Τουριστική Αγορά τ. 291

ομόλογες εταιρείες χαμηλού κόστους. Ει- δικότερα, η Lufthansa (-29% έναντι 2019) είχε μια πολύ αργή ανάκαμψη της γερ- μανικής εσωτερικής ζήτησης, με αύξηση των εναλλακτικών μεθόδων μετακίνησης και μειωμένα επαγγελματικά αεροπορικά ταξίδια. Όπως και το 2021, η Wizz Air διατηρεί την 7η θέση, με 672 πτήσεις καθημερινά, και παραμένει ο κορυφαίος από τους 10 αερομεταφορείς σε ό,τι αφορά τον ισχυ- ρότερο ρυθμό ανάπτυξης (+14%), σε σύγκριση με το προ πανδημίας 2019. Ο αερομεταφορέας έχει επεκτείνει έντονα τις δραστηριότητές του σε χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Αλβανία. Με την άρση των ταξιδιωτικών περιο- ρισμών στο Ηνωμένο Βασίλειο, η British Airways επανέρχεται στην πρώτη δεκάδα (θέση που είχε χάσει στη λίστα το 2021), στην 8η θέση. Ωστόσο, ο αερομεταφορέας απέχει ακόμη από το επίπεδο του 2019 (-29%), με κατά μέσο όρο 644 πτήσεις ημερησί- ως το 2022. Η Vueling ανέβηκε μία θέση έναντι του 2021, στην 9η θέση, χάρη στην ισχυρή ανάκαμψη της εσωτερικής αγοράς στην Ισπανία και μια πολύ δυνατή περίοδο διακοπών. Η SAS ολοκληρώνει τη χρονιά με απώλεια της κίνησής της σε σύγκριση με το 2019, της τάξης του -35% (τη μεγα- λύτερη στην πρώτη δεκάδα), ολισθαίνο- ντας στη 10η θέση. Επιπρόσθετα με την αδύναμη ανάκαμ- ψη της σκανδιναβικής αγοράς, η SAS επλήγη από απεργίες από το προσωπικό επίγειας εξυπηρέτησης στην Κοπεγχάγη την άνοιξη και από το συνδικάτο πιλότων αργότερα τον Ιούλιο. Η μόνη απουσία από τη λίστα του 2021 είναι η Pegasus Airlines, που βρίσκεται τώρα στην 11η θέση. Όπως συνέβη τόσο το 2020 όσο και το 2021, η Eurowings και η Norwegian Air Shuttle παραμένουν απούσες από τη λίστα TOP 10 και αυτή τη στιγμή βρίσκο- νται στη 12η και 14η θέση αντίστοιχα. Αεροδρόμια – Φόβοι για τις καθυστε- ρήσεις Τα κορυφαία αεροδρόμια της Ευρώ- πης δυσκολεύτηκαν να ανακτήσουν περισσότερο από το 83% της κίνησης του 2019. Το Istanbul iGA κατέλαβε την πρώτη θέση, έχοντας περίπου το 100% των επιπέδων του 2019. Ο Eurocontrol αναμένει ότι το 2023 η συνολική κίνηση θα φτάσει το 92% των επιπέδων προ-COVID. Εκτιμά ότι η χρονιά που μόλις ξεκίνησε θα είναι δύσκολη, καθώς το στοίχημα είναι να περιοριστούν οι καθυστερήσεις πτήσεων, κάτι που επηρέασε πολλούς TOP 10 ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ Μέσος Αριθμός Ημερήσιων Πτήσεων (Αφίξεις / Αναχωρήσεις) 2019 έναντι 2022 Πηγή:EUROCONTROL Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων Ο πληθωρισμός στην ΕΕ αναμένεται να είναι κατά μέσο όρο 9,3% το 2022. Οι υψηλές τιμές στο τέλος του 2022, προβλέπει ο Eurocontol, θα παραμείνουν υψηλές και το 2023. Όπως δείχνουν τα διαθέσιμα στοιχεία από την αρχή του 2022 έως και τον Οκτώβριο, οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων έχουν αυξηθεί κατά 14% σε σύγκριση με το 2021 (με τη μεγαλύτερη αύξηση να αγγίζει το +29% τον Ιούλιο του 2022), πολύ πάνω από το μέσο ποσοστό πληθωρισμού στην οικονο- μία. Η αύξηση στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων ξεπέρασε τον πληθωρισμό, αρχίζοντας από τον Απρίλιο 2022. Η μεγάλη αυτή αύξη- ση αντικατοπτρίζει, μεταξύ άλλων, τη διαρκή ζήτηση, τις μειωμένες επιλογές πτήσης και τις υψηλότερες τιμές καυσίμων αεροσκαφών. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το κόστος και το περιθώριο κέρδους μερικών δρομολογίων, ιδιαίτερα από τη Σκανδιναβία, έχει επίσης επηρεαστεί από το «κλείσιμο» του εναέριου χώρου, που έχουν αναγκάσει τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες να πετούν προς μερικούς προορι- σμούς πραγματοποιώντας μεγαλύτερα σε απόσταση δρομολόγια. “ Για πρώτη φορά από την έναρξη της πανδημίας, οι αεροπορικές εταιρείες είδαν τους ισολογισμούς τους να περνούν από το «κόκκινο» σε θετικό πεδίο. ” Πόσο αυξημένες (%) ήταν το 2022 οι τιμές του πληθωρισμού και των αεροπορικών εισιτηρίων σε σύγκριση με το 2021 (EU 27) Πηγή:EUROSTAT ΙΑΝ. ΦΕΒ. ΜΑΡ. ΑΠΡ. ΜΑΪ. ΙΟΥΝ. ΙΟΥΛ. ΑΥΓ. ΣΕΠΤ. ΟΚΤ. Συνολικός Πληθωρισμός Αεροπορικά Εισιτήρια 35 30 25 20 15 10 5 0 -5 -10

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=