Κίνητρο για ενασχόληση
Οι λόγοι για τους οποίους μπορεί να απο-
φασίσει κάποιος να εγγραφεί σε μία σχολή
πολεμικών τεχνών ποικίλλουν, ανάλογα με
το χαρακτήρα κάθε ανθρώπου. Οι πολεμικές
τέχνες είναι κάτι πολύ περισσότερο από αυ-
τοάμυνα και σωματική βελτίωση. Για να ασχο-
ληθεί κάποιος με αυτές, πρέπει να έχει αντο-
χή, υπομονή και επιμονή και κυρίως να κατα-
νοήσει ότι δεν μπορεί να εξελιχθεί από τη μία
μέρα στην άλλη. Αν και ένα σημαντικό μέρος
των πολεμικών τεχνών είναι η άσκηση του
σώματος, υπάρχει ένα πολύ βαθύτερο νόημα
που δεν μπορεί να το αφομοιώσει ο ασκού-
μενος από την πρώτη στιγμή. Πρέπει να ψά-
ξει πιο βαθιά στον ίδιο του τον εαυτό και με
τη βοήθεια και την καθοδήγηση ενός καλού
δασκάλου θα του δοθεί η ευκαιρία να το με-
ταμορφώσει προς το καλύτερο σε μεγάλο
βαθμό.
Αυτοί που θα θελήσουν την αλλαγή προς
το καλύτερο και τη μεταμόρφωση όχι μόνο
σωματικά, αλλά και πνευματικά, ηθικά και
ψυχικά, πρέπει να το επιθυμούν πραγματικά
και να ασχοληθούν για να ανακαλύψουν τις
κρυμμένες πτυχές του εαυτού τους. Το σώ-
μα, το μυαλό και η ψυχή είναι άρρηκτα συν-
δεδεμένα μεταξύ τους και, όσο κι αν φαίνεται
απίστευτο ή παράξενο, μπορούμε μέσω του
ενός να επηρεάσουμε και να βελτιώσουμε τα
υπόλοιπα. Αν αποφασίσετε να ασχοληθείτε
με τις πολεμικές τέχνες, θα ξεκινήσετε απλά,
γυμνάζοντας πρώτα το σώμα και σταδιακά θα
δείτε βελτίωση στο μυαλό και στην ψυχή.
Κανόνες και εξέλιξη στην
ιεραρχία
Κάθε σχολή έχει κανόνες που πρέπει να
εφαρμόζονται πιστά. Το πρώτο πράγμα που
θα μάθετε, μπαίνοντας σε μία σχολή πολεμι-
κών τεχνών, είναι να κάνετε μία μικρή υπό-
κλιση μπροστά στο δάσκαλό σας. Αυτό υπο-
δηλώνει το σεβασμό προς αυτόν και ισοδυ-
ναμεί με χειραψία. Ωστόσο, πολλοί είναι εκεί-
νοι που το παρεξηγούν και δημιουργούν κω-
μικοτραγικές ιστορίες, για να σαμποτάρουν το
άθλημα. Επίσης, σε κάθε σχολή είθισται στην
αρχή και στο τέλος της προπόνησης να εκ-
φωνεί όλη η ομάδα μία τυπική πρόταση
μπροστά στο δάσκαλό τους ή μπροστά σε μία
εικόνα όπου απεικονίζεται ο ιδρυτής της τέ-
χνης ή σε μία σημαία που συμβολίζει τη συ-
γκεκριμένη τέχνη.
Στις σχολές υπάρχουν πολλά επίπεδα
γνώσεων, τα οποία μαθαίνει ο εκπαιδευόμε-
νος κατά τη διάρκεια της φοίτησής του. Ενα
από αυτά είναι η κατανόηση της θέσης στην
οποία βρίσκεται κάθε μαθητής στην ιεραρ-
χία. Ο πιο παλιός μαθητής έχει υψηλή θέση
και πρέπει να έχει το σεβασμό από τους
υπόλοιπους.
