Greek Vegan 8

75 Τ α εναλλακτικά τρόφιμα έχουν αρχίσει να εδραιώνουν τη θέση τους στην παγκόσμια αγορά, αφού όλο και περισσότε- ροι καταναλωτές τα επιλέγουν, είτε σε μία προσπάθεια να ακολουθήσουν τη vegan διατροφή είτε απλώς για να περιορίσουν την προσωπική τους κατανάλωση σε προϊόντα ζωικής προέλευσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εκτιμήσεις σχετικών μελετών αναφέ- ρουν πως αναμένεται θεαματική άνοδος μέχρι το 2035 στην αγορά των εναλλακτικών πρωτεϊνούχων τροφίμων, δηλαδή των τροφίμων που θα περιλαμβάνουν μη ζωικής προέλευσης πρωτεΐνη. Σύμφωνα με τον κ. Benjamin Morach, στέλεχος της εταιρείας Boston Consulting Group, «τα εναλλακτικά πρωτεϊνούχα τρόφιμα σύντομα θα καταστούν εφάμιλλα των ζωικών σε γεύση, υφή και τιμή. Μια τέτοια εξέλιξη πιστεύουμε ότι θα εκτοξεύσει την κατα- νάλωσή τους, καθιστώντας τη συγκεκριμένη αγορά από “niche” σε “mainstream”, στοιχείο με προφανείς ευεργετικές περιβαλλοντικές συνέπειες, που με τη σειρά του θα αυξήσει την κατανάλωσή τους ακόμη περισσότερο» . Στα εναλλακτικά πρωτεϊνούχα περιλαμβά- νονται τρόφιμα η πρωτεΐνη των οποίων θα είναι φυτικής προέ- λευσης, πρωτεϊνούχων μικροοργανισμών ή ανάπτυξης ζωικών κυττάρων. «Κυρίαρχη» τάση τα υποκατάστατα του κρέατος Τα vegan προϊόντα έχουν αρχίσει να κερδίζουν όλο και περισσότε- ρους καταναλωτές που αποστρέφονται τα προϊόντα ζωικής προέλευ- σης ή απλώς προτιμούν την κατανάλωση των φυτικών, συνδέοντάς τα με μία διατροφή πιο υγιεινή και φιλικότερη στο περιβάλλον. Φυτικά τρόφιμα όπως το εναλλακτικό «κρέας», το μπέργκερ και το λουκάνικο είναι πρώτα στις πωλήσεις, δείχνοντας ότι οι vegan κατα- ναλωτές θέλουν να νιώθουν και ότι δεν στερούνται τίποτα. Είναι χα- ρακτηριστικό, μάλιστα, ότι προς αυτή την κατεύθυνση έχει αρχίσει να αυξάνεται η ζήτηση και για vegan «αυγά». Κορυφαία brands του εξω- τερικού, όπως το JUST και το Follow Your Heart, έχουν ήδη λανσάρει σχετικά προϊόντα, ακόμη και με βάση τα φύκια, ώστε να δημιουργούν την αίσθηση της ομελέτας. Τα εναλλακτικά προϊόντα κρέατος πάντως είναι αυτά που παρου- σιάζουν τη μεγαλύτερη άνοδο σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι χαρα- κτηριστικό ότι οι εταιρείες vegan κρέατος στην Ισπανία είχαν κύκλο εργασιών 86,5 εκατομμύρια ευρώ το 2020, δηλαδή αύξηση 31% σε σύγκριση με το 2019. Τα σούπερ μάρκετ δε έχουν ήδη επενδύσει σε αυτή την αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες. Μεγάλες αλυσίδες του εξωτερικού, όπως η ALDI, επεκτείνουν συνεχώς την γκάμα των vegan προϊόντων, την ώρα που η Lidl κυκλοφόρησε τη δική της συ- νταγή «κρέας που δεν είναι κρέας», της μάρκας «Next Level Meat».  Νέο trend τα plant-based θαλασσινά Προσφάτως έχει αρχίσει να δημιουργείται ένα νέο trend, όπου μία σειρά από plant-based θαλασσινά λανσάρονται στην παγκόσμια αγορά, κάνοντας σταδιακά την εμφάνισή τους και στην Ελλάδα. Η σχετική ζήτηση είναι αυξανόμενη τον τελευταίο καιρό και είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με άρθρο του BBC μπορεί να αποτε- λέσει την επόμενη μεγάλη τάση στη συγκεκριμένη κατηγορία. Ανα- φέρεται μάλιστα ότι η αλυσίδα Sutton & Sons έχει βάλει στο μενού της, από το 2018, και fish and chips φυτικής προέλευσης, τα οποία μέσα στο 2021 έφθασαν να αποτελούν το 20% του τζίρου της. Την ίδια ώρα, σε όλο τον κόσμο αλλά και στην ελληνική αγορά, έχει λανσαριστεί μια σειρά από προϊόντα, όπως vegan γαρίδες, καλαμαράκια, τόνος και πολλά άλλα, καταδεικνύοντας την ανοδική τροχιά της κατηγορίας. Αυξάνεται διαρκώς η κατανάλωση και η ζήτηση των εναλλακτικών επιλογών στις κατηγορίες του «κρέατος» και των «θαλασσινών», με τα plant-based προϊόντα να καθιερώνονται στην αγορά και να προσελκύουν νέο κόσμο στη vegan κοινότητα. Στη σύντομη αυτή έρευνα αγοράς ανιχνεύουμε νέες αφίξεις στον χώρο και το πού μπορούμε να τις αποκτήσουμε. Τoυ Βάιου Τασούλα

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=