Greek Vegan 5

φάση, λοιπόν, η άνοδος των φυτικών τροφίμων έγινε κατά κάποιο τρόπο «υπο- χρεωτικά», αφού σημειώθηκαν σημαντι- κές ελλείψεις στην αγορά κρέατος κι οι τιμές εκτινάχθηκαν στα ύψη. Οι ελλεί- ψεις εν μέσω lockdown, και καθότι ήταν κλειστές κι οι βιομηχανίες κρέατος, οδή- γησαν ακόμη κι αλυσίδες φαστ φουντ να βάλουν για μια μικρή περίοδο πλαφόν στις ποσότητες που μπορούσαν να αγο- ράσουν οι πελάτες τους. Λογικό ήταν, λοιπόν, μία μεγάλη μερίδα καταναλωτών να στραφεί στα φυτικά τρόφιμα που, εκτός των άλλων, εκείνη τη στιγμή ήταν και πιο οικονομικά. Το «άλμα» του εναλλακτικού κρέατος Εν μέσω της προαναφερθείσας κατά- στασης, τη μεγαλύτερη «κούρσα» πραγμα- τοποίησε το εναλλακτικό κρέας, καθώς οι πωλήσεις αυξήθηκαν στα μέσα Μαρτίου κατά 148%, συγκριτικά με το 2019. Η ανο- δική τάση συνεχίστηκε και κατά το επόμε- νο διάστημα, με ποσοστό της τάξης του 61%. Βεβαίως, στην περίοδο «πανικού», όταν όλοι έτρεξαν να στοκάρουν τρόφιμα για την καραντίνα, αυξήθηκαν κατακόρυ- φα κι οι πωλήσεις κρέατος, ωστόσο η ζή- τηση ήταν κατά 50% μικρότερη, σε σχέση με το εναλλακτικό κρέας. Η ψαλίδα μέσα στον Απρίλιο μεγάλωσε ακόμη περισσότε- ρο υπέρ του εναλλακτικού κρέατος. Στα κατεψυγμένα προϊόντα, η τάση υπήρξε ακόμη πιο έντονη, αφού οι πω- λήσεις κατεψυγμένου εναλλακτικού κρέ- ατος εκτοξεύθηκαν, σημειώνοντας άνοδο 241%, και συνέχισαν να αυξάνονται και κατά τη μετέπειτα περίοδο, κατά 113%. Αντίστοιχα, οι πωλήσεις στο φυτικό τυρί αυξήθηκαν κατά 95% στα μέσα Μαρτίου κι η αύξηση συνεχίστηκε και κατά τις επό- μενες τέσσερις εβδομάδες, με το ποσοστό να φθάνει στο 54%. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις στις ΗΠΑ διατηρούνται σε εξαιρετικά υψηλό επίπεδο μέχρι και σήμερα και βαί- νουν συνεχώς αυξανόμενες. Εκτός από τις διασημότητες και πολλές μεγάλες ορ- γανώσεις που ακολουθούν και προωθούν τη vegan διατροφή, σημαντικό ρόλο για τη σταθεροποίηση της τάσης υπέρ των plant based τροφίμων έπαιξαν κι οι απα- ράδεκτες πρακτικές πολλών Αμερικανών κτηνοτρόφων, που προκάλεσαν σάλο στις ΗΠΑ κι όχι μόνο. Με τις βιομηχανίες κρέ- ατος να έχουν βάλει λουκέτο, Αμερικα- νοί κτηνοτρόφοι άρχισαν να θανατώνουν κατά χιλιάδες τα ζώα τους, μοσχάρια, χοίρους και πουλερικά, απλώς γιατί δεν μπορούσαν να τα διαθέσουν στην αγορά και δεν ήθελαν να επωμίζονται το κόστος φροντίδας τους. Κοινώς, σκότωναν τα ζω- ντανά τους, για να γλιτώσουν έξοδα, και μετά τα πετούσαν, γεγονός που φυσικά προκάλεσε την οργή και τον αποτροπια- σμό τόσο των Αμερικανών πολιτών, όσο και του υπόλοιπου κόσμου. Το 2019 η αγορά των φυτικών τροφί- μων στις ΗΠΑ έφθασε σε αξία τα 5 δισεκα- τομμύρια δολάρια, σημειώνοντας άνοδο 11,4%, σε σύγκριση με το 2018, τη στιγμή που συνολικά ο κλάδος των τροφίμων ανέβηκε κατά 2,2%. Εκεί όπου ξεκίνησαν όλα… Στην Κίνα, η εμφάνιση κι εξάπλωση του κορωνοϊού επέδρασε καταλυτικά στην αύ- ξηση της κατανάλωσης των φυτικών προ- ϊόντων. Το γεγονός ότι το ξέσπασμα της πανδημίας φαίνεται να ξεκίνησε από μία αγορά ζωντανών ζώων στη Γουχάν ήταν η σταγόνα που έκανε το ποτήρι να ξεχει- λίσει. Είχε προηγηθεί η γρίπη των χοί- ρων που οδήγησε σε μαζικές θανατώσεις γουρουνιών, σε σημείο που αυξήθηκε η διεθνής τιμή του χοιρινού κρέατος, ενώ ταυτόχρονα δημιουργήθηκαν σοβαρές ανησυχίες εντός της Κίνας για την ασφά- λεια των τροφίμων. Εκτός αυτών, η κυβέρνηση έχει ούτως ή άλλως θέσει τον στόχο να μειωθεί η κατανάλωση του κρέατος έως το 2030, με απώτερο σκοπό τη μείωση των εκπομπών αερίων του άνθρακα και την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και τον έλεγχο της παχυσαρκίας στον πληθυσμό. Έρευ- νες δείχνουν ότι οι Κινέζοι είναι πρόθυ- μοι να εντάξουν περισσότερα φυτικά γεύ- ματα στη διατροφή τους κι εμφανίζονται πιο δεκτικοί σε μια flexitarian ή κατά βάση χορτοφαγική διατροφή. Να θυμίσουμε, επίσης, πως πρόσφατα η κυβέρνηση της Κίνας προχώρησε και στην απαγόρευση κατανάλωσης σκύλου και γάτας. Η αγορά φυτικών τροφίμων στην Κίνα είχε αξία κάτω από 10 δισεκατομμύρια δολάρια το 2018, αλλά εκτιμάται πως θα ξεπεράσει τα 12 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023. Η κατάσταση στην Ευρώπη Η ίδια ακριβώς τάση παρατηρείται και σε χώρες της Ευρώπης, όπου πραγματο- ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΑΥΞΗΣΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ Κατά την κορύφωση του αγοραστικού πανικού του πρώτου lockdown, οι πωλήσεις plant-based τροφίμων παρουσίασαν, στο σύνολό τους, αύξηση 90% σε σχέση με τις πωλήσεις του αντίστοιχου περσινού χρονικού διαστήματος. Η αντίστοιχη αύξηση για το γενικό σύνολο τροφίμων κατά την ίδια χρονική περίοδο ήταν μόνο 65%. Κατά τις 4 εβδομάδες που ακολούθησαν τον ‘αγοραστικό πανικό’, οι πωλήσεις plant- based τροφίμων αυξήθηκαν κατά 27%, σε σχέση με το αντίστοι- χο χρονικό διάστημα του 2019, καταγράφοντας αύξηση 35% υψηλότερη από εκείνη του γενικού συνόλου τροφίμων. Πηγή: Αφορά την περίοδο των πρώτων 16 εβδομάδων του έτους (έως τις 19/4/20). Επεξεργασία δεδομένων SPINS 46

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=