Η μέθοδος μαθητείας στις πολεμικές τέ-
χνες –η οποία στην πραγματικότητα δεν τε-
λειώνει ποτέ– αποσκοπεί στην ανάπτυξη του
φυσικού, του ψυχολογικού και, τέλος, του
νοητικού επιπέδου. Στόχος αυτής της μαθη-
τείας είναι ο έλεγχος της προσωπικότητας και
η μετάλλαξη των κατώτερων ενστίκτων σε
ανώτερες δυνάμεις-αρετές. Τα πάντα στις πο-
λεμικές τέχνες είναι η αυτοσυγκέντρωση και
η ενεργοποίηση συγκεκριμένων κέντρων
ενέργειας, με τη βοήθεια αναπνευστικών
ασκήσεων που διδάσκονται από τις σχολές.
Αν έχεις τον έλεγχο των δυνάμεών σου, μπο-
ρείς να καταφέρεις τα πάντα, από την απλή
νίκη σε έναν αγώνα έως μία μεγάλη επαγγελ-
ματική ή προσωπική επιτυχία στη ζωή σου.
Καθώς ανεβαίνει το επίπεδο κάθε μαθητή,
ο δάσκαλος αποφασίζει πότε θα είναι έτοιμος
ώστε να προβιβαστεί. Με εξετάσεις που θυμί-
ζουν επίδειξη και διεξάγονται μπροστά σε
όλους τους μαθητές της σχολής, ο εκπαιδευ-
όμενος «δίνει παράσταση», δείχνοντας τις ικα-
νότητές του και τις γνώσεις του. Οι εξετάσεις
κρατούν από δέκα λεπτά μέχρι και μία ώρα.
Στις πολεμικές τέχνες υπάρχει η συνεχόμε-
νη διαμόρφωση του μαθητή, μέσα από μία
οδό ανάπτυξης όλων των δυνατοτήτων του,
μέχρι να φτάσει στο ανώτερο σημείο εξέλι-
ξής του. Οπως και στη ζωή, έτσι και στις πο-
λεμικές τέχνες, συναντάμε δοκιμασίες οι
οποίες χρειάζονται προσπάθεια για να τις φέ-
ρουμε εις πέρας. Ο εκπαιδευόμενος δεν στα-
ματά ποτέ να μαθαίνει.
Ο εκπαιδευόμενος είναι έτοιμος ανά πάσα
στιγμή να αντιμετωπίσει οποιονδήποτε αντί-
παλο, οτιδήποτε τον εμποδίζει να προχωρή-
σει, αντιμετωπίζοντας τον ίδιο τον εαυτό του.
Ενας δάσκαλος κάποτε είπε ότι όταν μπαίνεις
στην αρένα, δεν μάχεσαι με τον αντίπαλο, αλ-
λά με τον ίδιο τον εαυτό σου. Γιατί η ζωή που
κάνεις, είναι ο καθρέφτης μες στην αρένα,
εκεί όπου η πίεση είναι μέγιστη, εκεί όπου πο-
λεμάς μόνος σου, εκεί όπου αναδεικνύονται
όλες οι δυνατότητες και όλες οι αδυναμίες
σου. Και σε αυτό το σημείο έρχεται ο σωστός
δάσκαλος να σε βοηθήσει να αντιμετωπίσεις
όχι μόνο τον αντίπαλο, αλλά και τον κατώτε-
ρο εαυτό σου. Ετσι μόνο μπορεί κάποιος να
φτάσει στο σημείο της εξέλιξης.
