Greek Vegan 6

Τ ο εναλλακτικό κρέας, ή «φυτικό» κρέας, ή μιμητής κρέατος, όπως και να το αποκαλέσουμε, αποτελεί μία τάση στα φυτικά τρόφιμα που συνεχώς με- γαλώνει, γεγονός που αποδεικνύει πως υπάρχει ζήτηση, και μάλιστα μεγάλη. Σύμφωνα με αναλύσεις, η αγορά του εναλλακτικού κρέατος έφτασε σε αξία τα 4,3 δισεκατομ- μύρια δολάρια το 2020 κι αναμένεται να φτάσει τα 8,3 δισ. το 2025, δηλαδή μέσα σε λίγα χρόνια. Ακόμα και στη χώρα μας, η διάδοσή του ήταν θεαματική, από τη στιγμή μάλιστα που πρόκειται για ένα προϊόν που παρουσιάστηκε στα ράφια των σού- περ μάρκετ και στην εστίαση –όταν αυτή ακόμη λειτουργούσε- σχετικά πρόσφατα. Μόλις στο προηγού- μενο τεύχος του «Greek Vegan», γράφαμε ότι το εναλλακτικό κρέας δεν έχει ακόμη δυναμική παρουσία, πράγμα που σήμερα, λίγους μήνες αρ- γότερα, δεν ισχύει σε καμία περίπτωση. Στην Ευρώπη γίνονται ουκ ολίγες επενδύ- σεις σε αυτό τον τομέα. Ανάμεσα στις χώρες που συμμετέχουν σε αυτή την προσπάθεια είναι κι η Ελλάδα, με τις ελληνικές επιχειρήσεις να δημιουργούν διάφορα προϊόντα εναλλακτικού κρέατος. Κι όλα αυτά, παρά το γεγο- νός ότι οι τιμές τους δεν είναι ανταγωνιστικές, σε σύγκριση με αυτές των ζωικών προϊόντων, και παρά το ότι έχουν δεχτεί αυστηρή κριτική κι έντονο σκεπτικισμό από κάποιες πλευρές, σχετικά με το κατά πόσο τελικά αποτελούν υγιεινή τροφή. Σίγουρα έχουν θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ωστόσο δεν παύουν να αποτελούν βιομηχανικά επεξερ- γασμένα τρόφιμα, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό. Όπως σε όλα τα πράγματα, όμως, έτσι κι εδώ, δεν είναι όλα τα προϊόντα ίδια, και όπως λέει κι η παροιμία «ό,τι πληρώνεις παίρνεις». Πέρα από αυτό, καλό είναι να διαβάζουμε πάντα τα συστατικά κάθε προϊόντος και να αποφασίζουμε αν μας κάνει ή όχι. Στην Ελλάδα, το εναλλακτικό κρέας υπάρχει πλέον σε όλα τα σούπερ μάρκετ. Παράλληλα, η γκάμα του ανανεώ- νεται συνεχώς, καθώς κάνουν την εμφάνισή τους όλο και περισσότερα προϊόντα. Είναι σαφές πως το εναλλακτικό κρέας δεν αφορά αυστηρά τη vegan κοινότητα, αντιθέτως καταναλώνεται από πολύ ευρύτερο κοινό. Η είσοδος του εναλλακτικού κρέατος στην αγορά έγινε με τα μπιφτέ- κια, όμως σήμερα η γκάμα περιλαμβάνει και μιμήσεις κοτόπουλου, λουκάνικα κι αλλαντι- κά. Αρκετά από αυτά, μάλιστα, είναι και made in Greece. Βέβαια, αυξάνονται συνεχώς κι οι εισαγωγές, φέρνοντας νέες προτάσεις στην ελληνική αγορά, ενώ στη «μάχη» έχουν μπει δυναμικά κι οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες τροφίμων. Έχουμε ξαναγράψει πως η πανδη- μία έχει παίξει ρόλο στην άνοδο των φυτικών τροφίμων και κατ’ επέκταση και στην κατανάλωση του εναλλακτικού κρέατος. Από τον περασμένο Μάρτιο που άρχισαν τα μέτρα ενάντια στην εξάπλωση του κορωνοϊού, οι περισσότεροι καταναλωτές επέλεξαν να ακολουθήσουν πιο υγιεινά βήματα στη διατροφή τους. Παρακάτω παρουσιάζουμε τα brands που κυκλο- φορούν στην αγορά και τις νέες αφίξεις εναλλακτικού κρέατος στην Ελλάδα, αλλά και προϊόντα που έχουν κατα- φέρει να καθιερωθούν, κερδίζοντας τις προτιμήσεις του καταναλωτικού κοινού. Βέβαια, είναι σίγουρο πως με τον ρυθμό που αναπτύσσεται η συγκεκριμένη αγορά, μέσα σε λίγους μήνες, η λίστα θα είναι ελλιπής, ωστόσο, προς το παρόν, ακολουθούν οι κυρίαρχες παρουσίες, τις οποίες μπορεί εύκολα να βρει κανείς, στα καταστήματα. Σύμφωνα με αναλύσεις, η αγορά του εναλλακτικού κρέατος έφτασε σε αξία τα 4,3 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020 63

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=