Τουριστική Αγορά τ. 290
98 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Απόψεις και Σχόλια Ο Περιηγητής Ο τουρισμός δεν είναι ελκυστικός (?) Οι ελλείψεις σε προσωπικό στον τομέα του τουρισμού είναι ένα από τα σημαντικότερα θέματα / προβλήματα του κλάδου εντός και εκτός Ελλάδας. Ο τουρι- σμός έχασε τους εργαζομένους του κατά τη διάρκεια της κρίσης, που οι επιχειρή- σεις έκλεισαν. Μετά, όταν άνοιξαν ξανά, οι εργαζόμενοι δεν επέστρεψαν στο βαθμό που (ίσως) περίμεναν κάποιες τουριστικές επιχειρήσεις. Και τότε «ανακαλύψαμε» ότι ο τουρισμός δεν είναι ελκυστικός τομέας απασχόλησης. Αυτό θα πρέπει να αλλάξει. Και για να αλλάξει, απαιτείται μεσομα- κροχρόνιος προγραμματισμός. Ενέργειες, όπως αυτή του ΞΕΕ του καινοτόμου εκπαι- δευτικού προγράμματος «Φιλοξενία ΜΟΥ» για τις μαθήτριες και τους μαθητές των Β΄ και Γ΄ τάξεων του Δημοτικού Σχολείου, εί- ναι αξιέπαινες και σε σωστή κατεύθυνση. Προφανώς, βέβαια, αυτές οι ενέργειες δεν αρκούν. Να φτιάξουμε δηλαδή την «εικόνα» του στις μικρότερες ηλικίες και να προσελκύσουμε το ενδιαφέρον τους να σπουδάσουν και να ασχοληθούν επαγγελματικά με αυτόν. Όχι μόνο γιατί τα αποτελέσματα απαιτούν χρόνο για να αποδώσουν στην πράξη, αλλά και γιατί αν δεν αλλάξουν στην πραγματικότητα οι συνθήκες και οι όροι εργασίας στον του- ρισμό, οι ανάγκες δεν θα μπορέσουν να καλυφθούν με εκτάκτως εισερχόμενους εργαζόμενους. Το θέμα θα πρέπει να αντι- μετωπιστεί με ανοιχτό μυαλό, όπως πολύ σωστά σημειώνει ο Γ. Βερνίκος, εξετάζο- ντας το τι σημαίνει «τουρισμός με επίκε- ντρο τον άνθρωπο». Η κρίση που πέρασε ο τουρισμός -και όχι μόνο- τα τελευταία χρόνια άλλαξε το τοπίο σε πολλά επίπεδα. Και πολλές αλλαγές δεν έχουν ολοκληρω- θεί ακόμα. Μία από αυτές αφόρα σίγουρα τις εργασιακές σχέσεις. Το «Value» και το «Money» Το «Value for Money» τη σαιζόν που μας πέρασε περιλάμβανε αρ- κετό διαθέσιμο «Money» και ανεκτικότητα στο «Value». Όμως τα πράγματα αλλάζουν. Το διαθέσιμο «Money» μειώνεται και οι αρνητικές εμπειρίες από το υποβαθμισμέ- νο «Value» που βιώσαν οι τουρίστες στα αεροδρόμια αλλά και σε άλλες τουριστικές υπηρεσίες έχει οδηγήσει -αν μη τι άλλο- σε προβληματισμούς και επιφυλακτικότητα τους εν δυνάμει τουρίστες. Προσοχή, γιατί οι συνθήκες αλλάζουν αλλά η ανάγκη για ποιότητα είναι διαχρονική. Ποιος φοβάται την τεχνολογία; Οι νέες τεχνολογίες -που βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή ενδιαφέρο- ντος στους προβληματισμούς και στις προβλέψεις της φετινής WTM- αξιοποιού- νται στο να απαντήσουν στις ανησυχίες των τουριστών για το τι πρόκειται να αγο- ράσουν, παρέχοντάς τους εικονικά δείγμα- τα των διακοπών τους. Παρόμοιες τάσεις παρατηρούμε και στην άλλη μεγάλη αγο- ρά μας, αυτή της Γερμανίας. Οι φόβοι ότι η εικονική πραγματικότητα και τα εικονικά ταξίδια θα αντικαταστήσουν τα «πραγμα- τικά» ταξίδια με φυσική παρουσία μάλλον θα αποδειχθούν ανυπόστατες φοβίες. Η ανθρώπινη επαφή και η φυσική παρουσία έχει αποδείξει την αντοχή της σε αρκετά πεδία. Όπως οι φόβοι ότι οι online tour operators θα εξαφάνιζαν τους κλασικούς tour operators αποδειχτήκαν αβάσιμοι και σήμερα βρισκόμαστε στη συνύπαρξη και των δύο, έτσι και η εικονική πραγματικότη- τα -όσο και να προοδεύσει- δεν θα αντικα- ταστήσει τα ταξίδια. Με βάση την υφιστάμενη εικόνα αλλά και τις ήδη υπάρχουσες και καταγεγραμμένες εξελίξεις, η τεχνολογία θα αξιοποιηθεί για να εμπλουτίσει την εμπειρία των ταξιδιω- τών και θα υιοθετηθεί για να παρέχει μια καλύτερη εικόνα για το τι πρόκειται να δει και να «αγοράσει» ο ταξιδιώτης (κάτι σαν σύγχρονο «προσπέκτους»). Ίσως να ανοίξει νέες αγορές και να δημιουργήσει νέες ανάγκες, αλλά δεν θα αντικαταστήσει τα ταξίδια. Οι νέες τεχνολογίες αξιοποιού- νται ως εργαλείο και όχι ως υποκατάστατο (τουλάχιστον επιτυχημένο). Αυτό που πρέπει να προβληματίσει τις επιχειρήσεις είναι η καθυστέρηση που παρουσιάζουν στο να κατανοήσουν σε βάθος τις δυνατότητες των νέων τεχνο- λογιών, ώστε να επενδύσουν σε αυτές, με πρόγραμμα και στόχους, και όχι απλώς να παρασυρθούν από τις εξελίξεις, αντιγρά- φοντας τους ανταγωνιστές ή υπακούοντας σε όσους τους πιέσουν να τις εφαρμόσουν. Και εδώ τίθεται ένα πραγματικά σοβαρό θέμα για άλλη μια φορά. Αυτό της απου- σίας τεχνογνωσίας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Το θέμα πιστεύουμε ότι έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και θα επανέλθουμε. Ενα αρνητικό παγκόσμιο ρεκόρ Και ανάμεσα στις διάφορες πρω- τιές και βραβεύσεις προορισμών - και όχι μόνο- για τη χώρα μας ήρθε και ένα αρνητικό παγκόσμιο ρεκόρ. Η Βόρεια Ελλάδα είναι ανάμεσα στους «πιο αδικη- μένους (τουριστικά) προορισμούς» στον κόσμο, σύμφωνα με ψηφοφορία που διε- ξήχθη ανάμεσα σε κορυφαία στελέχη της ταξιδιωτικής βιομηχανίας. Στην έκθεση αναφέρεται: Παρότι η Βόρεια Ελλάδα συγκεντρώνει μικρότερο αριθμό επισκεπτών σε σχέση με τους πιο νότιους προορισμούς της και τα ελληνικά νησιά, έχει μεγάλο πλούτο τουριστικής προσφο- ράς, καθώς περιλαμβάνει τον μυθικό Όλυ- μπο και το Λιτόχωρο γνωστό και ως η πόλη των Θεών, 100 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη. Ίδου πεδίο ανάπτυξης λαμπρό… •
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=