Greek Vegan 9

101 Ο όρος βιωσιμότητα δεν είναι ακόμη ευρέως γνωστός και κα- τανοητός στη χώρα μας. Η ελ- ληνική νοοτροπία, που είναι εμποτισμέ- νη με γενναίες δόσεις ωχαδερφισμού, δεν έχει ακόμη διευρύνει το γνωστικό της πεδίο για να τον αφομοιώσει. Δυνά- μεις της συντήρησης που αρνούνται την πρόοδο δεν δέχονται να ακούσουν και να μάθουν. Ωστόσο, για να μην είμαστε άδικοι, κάπου υπάρχει σημείο επαφής. Εν προκειμένω, η βιωσιμότητα είναι μια κατάσταση η οποία υπήρχε στην πατρί- δα μας πολλά χρόνια πριν. Στα δύσκολα χρόνια περασμένων δεκαετιών, με φτώ- χεια και κοινωνική ανισότητα, η κυκλική οικιακή οικονομία ήταν μονόδρομος για την επιβίωση. Όταν λέμε «μονόδρομος για την επι- βίωση» δεν περιοριζόμαστε στην κάλυ- ψη των βασικών αναγκών. Η νοοτροπία της αξιοποίησης υλικών και της οικονομίας, τύπου «δεν πε- τάω φαγητό», «τρώω πορτοκά- λια και κάνω τις φλούδες γλυκό», εντοπιζόταν και στον χώρο της ένδυσης. Οι άν- θρωποι στο εξω- τερικό αλλά και στην Ελλάδα αγόραζαν ρούχα πολύ πιο σπά- νια απ’ ο, τι σήμερα. Αν αυτά φθείρο- νταν, τα διόρθωναν (στον ράφτη, στη μοδίστρα), αν τους στένευαν ή τους ήταν μικρά, τα χάριζαν, τα μεταποιούσαν και τα έκαναν σορτσάκια ή τα κομμάτιαζαν και τα μετέτρεπαν σε πετσέτες, πατάκια για το παρκέ ή πανιά για να καθαρίσουν τα τζάμια. Αυτές οι εικόνες που έρχο- νται από το παρελθόν σε όλους εμάς που έχουμε περάσει τα σαράντα, πλέον, ταιριάζουν απολύτως με τη σύγχρονη πραγματικότητα. Σήμερα είναι επιτακτι- κή η ανάγκη να ζούμε με τις επιταγές της βιωσιμότητας. Όπερ σημαίνει, αγοράζω λιγότερο, διορθώνω ό,τι μπορεί να δι- ορθωθεί, δεν πετάω, αλλά χαρίζω. Και ό,τι δεν μπορεί να χαριστεί, επαναχρη- σιμοποιείται, βρίσκει άλλες χρήσεις και μάς εξυπηρετεί όσο το δυνατόν περισ- σότερο. Η επαναχρησιμοποίηση είναι μια λέ- ξη που αγαπά η σουηδική κοινωνία. Η διασημότερη σκανδιναβική χώρα με το πλούσιο πολιτιστικό υπόβαθρο έχει ιδι- αίτερη οικολογική ευαισθησία και τηρεί τις αρχές της βιωσιμότητας καθημερινά. Στις σουηδικές πό- λεις λ.χ. υπάρχουν πολλά παζάρια ή καταστήματα για ρούχα και αντικεί- μενα από δεύτερο χέρι, ενώ και στα Social Media είναι συχνό το φαινόμενο όταν κάποιος μετακο- μίζει, να ζητά δημοσίως με ανάρτηση στα Social κάποιο αντικείμενο για να ντύσει το καινούργιο σπίτι του. Αυτός ο τρόπος ζωής δεν εξαντλείται απλώς σε φιλικό-κοινωνικό επίπεδο. Εί- ναι τακτική και σε μεγαλύτερη κλίμακα. Μια πασίγνωστη σουηδική εταιρεία επί- πλων με καταστήματα σε όλο τον κόσμο ξεκίνησε πρώτα από τη σουηδική επι- κράτεια την επαναχρησιμοποίηση των προϊόντων της και εν συνεχεία την ίδια πρωτοβουλία ακολού- θησε θυγατρική της στη Σκωτία. Η πρωτοβου- λ ί α α υ τ ή π ε ρ ι λ α μ - βάνε ι τ ι ς ακόλουθες δράσεις: Η εταιρεία κα- λεί τους πε- λάτες της να φέρουν πίσω έπιπλα που αγόρασαν από αυτή και είναι σε καλή κατάστα- ση, αλλά πλέον δεν τα θέλουν. Συντηρητές και άλλοι τεχνικοί της εταιρείας φροντίζουν τα χρησιμοποιημένα έπιπλα, τα διορθώνουν όπου χρειάζεται και τα πουλούν ξανά σε χαμη- λότερη τιμή σε νέα πελατεία. «Αγοράζω λιγότερο, διορθώνω ό,τι μπορεί να διορθωθεί, δεν πετάω, αλλά χαρίζω...»

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=