Τουριστική Αγορά τ. 290
97 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ασχολούνται με διάφορες λειτουρ- γίες όπως υπηρεσίες πληροφόρησης, συντονισμό μεταξύ των τουριστικών ΜΜΕ, λειτουργία ή υποστήριξη υποδο- μών, καθώς και λειτουργίες σχεδιασμού προορισμών. Παραδοσιακά αυτές οι τοπικές DMO, που όπως αναφέραμε βρίσκονται κυρίως σε ώριμους τουριστικούς προ- ορισμούς, οργανώνονται ως περισσό- τερο ή λιγότερο δημόσιες διοικήσεις και αρχές ή ως συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, καλύπτοντας ως επί το πλείστον την επικράτεια, και είναι υπεύθυνες για τις υπηρεσίες σε έναν ή περισσότερους δήμους. Καθώς οι παραδοσιακοί κοινοτικοί προορι- σμοί πρέπει να ανταγωνίζονται τους εταιρικούς προορισμούς, όπως τα θέρετρα, τα θεματικά πάρκα ή ακόμη και τα κρουαζιερόπλοια, οι αντίστοιχοι DMO πρέπει να αποτελούν σύγχρονα, προσανατολισμένα στην αγορά κέντρα παροχής υπηρεσιών. Ο δρόμος για την επιτυχημένη διαχείριση ενός προορισμού Η επιστημονική μεθοδολογία που πρέπει να χρησιμοποιηθεί, ώστε η δια- χείριση των προορισμών να είναι επιτυ- χής είναι η παρακάτω: 1. Οικοδόμηση σχέσεων καθώς και μελέτη δεδομένων στο πεδίο. Στο επίπεδο αυτό, η μελέτη πρέπει να ανα- πτυχθεί με δημιουργία SWOT analysis ανά μονάδα εμπλεκόμενων φορέων και κατόπιν στο σύνολο των αποτελεσμά- των, ώστε να παρουσιαστούν το όραμα και η πραγματική εικόνα και δυναμική κάθε προορισμού. 2. Εύρεση ωριμότητας προορισμού. Για να επιτευχθεί αυτό, απαραίτητη είναι η συγκέντρωση δεδομένων με συγκεκριμένη αειφορική αναπτυξιακή γραμμή. Επίσης, ανάπτυξη ήδη υπαρ- χόντων πόρων, με άμεση συνεργασία των stakeholders των περιοχών. Αυτό προϋποθέτει ότι υπάρχει αποδοχή των δεδομένων που κάθε τόπος είτε έχει αναπτύξει είτε έχει προγραμματίσει να αναπτύξει. Εδώ πλέον είμαστε στη φάση της ενοποίησης δεδομένων και δημιουρ- γίας ενός πάγιου «σφιχτού» σχήματος κάθε περιοχής, που θα βασίζεται στις αρχές της αειφορίας και του green marketing. Σημαντικό σε αυτή τη δεδο- μένη στιγμή είναι η εύρεση και ανά- πτυξη των χρηματοδοτικών εργαλείων για την πραγματοποίηση των στόχων. Επίσης, σ’ αυτό το σημείο, είναι απαραί- τητη η δημιουργία δομημένου αφηγή- ματος -storytelling- μέσα από κείμενα και εικόνες (content). 3. Δημιουργία συγκεκριμένων δομών και συνεργασιών που θα αποφέρουν το πραγματικό αποτέλεσμα της γνώσης της ανάπτυξης ενός προορισμού. 4. Εφαρμογή όλων των αποτελε- σμάτων μέσα από συγκεκριμένους επιστημονικούς τρόπους και με τη συμπαράσταση όλων αυτών που συμ- μετείχαν στη μελέτη κάθε περιοχής. Εκπαίδευση και εφαρμογή πηγαίνουν μαζί σε αυτό το σημείο. Χρησιμοποί- ηση του marketing καθώς και δημιουρ- γία destination branding, που έχουμε αποδεχτεί από κοινού. 5. Έλεγχος των εφαρμοσμένων δεδομένων και εφαρμογή διορθωτικών κινήσεων όπου χρειαστεί. Η χώρα μας έχει πλέον άμεση ανάγκη για να δημιουργήσει φορείς διαχεί- ρισης προορισμού, να δημιουργήσει «τουριστικό όραμα». Οι εποχές που ο ήλιος, η θάλασσα και η άμμος, αρκού- σαν για την τουριστική ανάπτυξη μιας περιοχής έχουν παρέλθει και η ανά- πτυξη ενός τουριστικού προορισμού απαιτεί την ανάδειξη της ιδιαιτερότη- τας κάθε τόπου. Πρέπει εδώ, για να μην έχουμε λάθος εντυπώσεις σχετικά με το τουριστικό project της χώρας μας, να θυμίσουμε στους αναγνώστες μας ότι η Ελλάδα κατατάχθηκε στην 25η θέση ως παγκόσμιος προορισμός το 2019! Πρέπει επίσης να μην ξεχνάμε ότι η σωστή τοποθέτηση προϊόντων στην αγορά αποφέρει και την απαραίτητη χρηματική και οικονομική απόδοση και ευμάρεια. Οπότε, έστω και το 2022, ιδού πεδίο δόξης λαμπρό για τους δημάρχους και τους περιφερειάρχες της χώρας μας, να βοηθήσουν στη δημιουργία μιας ακόμη υποδομής, που λέγεται «φορέας διαχείρισης τουριστι- κού προορισμού». • Η καταγραφή των stakeholders (εμπλεκόμενων / ενδιαφερόμενων μελών) των περιοχών αποτελεί βασικό έργο του σχεδιασμού τουριστικής ανάπτυξης. Info Ο Στέλιος Α. Μάντζαρης MSc Πρόεδρος Ξενοδόχων Λήμνου, Μέλος ΔΣ ΞΕΕ. Επιχειρηματίας, Ιδρυτής της Destination- Management.co www.destination-management.co
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=