Ο ασκούμενος μαθαίνει να αγωνίζεται και
να έχει μεγάλη σωματική δύναμη, την οποία
δεν πρόκειται ποτέ να χρησιμοποιήσει εγωι-
στικά και άσκοπα. Στη σύγχρονη εποχή κανείς
δεν μπορεί να δρα μόνος και ανεξέλεγκτα. Γι’
αυτό χρειάζεται η επίβλεψη ενός πεπειραμέ-
νου δασκάλου, για τον έλεγχο του μαθητή,
τη συνεχή και σωστή διαμόρφωση και καθο-
δήγησή του. Ο δάσκαλος που διδάσκει το μα-
θητευόμενο, δεν του δείχνει πώς να ρίχνει
κλοτσιές και μπουνιές, πώς να επιτίθεται και
να αμύνεται, αλλά πώς να διαχειρίζεται με
σύνεση και υπευθυνότητα τις τεχνικές που
έμαθε. Ο άνθρωπος που δημιουργείται μετά
από την πρακτική εξάσκηση, δεν είναι ένας
πολεμιστής, αλλά κάποιος που ξέρει πώς, πό-
τε και γιατί θα έρθει σε σύγκρουση και, φυσι-
κά, πώς να αποφύγει τη σύγκρουση. Ο δά-
σκαλος είναι παράδειγμα προς μίμηση από
τους μαθητές του.
Αυτοβελτίωση
Με κάθε πολεμική τέχνη διαμορφώνεται η
εξωτερική εμφάνισή μας. Η βελτίωση της δύ-
ναμης του σώματός μας γίνεται συνεχώς όλο
και πιο εμφανής. Η βελτίωση της αντοχής μας
το ίδιο. Οι μύες και οι τένοντες δυναμώνουν,
το σώμα γίνεται ευλύγιστο και υπάρχει αρμο-
νία στην κίνηση. Αυξάνεται η ενέργεια και το
οξυγόνο στο σώμα, ρυθμίζεται ο μεταβολι-
σμός και υπάρχει έλεγχος του βάρους. Τα
οστά δυναμώνουν, ενισχύεται το ανοσοποιη-
τικό σύστημα και γενικότερα η λειτουργία
του οργανισμού. Η σωματική κατάστασή μας
λοιπόν, σαφώς επηρεάζεται, με αποτέλεσμα
ένα όμορφο, γυμνασμένο και υγιές σώμα.
Ο εσωτερικός εαυτός μας αναπτύσσεται με
τις ασκήσεις αναπνοής και με τις διδαχές
στον πνευματικό κόσμο μας. Με αυτές τις με-
θόδους, αυξάνονται η ζωτική ενέργεια, η γα-
λήνη, η αυτοσυγκέντρωση, η αυτοσυγκράτη-
ση, οι ικανότητες αυτοΐασης του σώματος, η
ισορροπία, η ικανότητα συντονισμού, η ικα-
νότητα λειτουργίας μέσα σε μία ομάδα, η ικα-
νότητα αυτοάμυνας, η αυτοεκτίμηση, η αυτο-
πεποίθηση, η αυτοπειθαρχία, οι ικανότητες
δημιουργίας στόχων, οι καλοί τρόποι και ο
σεβασμός προς τους άλλους. Μειώνεται η τά-
ση κατάθλιψης και μελαγχολίας και λόγω της
αρμονικής ισορρόπησης και εκκρίσεων εν-
δορφινών, έχουμε την αίσθηση ευφορίας.
Οι πολεμικές τέχνες απαιτούν πειθαρχία. Οι
μαθητευόμενοι δεν πρέπει να επαναπαύονται
στη μέθη της δύναμης και να νιώθουν σίγου-
ροι και υπερήφανοι για τον εαυτό τους. Πρέ-
πει ανά πάσα στιγμή να είναι έτοιμοι να αγω-
νιστούν και να διψούν συνεχώς για μάθηση. Η
πρώτη κιόλας επαφή με κάποια πολεμική τέ-
χνη επιφέρει μία ασυνήθιστη ευεξία που κα-
ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
69
ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Αν και ένα σημαντικό μέρος των πολεμικών τεχνών
είναι η άσκηση του σώματος, υπάρχει ένα πολύ
βαθύτερο νόημα που δεν μπορεί να αφομοιώσει
ο ασκούμενος από την πρώτη στιγμή.
“