Τουριστική Αγορά τ. 291

40 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΘΕΜΑ τουρισμό σε παγκόσμια κλίμακα, όπως γεωπολιτικές αναταραχές, επίμονος πλη- θωρισμός κ.λπ . Υψηλές επιδόσεις ως προς την ικανο- ποίηση του πελάτη Η μελέτη της ΕΥ διαπιστώνει, επίσης, ότι η Ελλάδα καταγράφει υψηλές επι- δόσεις ως προς την ικανοποίηση των επισκεπτών. Σύμφωνα με στοιχεία του Global Review Index (GRI), ενός διεθνούς δείκτη που αποτυπώνει την ικανοποίηση των πελατών του ξενοδοχείου με βάση τα σχόλια που δημοσιεύουν σε διαδι- κτυακές πλατφόρμες, κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Oκτωβρίου 2022, τα ελλη- νικά ξενοδοχεία συγκέντρωσαν την υψη- λότερη βαθμολογία (87,1%), σε σύγκριση με ανταγωνίστριες μεσογειακές χώρες, όπως η Τουρκία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Κύπρος και η Κροατία. Τα υψηλότερα επίπεδα ικανοποίησης καταγράφουν τα ξενοδοχεία πέντε αστέρων (89,1%) σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες, ωστόσο η επίδοση αυτή είναι οριακά χαμηλότερη από την αντίστοιχη επίδοση του 2019 (89,6%). Σε ό,τι αφορά τους premium προορι- σμούς, η Μύκονος (89,9%) και η Σαντορί- νη (89,2%) διατηρούν τις πρώτες θέσεις έναντι παρόμοιων προορισμών στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, όπως η Ίμπιζα, η Σαρδηνία και το Σεν Τροπέ. Ισχυρή ανάκαμψη και στην αγορά βρα- χυχρόνιας μίσθωσης Η ανάκαμψη της αγοράς βραχυχρό- νιας μίσθωσης το 2021 ήταν πιο εντυπω- σιακή από το σύνολο του κλάδου, με τα έσοδα να διαμορφώνονται στα 1,3 δισ. ευρώ, πολύ κοντά στα επίπεδα του 2019 (1,4 δισεκατομμύρια), με την εικόνα να βελτιώνεται περαιτέρω το 2022. Για το διάστημα Ιουνίου – Σεπτεμβρί- ου, η Ελλάδα καταγράφει τη μεγαλύτερη βελτίωση σε σχέση με το 2021 (+232%), ξεπερνώντας χώρες όπως η Πορτογαλία, η Κροατία, η Ιταλία και η Ισπανία. Νέες καταναλωτικές τάσεις, βιώσιμος τουρισμός και ψηφιακός μετασχημα- τισμός Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν ότι ο κλάδος του τουρισμού εξακολουθεί να επιδεικνύει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα, σε ένα περιβάλ- λον με σημαντικές προκλήσεις. Ωστόσο, το γεγονός παραμένει ότι, από τη φύση του, ο κλάδος είναι ακόμη ευάλωτος σε παγκόσμιες αναταράξεις, όπως η παν- δημία, η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας ή οι πολεμικές συρράξεις. Για να μειώσει την έκθεσή του σε πα- ρόμοιους εξωγενείς παράγοντες και να αναπτυχθεί περαιτέρω, θα πρέπει να προσαρμοστεί στις σημαντικές νέες τά- σεις που βρίσκονται σήμερα σε εξέλιξη παγκοσμίως και αλλάζουν τα δεδομένα της αγοράς. Οι εταιρείες του κλάδου αλλά και οι αρμόδιες αρχές πρέπει, αρχικά, να μελε- τήσουν και να κατανοήσουν τις αλλαγές στις προτιμήσεις των καταναλωτών τις οποίες επιτάχυνε η πανδημία, όπως: • ο συνδυασμός εργασίας και ταξι- διού, στο πλαίσιο της επιδίωξης μεγαλύ- τερης ισορροπίας επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, • η αναζήτηση λιγότερο γνωστών και πολυσύχναστων προορισμών και • η προτίμηση προς διακοπές που προάγουν την προσωπική ευεξία. Σύμφωνα με την έρευνα Sustainable Travel Report 2022, κατά τους επόμενους 12 μήνες, 64% των ταξιδιωτών θα απο- φύγουν δημοφιλείς και πολυσύχναστους προορισμούς, ενώ 40% σχεδιάζουν να ταξιδέψουν εκτός των περιόδων αιχμής. Παράλληλα με τις αλλαγές στις προτι- μήσεις των καταναλωτών, βρίσκονται σε εξέλιξη και αλλαγές που μετασχηματί- ζουν τον ίδιο τον κλάδο, με επίκεντρο τη βιωσιμότητα και τον ψηφιακό μετασχη- ματισμό. Οι ταξιδιώτες σήμερα αναζητούν προορισμούς οι οποίοι να προάγουν την έννοια του βιώσιμου τουρισμού μέσω της βέλτιστης χρήσης των πόρων του περιβάλλοντος, του σεβασμού της κοινωνικής και πολιτιστικής ταυτότητας των τοπικών κοινοτήτων και της εξα- σφάλισης οικονομικού και κοινωνικού οφέλους για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη σε μακροπρόθεσμη βάση. 81% των ταξι- διωτών θεωρούν τον βιώσιμο τουρισμό σημαντικό, ενώ 50% έχουν επηρεαστεί από πρόσφατες ειδήσεις σχετικά με την κλιματική αλλαγή προς την κατεύθυνση πιο βιώσιμων ταξιδιωτικών επιλογών (σύμφωνα με την έρευνα της Booking.gr, Sustainable Travel Report 2022). Παράλληλα, η ψηφιακή τεχνολογία ανοίγει σημαντικές νέες δυνατότητες για τον εξoρθολογισμό των εξόδων των “ Οι εταιρείες του κλάδου αλλά και οι αρμόδιες αρχές πρέπει, αρχικά, να μελετήσουν και να κατανοήσουν τις αλλαγές στις προτιμήσεις των καταναλωτών τις οποίες επιτάχυνε η πανδημία. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=