Τουριστική Αγορά τ. 291
31 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ γειακού κόστους και της αλυσίδας των ανατιμήσεων σε όλες τις προμήθειες των ξενοδοχείων. Βραχυχρόνιες μισθώσεις: Το πρόβλη- μα - οι λύσεις. Τι περιμένουμε να γίνει και από ποιους; Το φαινόμενο γιγαντώθηκε ανεξέλε- γκτα και πρωτίστως προκαλεί τεράστια κοινωνικά προβλήματα σε σχέση με τη στέγαση των νοικοκυριών αλλά και ει- δικών κατηγοριών στα νησιά, όπως για- τροί, δάσκαλοι, εποχικό προσωπικό, που δεν βρίσκουν σπίτι. Κι ασφαλώς υπονο- μεύει ξεκάθαρα την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού ξενοδοχείου. Χωρίς βάρη και ευθύνες, χωρίς πιστοποιήσεις και με πολύ «μαύρο χρήμα». Σύμφωνα με την έρευνα της Grant Thornton που πα- ρουσιάστηκε σε πρόσφατη ημερίδα του ΞΕΕ, η εκτίμηση για τις απώλειες των δημοσίων εσόδων το 2022 ανέρχεται στα 316,7 εκατ. ευρώ. Η Πολιτεία έχει τον πρώτο λόγο και οφείλει να πάρει αποφάσεις για να αντιμετωπίσουμε τις πολλές αρνητικές συνέπειες του φαι- νομένου. Δεν χρειάζεται να εφεύρουμε τον τροχό. Υπάρχουν δοκιμασμένες πρακτικές που έχουν εφαρμόσει όλοι οι σοβαροί ευρωπαϊκοί προορισμοί και το ίδιο πρέπει να κάνουμε κι εμείς. Να μπουν κανόνες, να μπουν περιορισμοί και να υπάρχει μια αξιόπιστη ελεγκτική διαδικασία, ώστε αυτό το πλαίσιο να τηρείται και να εφαρμόζεται. Είναι πέρα από κάθε λογική, από τη μια το φορτωμένο με βάρη ελληνικό ξε- νοδοχείο να στηρίζει τα δημόσια έσοδα, να στηρίζει τις τοπικές οικονομίες και την απασχόληση, και την ίδια στιγμή να υπονομεύεται από τον αθέμιτο ανταγω- νισμό των ανεξέλεγκτων βραχυχρόνιων μισθώσεων. Έχουμε καθυστερήσει πολύ σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη και δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια παρά- τασης του σημερινού καθεστώτος, που έχει τεράστιο κόστος και για την οικονο- μία και για την κοινωνία. Συναρμοδιότητες στον Τουρισμό. Ποιο είναι το μέγεθος του προβλή- ματος; «Ακυρώνει» στην πράξη το Υπουργείο Τουρισμού; Τι προτείνετε για να περιοριστεί το πρόβλημα; Θα μπορούσε να αντικατασταθεί το Υπουργείο Τουρισμού από κάποιο άλλο θεσμικό όργανο; Οι συναρμοδιότητες είναι μεγάλη γάγ- γραινα. Το μέγεθος και η προσφορά του τουρισμού επιβάλλουν άλλες ταχύτητες. Ιδανικά, το Υπουργείο Τουρισμού θα έπρεπε να λειτουργεί σαν ένα «one stop shop» για κάθε ζήτημα που αφορά τον τουρισμό και το ξενοδοχείο. Δεν μπορεί οι ξενοδόχοι να είμαστε καλοί και άγιοι όταν δημιουργούμε δουλειές, όταν υπογρά- φουμε κλαδικές συμβάσεις με αυξήσεις στους μισθούς, όταν πληρώνουμε εισφο- ρές και φόρους στηρίζοντας τα δημόσια έσοδα, αλλά όταν ζητάμε να ξεκολλήσουν τρία τέσσερα ουσιώδη ζητήματα για να τα καταφέρουμε να