Τουριστική Αγορά τ. 291

20 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΦΑΚΕΛΟΣ COVID : ΕΚΛΟΓΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ Τ ο τουριστικό προϊόν της Ελλάδας έχει σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, και δικαίως βρισκόμαστε στους κορυφαίους προορισμούς σε ό,τι αφορά τα μοντέλα «ήλιος θάλασσα» και «πολιτι- σμικός τουρισμός». Σήμερα, όμως, που οι συμπεριφορές και τα καταναλωτικά πρότυπα των επισκεπτών αλλάζουν και δημιουργούν νέες ανάγκες, οφείλουμε να διαβάσουμε τα μηνύματα της παγκό- σμιας αγοράς και να προχωρήσουμε στον στρατηγικό ανασχεδιασμό του του- ριστικού μας προϊόντος. Η υψηλή αντοχή του τουρισμού στην εθνική και παγκόσμια οικονομική κρίση, όπως καταγράφηκε με την έντονη αύ- ξηση των διανυκτερεύσεων αλλοδαπών τουριστών, αλλά με χαμηλότερο ρυθμό αύξησης των εισπράξεων τη δεκαετία που πέρασε, δεν μπορεί να κρύψει μια σειρά από σημαντικές διαρθρωτικές αδυναμίες του, όπως: • Χαμηλή δαπάνη, χαμηλή πληρότητα και υψηλή εξάρτηση από εξωγενείς πα- ράγοντες, που καθιστά προβληματική τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, ειδικά των καταλυμάτων. • Μονοδιάστατο προϊόν (ήλιος & θάλασσα), που συνεπάγεται υψηλή χώ- ρο-χρόνο συγκέντρωση. • Χαμηλής προστιθέμενης αξίας, «απλό» (χωρίς δραστηριότητες) και χα- μηλής ανταγωνιστικότητας τουριστικό προϊόν, που συχνά επιβιώνει μέσω χαμη- λού κόστους παραγωγής και εξωτερίκευ- σης του ιδιωτικού κόστους των επιχει- ρήσεων σε κοινωνία και περιβάλλον, με παραβιάσεις φορολογικής, εργασιακής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας. • Χαμηλό επίπεδο αρχικής εκπαίδευ- σης και έλλειψη διαρκούς κατάρτισης των εργοδοτών. • Χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης και πε- ριορισμένη κατάρτιση εργαζόμενων, με χαμηλές αμοιβές, πρόσκαιρες και επιδει- νούμενες συνθήκες εργασίας, στοιχεία που δεν τους επιτρέπουν να ταυτιστούν με την επιχείρηση και να συμβάλλουν στην επιτυχία της. • Έλλειψη ολοκληρωμένης στρατηγι- κής τουριστικής ανάπτυξης και εξειδι- κευμένων σχεδίων ανά τύπο περιοχής (νησιωτικές & παράκτιες, αστικές, «μη αναπτυγμένες») και διασύνδεσης με άλλους οικονομικούς κλάδους, με απο- τέλεσμα να υπάρχει υψηλό επίπεδο οικο- νομικών διαρροών (εισαγωγές φθηνών προϊόντων και υπηρεσιών για αντιμετώ- πιση χαμηλών εσόδων). Οι αδυναμίες αυτές καθιστούν τον τουρισμό μη βιώσιμο και δεν του επι- τρέπουν να συμβάλλει όσο μπορεί στην παραγωγική ενδυνάμωση της χώρας και στην πορεία για ένα βιώσιμο μέλλον. Η νέα κρίση που δημιούργησε η πανδημία και οι αναμενόμενες αλλαγές στη συμπε- ριφορά των τουριστών μάς οδηγούν στο να επιταχύνουμε τις αλλαγές στο παρα- γωγικό μοντέλο και του τουρισμού. Οι τρεις στόχοι του νέου τουριστικού μοντέλου Το νέο τουριστικό μοντέλο οφείλει να καλύπτει τρεις στόχους: • ικανοποίηση των καταναλωτών-τουρι- στών, • ικανοποιητικά εισοδήματα και «καλές» θέσεις εργασίας στους άμεσα εμπλεκό- μενους και • ευημερία και ποιότητα ζωής στις τοπι- κές κοινωνίες Η επίτευξη των νέων στόχων απαιτεί αλλαγή οράματος, που θα πρέπει να αξι- οποιεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας όπως: • το αίσθημα ασφάλειας και φιλοξενίας, που εκπέμπονται ως διαχρονικά στοι- χεία της τουριστικής μας εικόνας, • τη σύνδεση της τουριστικής δραστηρι- ότητας με τους ισχυρούς «μύθους» που συνδέονται με τη χώρα: – το νερό με τις τρεις διαστάσεις του (αλ- μυρό, γλυκό και ζεστό) για θαλασσοθε- ραπεία, υδροθεραπεία, θερμαλισμό και όλες τις δραστηριότητες που συνδέονται με αυτό (θαλάσσια αθλήματα, καταδύ- σεις, αλιευτικός τουρισμός, ιστιοπλοΐα, κωπηλασία, κανόε και καγιάκ κ.λπ .), για την ανάπτυξη του τουρισμού ευεξίας και, ως επέκταση, αναβάθμιση και διαφορο- ποίηση του σημερινού μοντέλου των 3S και – τον πολιτισμό, τη διατροφή και τη φύση για τη παραγωγή μοναδικών «πράσινων» εμπειριών ποιότητας, στην προσπάθεια της οργανωμένης ανάπτυ- ξης ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Οφείλουμε να διαβάσουμε τα μηνύματα της παγκόσμιας αγοράς και να προχωρήσουμε στον στρατηγικό ανασχεδιασμό του τουριστικού μας προϊόντος. Κατερίνα Νοτοπούλου Τομεάρχης Τουρισμού της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ και Βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης “ Οφείλουμε να διαβάσουμε τα μηνύματα της παγκόσμιας αγοράς και να προχωρήσουμε στον στρατηγικό ανασχεδιασμό του τουριστικού μας προϊόντος. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=