Τουριστική Αγορά τ. 291

3 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ EDITORIAL Έκδοση: COMPUPRESS M.A.E. Ροδόπης 19, 15344 Γέρακας, τηλ.: 2109238672, e-mail: cpress@compupress.gr , www.compupress.gr Εκμετάλλευση: Digital Content Α.Ε., 2 ο χλμ. Λεωφ. Μαρκοπούλου, 19400 Κορωπί, τηλ.: 2106513553, e-mail: info@digicon.gr , www.digicon.gr ΕΚΔΟΤΗΣ: Nίκος Μανούσος ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: Ιωάννης Πατρίκος ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ MARKETING: Λουκία Ταλιαδώρου ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: Σπύρος Ζούγρης ΣΥΝΤΑΞΗ: Μαύρα Σαραντοπούλου, Άννα Κωνσταντουλάκη, Σοφία Παπαδέα, Θύμιος Κάκος, Δημήτρης Σταθόπουλος ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ: Δέσποινα Προβιδάκη, Κέλλη Αντωνάκου ΥΠΕΥθΥΝΟΣ DTP: Δημήτρης Μελένιος ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ: Ζαμπέτα Τούρλου ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ: Παυλίνα Μπεθάνη ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ: Iωάννης Τζίφας ΚΩΔΙΚΟΣ ISSN: 1105-5529 www.touristiki-agora.gr, e-mail: ta@compupress.gr , ΤιμΗ τΕΥχουΣ: € 5,00 ΚΩΔΙΚΟΣ: 011641 Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική, περιληπτική, κατά παράφραση ή διασκευή/απόδοση του περιεχομένου του ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ, με οποιονδήποτε τρόπο, μηχανικό, ηλεκτρονικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια της Compupress M.A.E., όπως ορίζει ο νόμος 2121/1993, η Διεθνής Σύμβαση της Βέρνης περί πνευματικής ιδιοκτησίας και οι κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα. Π ολύ θετικά είναι τα πρώτα μηνύματα για την πορεία του ελληνικού τουρισμού τη νέα τουριστική περίοδο του 2023. Όλα τα στοιχεία συμφωνούν σε αυτό. Και οι προκρατήσεις και οι πτήσεις που προσθέτουν οι αεροπορικές εταιρείες και τα μηνύματα από τους TOs δείχνουν ότι το 2023 είναι πολύ πιθανό να εξελιχθεί σε μια ιδιαίτερα καλή χρονιά, ξεπερνώντας το 2022 και άρα έχοντας όλες τις προϋποθέσεις για να ξεπεράσει και το 2019, μια χρονιά ρεκόρ (και έτος βάσης των μετρήσεων) για τον ελληνικό τουρισμό. Όσο και αν συνεχίζει να υπάρχει μια επιφυλακτικότητα σε σχέση με τους αστάθμη- τους παράγοντες, όπως τον πόλεμο που συνεχίζεται στην Ουκρανία και την ακρίβεια που μειώνει το διαθέσιμο εισόδημα και αυξάνει την ανασφάλεια, τα δεδομένα δικαιολογούν αισιοδοξία σε ό,τι αφορά την πορεία της τουριστικής ζήτησης για τη χώρα μας. Τα θετικά αποτελέσματα που έχουμε από τα «early bookings» (πρώτες κρατήσεις) για τις καλοκαιρινές διακοπές των ξένων επισκεπτών στην Ελλάδα έχουν διπλή αξία. Αρχικά, δείχνουν ότι η Ελλάδα ως προορισμός έχει κερ- δίσει το ενδιαφέρον των τουριστών σε πολλές χώρες. Αυτό εξάλλου αποδεικνύεται και από τις βραβεύσεις και «πρωτιές» που έρχονται η μία μετά την άλλη για τη χώρα, για ειδικούς τομείς του τουριστικού μας προϊόντος, είτε αυτοί αφορούν περιοχές είτε μορφές τουρισμού και είδη διακοπών. Έπειτα, τα early bookings καταδεικνύουν την αλλαγή στον τρόπο σκέψης των τουριστών. Το να επιστρέφει ένα όλο και μεγαλύτερο κομμάτι της ζήτησης στην παλιά συνήθεια των έγκαιρων κρατήσεων των διακοπών του δείχνει ότι η αγορά επανέρχεται στην κανονικότητα, μετά από τα έντονα σκαμπανεβάσματα των τελευταίων ετών. Οι τουρίστες αισθάνονται ασφαλείς και σίγουροι ότι τα πράγματα δε θα αλλάξουν, αλλά και ότι θέλουν να κάνουν διακοπές ό,τι και αν συμβεί. Τα στοιχεία αυτά διαφοροποιούνται κάπως από αγορά σε αγορά. Πιο θετικά είναι από τις αγορές της Αγγλίας, της Αυστρίας, της Ολλανδίας, των Βαλκανίων, αλλά και της Γαλλίας. Θετικά τα μηνύματα και από τη Σκανδιναβία. Με χαμηλότερες ταχύτητες κινούνται οι κρατήσεις από τη Γερμανία και την Πολωνία. Η αγορά των ΗΠΑ, δυναμική και ελπιδοφόρα -με βάση τις επανειλημμένες αναφορές του υπουργού Τουρισμού, που όμως δεν επαληθεύτηκαν τουλάχιστον μέχρι στιγμής στο βαθμό που θα επιθυμούσε και προέβλεπε, αλλά παραμένει πολλά υποσχόμενη-, αναμένει την έναρξη των πτήσεων προς Ελλάδα τον Μάρτιο. Επίσης, ενδιαφέρον είναι το ξύπνημα του γίγαντα της Κίνας, με τις απευθείας πτήσεις που έχουν ήδη ξεκινήσει. Παρ’ όλα αυτά, το πρόσωπο των ξενοδόχων δεν είναι όσο χαρούμενο θα περίμενε κανείς με τέτοια νέα. Τι συ- γκρατεί την αισιοδοξία τους; Σίγουρα, η «αστάθεια» που δημιουργεί ο πόλεμος που συνεχίζεται, η ακρίβεια και η οικονομική ύφεση. Ωστόσο, μέσα σε όλα αυτά, υπάρχουν και δύο σοβαρές «σκιές», ακόμα και αν τα ξενοδοχεία γεμίσουν: η εύρεση προσωπικού που παραμένει πρόβλημα που εντείνεται όσο αυξάνεται και η ζήτηση, και οι τιμές που, αυξημένες κατά μέσο όρο περίπου 10%, απ’ ό,τι αναφέρουν οι εκπρόσωποι του κλάδου, βρίσκονται στα όρια της κάλυψης του πληθωρισμού. Με άλλα λόγια, η χρονιά προμηνύεται καλή αλλά όχι εύκολη. Σπύρος Ζούγρης 2023: καλή τουριστική κίνηση, δυσκολη χρονιά

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=