πάμε μπροστά, να μπλέ- κουμε στη γραφειοκρατία των συναρμο- διοτήτων και να χάνεται χρόνος που θα μπορούσε να μεταφραστεί σε χρήμα για την οικονομία και την κοινωνία. Οι συναρμοδιότητες είναι μεγάλη γάγγραινα. Ιδανικά, το Υπουργείο Τουρισμού θα έπρεπε να λειτουργεί σαν ένα «one stop shop» για κάθε ζήτημα που αφορά τον τουρισμό και το ξενοδοχείο. Βραχυχρόνιες μισθώσεις Το φαινόμενο γιγαντώθηκε ανεξέλεγκτα και πρωτίστως προκαλεί τεράστια κοινωνικά προβλήματα. Επίσης, υπο- νομεύει ξεκάθαρα την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού ξενοδοχείου – χωρίς βάρη και ευθύνες, χωρίς πιστοποιήσεις και με πολύ «μαύρο χρήμα». Η Πολιτεία έχει τον πρώτο λόγο και οφείλει να πάρει αποφάσεις για να αντιμετωπίσουμε τις πολλές αρνητικές συνέπειες του φαινομένου. Δεν χρειάζεται να εφεύρουμε τον τροχό. Υπάρχουν δοκιμασμένες πρακτι- κές. Έχουμε καθυστερήσει πολύ σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη και δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια παράτασης του σημερινού καθεστώτος. Σε τι τιμές / αυξήσεις και με τι όρους κλείνονται τα συμ- βόλαια Οι αυξήσεις κινούνται γύρω στο 10%, με διαφοροποιήσεις ανά προορισμό. Σε κάποια πεντάστερα ξενοδοχεία μπορεί να είναι και λίγο μεγαλύτερη. Σε κάθε περίπτωση, η αύξηση είναι στα όρια του τρέχοντος πληθωρισμού. Δεν αντανακλά την ποιότητα του προϊόντος μας ούτε απορροφά τις τερά- στιες επιβαρύνσεις, λόγω του ενεργειακού κόστους και της αλυσίδας των ανατιμήσεων. Οι προοπτικές και τα βασικότερα προβλήματα για το 2023 Οι ενδείξεις που έχουμε για το 2023 είναι αισιόδοξες. Το τα- ξίδι έχει γίνει προτεραιότητα. Ωστόσο, η πορεία του ’23 θα εξαρτηθεί από το πώς θα βγει ο χειμώνας στις ευρωπαϊκές χώρες, που αποτελούν και τις κύριες αγορές μας. Το ενεργει- ακό κόστος και οι πληθωριστικές πιέσεις δεν παύουν να είναι μια διαρκής πρόκληση. Δεν συμπεριφέρονται όλες οι αγορές οριζόντια, με τον ίδιο τρόπο. Δύο είναι οι μεγάλες προκλή- σεις. Η διαχείριση της εκτόξευσης του λειτουργικού κόστους και η έλλειψη προσωπικού. Ως αναγκαία λύση στο δεύτερο, διαφαίνεται η πρόσκληση εργαζομένων από τρίτες χώρες. Επιπλέον, ευελπιστούμε «τρέξουν» γρήγορα προσκλήσεις από το νέο ΕΣΠΑ. Πώς έκλεισε η χρονιά που μας πέρασε Η χρονιά ήταν καλή. Η πτώση του τζίρου κατά 70% το 2020 και 30% - 40% το 2021 έχει αφήσει μεγάλες «πληγές». Κυρίως δε όταν αναφερόμαστε στα ξενοδοχεία δωδεκάμηνης λει- τουργίας, όπως και σε αυτά του ορεινού / ημιορεινού όγκου. Σε κάθε περίπτωση πήραμε μια ανάσα για να συνεχίσουμε, προσβλέποντας σε μια ακόμα καλύτερη πορεία. Προοπτικές και προβλήματα του Ελληνικού Τουρισμού με μία ματιά
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=