Greek Vegan

64 ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟ ΚΡΕΑΣ Σ ύμφωνα με τη μελέτη «I Can’t Believe It’s Not Meat» που πραγματοποίησε προ μηνών η τρά- πεζα Barclays, η αγορά εναλλακτικού κρέατος έχει σήμερα αξία 14 δις δολάρια και μέχρι το 2029 η αξία αυτή αναμένεται να δεκαπλασιαστεί, φθάνοντας τα 140 δις δολάρια. Από την άλλη, όπως δείχνει η μελέ- τη, λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης του παγκόσμιου πληθυσμού, η αγορά του ζωικού κρέατος θα συνεχίσει να αυξάνεται και σε μια δεκαετία εκτιμάται ότι θα έχει αξία 1,4 τρις δολάρια. Αν δηλαδή έχει δίκιο η μελέτη της Barclays, μέχρι το 2029 το εναλλακτικό κρέας θα αποτελεί περίπου το 10% της παγκόσμιας αγοράς κρέατος. Σύμφωνα με την εταιρεία οικονομικών υπη- ρεσιών Jefferies, έως το 2040 η αγορά προϊόντων εναλ- λακτικού κρέατος θα πραγματοποιεί ετήσιο τζίρο της τάξεως των 240 δις δολαρίων, ενώ μέχρι τότε το λεγό- μενο «εργαστηριακό κρέας» (clean meat) αναμένεται να έχει κι αυτό μια πολύ σημαντική παρουσία στην αγορά. O ι δύο εταιρείες που εκτόξευσαν αυτή τη νέα αγορά στα ύψη είναι ασφαλώς η Beyond Meat Inc. κι η Impossible Foods Inc. Αξίζει να σημει- ώσουμε ότι κι οι δύο είναι νέες εταιρείες που δημιουρ- γήθηκαν για τον συγκεκριμένο σκοπό – δεν πρόκειται δηλαδή για μεγάλες παραδοσιακές επιχειρήσεις που κάποια στιγμή επεκτάθηκαν και σε αυτό τον χώρο. Αυτού του είδους οι «μεγάλοι παίχτες» ακολούθησαν, αφού πιστοποιήθηκε η εμπορική επιτυχία των και- νούργιων προϊόντων. Να σημειώσουμε ότι πολύ πριν γίνει «μόδα» το εναλ- λακτικό κρέας, πρωτοπόροι όπως η Quorn στην Αγ- γλία ή η Tofurky στις ΗΠΑ είχαν ανοίξει τον δρόμο με τα δικά τους εναλλακτικά προϊόντα. Σήμερα, στο εξωτερικό, εκτός από τις δύο πρωτοπόρες επιχειρήσεις, δεκάδες εταιρείες δραστηριοποιούνται στον συγκεκρι- μένο χώρο, όπως οι Kroger, Vegetarian Butcher, Quorn, JUST, The Fry Family, MorningStar Farms, Gardein, Sweet Earth Natural Foods, Lightlife, Roquette, Field Roast, Alternative Meat, ενώ πλέον και εταιρείες όπως η Tyson, η Smithfield, η Perdue, η Hormel, η Kellogg και η Nestlé έχουν μπει στο παιχνίδι του εναλλακτικού κρέατος. Στη χώρα μας τρεις εταιρείες έχουν ήδη προχωρήσει στην παραγωγή αντίστοιχων προϊόντων. Πρόκειται για την Take Nikolopoulou, που μέσω του brandname Veganact κυκλοφόρησε την σειρά Genius, την Mega Yeeros που πρόσφατα παρουσίασε την σειρά Mega Meatless και την Εsti foods που ενέταξε στην plant based σειρά τυριών που διαθέτει και προϊόντα εναλλακτικού κρέατος. Παγκόσµια κατανάλωση κρέατος 1.200 10% 18% 22% 23% 35% 25% 40% 10% 90% 72% 55% 2025 2030 2035 2040 1.400 1.600 1.800 Εργαστηριακό κρέας Εναλλακτικό vegan κρέας Παραδοσιακό ζωικό κρέας ∆ις δολάρια Μέχρι το 2040 το ζωικό κρέας θα αποτελεί το 40% μόνο της παγκόσμιας κατανάλωσης ενώ το εναλλακτικό plant-based σε συνδυασμό με το επερχόμενο εργαστηριακό κρέας θα αποτελούν το 60% του ‘κρέατος’ που θα καταναλώνει ο πλανήτης. Πηγή: Ηνωμένα Έθνη, Παγκόσμια Τράπεζα, συνεντεύξεις ειδικών. Ανάλυση: Α.Τ.Kearny Consulting Oι εταιρείες Η αγορά

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=