Greek Vegan

82 Ποια είναι η καλύτερη «τακτική», για να εξηγήσει ένα γο- νιός τον vegan τρόπο ζωής; Όπως ανέφερα και παραπάνω, δεν υπάρχει κάποιος λόγος να εξηγηθεί ο vegan τρόπος ζωής περισσότερο απ’ ό,τι εξηγείται σε κάθε άλλο παιδί κάποιος πιο διαδεδομένος τρόπος ζωής. Η αίσθηση και μόνο ότι, επειδή κάνουμε κάτι διαφορετικό από τη διπλανή οικογένεια, πρέπει να δώσουμε περισσότερες εξηγήσεις από όσες δίνει εκείνη για τους λόγους που κάνει κάτι διαφορετι- κό από εμάς, μας τοποθετεί σε θέση ενοχής κι απολογίας. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι οι άνθρωποι μαθαίνουμε μέσα από το βίωμα και τη μίμηση κι όχι μέσα από τα λόγια. Ο τρόπος ζωής μας δεν είναι κάτι που χρήζει εξήγησης, είναι μια προσωπι- κή ή οικογενειακή μας επιλογή, η οποία βιώνεται και, μέσα από την καθημερινότητα, αποκτά για την οικογένειά μας μια αίσθηση «κανονικού» για όλα της τα μέλη. Πώς μπορεί ο γονέας να «ασφαλίσει» το παιδί από τυχόν κοροϊδία ή bulling, με δεδομένο ότι η διαφορετικότητα είναι πολλές φορές αφορμή χλευασμού; Κάθε παιδί έχει κάποια στοιχεία τα οποία θα το κάνουν διαφο- ρετικό από τα υπόλοιπα και με αυτή την έννοια κάθε παιδί θα μπορούσε να βρεθεί αντιμέτωπο με την κοροϊδία. Πρέπει να το κατανοήσουμε αυτό, ώστε να μη νιώθουμε ότι, αν δεν είχαμε επιλέξει αυτό τον τρόπο ζωής, δεν θα υπήρχαν κάποιες άλλες δι- αφορές που και πάλι θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε χλευασμό ή κοροϊδία. Το φαινόμενο του σχολι- κού εκφοβισμού αποτελεί κοινωνικό φαινόμενο και δεν βοηθάει να το αποδίδουμε σε ατομικά χαρακτη- ριστικά. Μην ξεχνάτε ότι όταν μία τράπεζα αυξάνει τα μέτρα ασφαλείας της και παράλληλα εγώ τοποθετώ σπίτι μου ένα νέο σύ- στημα συναγερμού, αυτό το οποίο κάνουμε είναι ότι ανακατευθύνουμε τους διαρρήκτες στο σπίτι του γείτο- νά μου που δεν έχει τα ίδια συστήματα ασφαλείας. Δεν θα πρότεινα σε κανέναν γονιό να «ασφαλίσει» ατομικά το παιδί του έναντι στον σχολικό εκφο- βισμό. Ακόμα και αν το κατάφερνε, το φαινόμενο θα συνέχιζε να υπάρχει και θα εμφανιζόταν στο διπλανό παιδί. Ο σχολικός εκφοβισμός είναι κάτι το οποίο αντιμετωπίζεται από το σχολείο, αναπτύσσοντας τη συνεργασία έναντι στον ανταγωνισμό κι επενδύοντας στην ομαδικότητα έναντι στην ατομικότητα. Τι θα συμβουλεύατε έναν γονιό που το παιδί του αντι- δράει σε ό,τι του λέει και θέλει να κάνει το αντίθετο; Δεν πιστεύω ότι υπάρχει πραγματικά τέτοιο παιδί. Πιστεύω ότι πρόκειται για μία εσφαλμένη ερμηνεία του γονιού. Ένα παιδί στο οποίο λέμε ότι θα πάει για ύπνο, μπορεί να μην θέλει να πάει για ύπνο. Ένα παιδί στο οποίο λέμε ότι δεν θα φάει μία ή πέντε σοκολάτες, μπορεί να θέλει να φάει μία ή πέντε σοκολάτες. Αυτό είναι ένα γεγονός. Η ανάγνωση αυτού του γεγονότος που λέει ότι το παιδί είναι «αντιδραστικό» και θέλει να κάνει «το αντίθετο από αυτό που του λέμε» αποτελεί μια δική μας ερμηνεία και μάλιστα από θέση προκατάληψης. Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι εμείς είμαστε οι αντιδραστικοί που λέμε στο παιδί να κάνει το αντίθετο από αυτό που θέλει. Στο παραπάνω παρά- δειγμα, αρκεί να δοκιμάσουμε να προτείνουμε στο παιδί να φάει μια σοκολάτα, και τότε θα δούμε ότι δεν έχουμε ένα αντιδραστι- κό παιδί που θα πει «όχι», για να κάνει το αντίθετο από αυτό που του λέμε, αλλά ένα παιδί που θα φάει τη σοκολάτα και μάλλον με χαρά. Οπότε, δεν είχαμε ποτέ ένα «αντιδραστικό» παιδί. Είχαμε, απλώς, ένα παιδί που ήθελε να φάει μια σοκολάτα και διεκδικού- σε τα θέλω του. Οι γονείς είμαστε επιφορτισμένοι με τον ρόλο του να οριοθετού- με τα θέλω των παιδιών, σύμφωνα με αυτά που μας προτείνει η ενήλικη κρίση μας, κι αυτό είναι πολλές φορές ένας ρόλος άχαρος. Θα ήταν όμως βοηθητικό για εμάς να θυμόμαστε ότι όσο δύσκολος και να είναι αυτός ο ρόλος, τόσο οι δικές μας πα- ρεμβάσεις όσο κι οι διεκδικήσεις του παιδιού είναι μέρος μιας φυσιολογικής διεργασίας εξέλιξης της οικογένειάς μας και δεν αποτελούν δείγματα «αντιδραστικότητας» ή άλλων αρνητικά φορτισμένων εννοιών. Vegan ΑΝΑΤΡΟΦΗ ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΣΗΣ Ο Γιώργος Παραδείσης είναι ψυχολόγος και συστημικός ψυχοθεραπευτής, με μεταπτυχιακό στην Κοινωνιολο- γία. Είναι συνιδρυτής του Εργαστηρίου Συστημικής Ψυχο- λογίας και Παιδαγωγικής «Ροδάκινο». «Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι οι άνθρωποι μαθαίνουμε μέσα από το βίωμα και τη μίμηση.»

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=