Τουριστική Αγορά τ. 291

30 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΦΑΚΕΛΟΣ COVID : ΕΚΛΟΓΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ Η «Τουριστική Αγορά», έθεσε μια σειρά ερωτημάτων στον πρόε- δρο της ΠΟΞ, με σκοπό να σκι- αγραφήσει τα βασικότερα ση- μεία της σημερινής κατάστασης στον ελληνικό τουρισμό. Οι απαντήσεις αποκτούν ιδιαίτερη σημασία στη συγκε- κριμένη προεκλογική συγκυρία. Πώς έκλεισε η χρονιά που μας πέρα- σε; Ποια ήταν τα βασικότερα συμπε- ράσματα; Η χρονιά ήταν καλή. Καταφέραμε να αξιοποιήσουμε την εμπιστοσύνη και την αξιοπιστία που κερδίσαμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, και το πιο βασικό συμπέρασμα είναι πως με τη συνεργασία όλων μπορούμε πάντα να πετυχαίνουμε θετικά αποτελέσματα. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως λύθη- καν όλα τα προβλήματα των ξενοδό- χων. Η πτώση του τζίρου κατά 70% το 2020 και 30% - 40% το 2021 έχει αφήσει μεγάλες «πληγές» στα ταμεία των ξενο- δοχείων, που δεν επουλώνονται αυτό- ματα. Κυρίως δε όταν αναφερόμαστε στα ξενοδοχεία δωδεκάμηνης λειτουρ- γίας, όπως και σε αυτά του ορεινού / ημιορεινού όγκου, που επλήγησαν και περισσότερο κατά την προηγούμενη διετία και το πρώτο τετράμηνο του ’22, που ουσιαστικά υπολειτούργησαν. Σε κάθε περίπτωση, πήραμε μια ανάσα για να συνεχίσουμε, προσβλέποντας σε μια ακόμα καλύτερη πορεία. Ποιες είναι οι προοπτικές και τα βασι- κότερα προβλήματα για το 2023; Οι ενδείξεις που έχουμε για το 2023 είναι αισιόδοξες. Μετά την πανδημία, το ταξίδι έχει γίνει προτεραιότητα. Το δια- πιστώσαμε στην καλοκαιρινή σαιζόν του ’22, το είδαμε και με τον εγχώριο τουρι- σμό στους χειμερινούς προορισμούς για τις ημέρες των Γιορτών. Ωστόσο, το πώς θα εκφραστεί στη σαιζόν του ’23 αυτή η επιθυμία του κόσμου να ταξιδέψει θα εξαρτηθεί κατά κύριο λόγο από το πώς θα βγει ο χειμώνας στις ευρωπαϊκές χώ- ρες, που αποτελούν και τις κύριες αγορές μας. Το ενεργειακό κόστος και οι πληθω- ριστικές πιέσεις δεν παύουν να είναι μια διαρκής πρόκληση για όλα τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά. Χωρίς μέχρι στιγμής να δια- φαίνεται κάποια αρνητική τάση, πρέπει να σημειώσουμε πως δεν συμπεριφέρο- νται όλες οι αγορές οριζόντια, με τον ίδιο τρόπο. Για παράδειγμα, η αγορά της Μ. Βρε- τανίας παρουσιάζει έντονη κινητικότητα και αξιοποιεί ήδη τις προσφορές των προκρατήσεων. Αντίθετα, οι αγορές της κεντρικής Ευρώπης, όπως η γερμανική, αλλά και οι αγορές της ανατολικής Ευρώπης, είναι πιο συγκρατημένες και τηρούν στάση αναμονής. Δύο είναι τα βασικά χρονικά ορόσημα που θα μας επιτρέψουν να μι- λήσουμε με περισσότερη σιγουριά για το πώς θα κινηθεί η σαιζόν. Το τέλος Ιανουαρίου, οπότε και ολο- κληρώνεται το πρώτο πακέτο early booking, δηλαδή το πακέτο προσφορών στο μαζικό μοντέλο, και στη συνέχεια το τέλος Μαρτίου, που μετά τη Διεθνή Έκθεση της Γερμανίας ΙΤΒ στο Βερολίνο, θα έχουμε πιο καθαρή εικόνα για την τουριστική κίνηση και τις πληρότητες στα ξενοδοχεία μας. Τώρα, σε σχέση με τα προβλήματα των ξενοδοχείων, δύο είναι οι μεγάλες προκλήσεις. Πρώτον, η διαχείριση της εκτόξευσης του λειτουργικού κόστους και δεύτερον, η έλλειψη προσωπικού, που είναι ένα πρόβλημα που επιδεινώ- θηκε μέσα στην πανδημία, εξαιτίας της συρρίκνωσης δύο σαιζόν, και ήδη υπο- λογίζουμε πως οι κενές θέσεις ξεπερ- νούν πλέον τις 60 χιλιάδες πανελλαδικά. Εμείς ως ΠΟΞ, πάντως, με την υπογραφή της νέας διετούς κλαδικής σύμβασης, συμφωνήσαμε σε συνολικές αυξήσεις 10,5% για τους εργαζόμενους, γιατί κά- θε ξενοδοχείο είναι οι άνθρωποί του και πρέπει να μπορούν να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις και στις ανάγκες τους. Αλλά για την επίλυση του οξύτατου προβλήματος των κενών θέσεων σε μια σειρά από ειδικότητες, π.χ λαντζέρηδες, βοηθοί σερβιτόρων, κηπουροί κ.λπ ., που εντοπίζονται στα ξενοδοχεία -και δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο-, ως αναγκαία λύση διαφαίνεται η πρόσκλη- ση εργαζομένων από τρίτες χώρες. Επιπλέον, ευελπιστούμε να «τρέξουν» γρήγορα προσκλήσεις από το νέο ΕΣΠΑ για προγράμματα ενεργειακής απο- δοτικότητας και εξοικονόμησης, τόσο για την αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους, αλλά και στο πλαίσιο μιας νέας στρατηγικής για ένα τουρισμό βιώσιμο, με χαμηλότερο οικολογικό αποτύπωμα. Σε τι τιμές / αυξήσεις και με τι όρους κλείνονται τα συμβόλαια με τους tour operators; Μεσοσταθμικά, οι αυξήσεις κινούνται γύρω στο 10%, με διαφοροποιήσεις ασφαλώς ανά προορισμό. Επιπλέον, σε κάποια πεντάστερα ξενοδοχεία, η αύξη- ση μπορεί να είναι και λίγο μεγαλύτερη. Σε κάθε περίπτωση, μιλάμε για αύξηση στα όρια του τρέχοντος πληθωρισμού και σε καμία περίπτωση δεν αντανακλά την ποιότητα του προϊόντος μας ούτε και απορροφά τις τεράστιες επιβαρύν- σεις των ξενοδοχείων λόγω του ενερ- Οι ενδείξεις που έχουμε για το 2023 είναι αισιόδοξες. Δύο είναι οι μεγάλες προκλήσεις για τα ξενοδοχεία. Η διαχείριση της εκτόξευσης του λειτουργικού κόστους και η έλλειψη προσωπικού. ποξ Γρηγόρης Τάσιος

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=