυτός δημιουργεί, ως ένα σοβαρό σημείο αναφοράς για την ευημερία της χώρας τους συνολικά, αλλά και των περιοχών τους ξεχωριστά. Λειτουργεί δε κυρίως ως μέσο ολοκληρωμένης μελέτης της τοπικής και εθνικής ανάπτυξης και αποτελεί πολύπλοκη διαδικασία, γιατί ξεκινά από τα σπλάχνα της ήδη δημι- ουργημένης κοινωνίας, των θεσμών και των οικονομικών δεδομένων της. Στην Ελλάδα, ο τουρισμός μάς έχει έρθει «ως δώρο εξ ουρανού»! Γι’ αυτό και κανείς ουσιαστικά δεν δίνει την απαραίτητη προσοχή στο τι πραγ- ματικά χρειάζεται κάθε περιοχή για να αναπτυχθεί τουριστικά. Οι λίγοι άνθρωποι κάθε τόπου που ασχολού- νται επίσημα, δεν λαμβάνονται σοβαρά υπόψη από την κεντρική διοίκηση. Αποτέλεσμα είναι να σκοντάφτουν όλοι σε γραφειοκρατικά γρανάζια που συνήθως δεν έχουν καμία σχέση με το τι -ουσιαστικά- χρειάζεται κάθε μέρος που αναλύεται. Επί της ουσίας, που- θενά δεν εμπλέκονται συστηματικά οι κυρίως ενδιαφερόμενοι, που δεν είναι άλλοι από αυτούς που μένουν, εργάζονται, βιώνουν την ανάπτυξη και τα επακόλουθά της, αλλά και αντι- λαμβάνονται -άλλοι με καλό και άλλοι με κακό μάτι- το τι γίνεται γύρω τους. Αυτοί, οι λεγόμενοι stakeholders ή αλλιώς «ομάδες επιρροής», που είναι οι βασικοί παράγοντες κάθε περιοχής, συνήθως δεν έχουν άποψη αν και είναι η βασική πλειονότητα. Και κανένας δεν τους ρωτά και κυρίως κανένας δεν τους εξηγεί, αλλά είναι υποχρεωμένοι να αποδέχονται ό,τι τους δίνεται έτοιμο σαν μασημένη τροφή. Αντίστοιχα, στους ώριμους προο- ρισμούς, οι οργανισμοί διαχείρισης προορισμών (DMO) παρέχουν τοπικές υπηρεσίες για τους επισκέπτες και εκπληρώνουν τις λειτουργίες μάρκε- τινγκ του προορισμού. Από την πλευρά της ζήτησης, εστι- άζουν τις δραστηριότητές τους στην οικοδόμηση εικόνας και φήμης, στο προϊόν και στη διαχείριση των πωλή- σεων και της διανομής. Από την πλευρά της προσφοράς, MARKETING Destination Management Companies Ανάγκη ανάπτυξης και διαχείρισης των προορισμών μας μέσω φορέων διαχείρισης τουριστικού προορισμού DMCs
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=